Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?
: 09 dec 2020 17:45
Min erfaring er hold firma og privat for sig! jeg var selvstendig i 4 år og til at starte med havde jeg en privatejet gulpladebil hvor jeg afregnede mig selv kørepenge pr. km det giver en byrde af den anden verden da man skal føre kørebog til dokumentation for skat, skrive km start og slut adresse start og slut jeg fik do en dims kaldet Autolock der via gps kan holde styr på adresser (koster abb.) og km kører man så en privat tur kan man fjerne den ved et tryk på en knap på enheden eller i softwaren der følger med og installeres på en pc kunne forstille mig det kunne være lavet om til en app i dag?? når du ejer bilen privat skal du selv stå for reparationer og vedligehold af bilen af private penge der er udbetalt EFTER skat du kan dog få fradrag for reparationer og vedligehold i virksomheden, min bogholder opdagede jeg privat havde brugt ca. 30.000 2 år i træk på at holde min gamle kassevogn kørende jeg solgte derefter min private kassevogn og fik en gammel personvogn til privat kørsel og fik indkøbt en gulplade kassebil i virksomheden hvor reparationer og vedligehold betales af firmakassen FØR skat yder mere kan du lave afskrivning på bilen (fradrag) og lade driften dække vedligehold reparationer og brændstof, ulempen er du ikke må kører privat i den men man kan jo komme ud for at man mangler frimærker, konvolutter, printerpapir eller andre småting til firmaet men der skal være et bilag på indkøbet (husk at et bilag/faktura koster ca. 20 kr. i administration før det har været hele vejen i gennem møllen bogholder revisor årsregnskab osv. så man skal lige vurdere om det kan betale sig med fix fax) Derfor også go ide med at have konto de steder man handler mest så alle faktura er samlet på et bilag en gang om måneden som også kunne være brændstof til bilen.