Ventil - temperaturstyret

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af Sologgris »

Jeg kan jo også lade være med at temperaturstyre via de to indgange, en tanke som måske gør det noget enklere ... det vil sige, at jeg blot lader det varme vand fra sol-veksler gå direkte ind på indgang 1 øverst. Jeg ved jo, at temperaturen er ca 60 grader eller derover. Hvis vandet i akku tanken er varmere end sol-vandet fra veksleren, så er det et udtryk for, at det er over ca 60 grader. Så vil sammenblandingen af vandet give en lidt lavere samlet temperatur i akku tanken, og min lagdeling kan ikke lade sig gøre, men samlet set udnytter jeg stadig solvarmen .... men jeg tænker lidt .... er det reelt nødvendigt med lagdeling? Er det ikke - ja undskyld - lidt religion og en tanke om, at man kan optimere små %'r?

Det som taler imod "ikke at lave lagdeling via 2 indgange" er eventuel tvangskørsel af pumpe (solvarme) om vinteren for at modvirke evt frost i solpanel ved lave grader. Her vil det reelt være akkutanken der via veksleren varmer solvarme-væsken op til over feks 5 grader, og dermed vil akku tanken så via veksleren modtage koldt vand på indgang 1 ... og der kunne det være mere hensigtsmæssigt at tage det "kolde" vand ind på en indgang med lavere temperatur (indgang 2).

Jeg ved godt, at jeg indledningsvis spurgte til noget andet - men når jeg tænker, at en 3 vejsventil koster ca 1000 kroner, en termostatstyring omkring 500 kr og så lidt rør og fittings, så skal jeg måske revurdere ud fra et økonomisk perspektiv. For en besparelse på 1500 kroner, der kan jeg vist godt tåle, at fyret kører lidt ekstra engang imellem om vinteren som følge af koldt vand retur om vinteren fra solsiden .... Et gæt ud fra cost benefit, så vil det nok tage mange år inden jeg reelt henter de 1500 kroner ind, som jeg har investeret ... hvad siger I? Forenkling med kun en indgang versus investering på 1500 kroner og så en forventet optimering af udnyttelse af lagdeling (jeg er lidt lun på lagdeling, da teknikken og styringen er interessant - men det er jo et andet argument).

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af pelle »

Hej.. Jo.. Det er lidt en religion. Og dog. Normalt er soltanke med en spiral ved bunden. Og det giver jo omrøring. Har du termometre ved top og bund og midt i. vil de visere køre synkromt. men, du kan godt lave noget billigt der tillader varmere vand at gå ind øverst ved tanken og som lukker ved lavere temp det sender ind længere nede på tanken. Jeg ville lave en port A og en port B. Port A er øverst og port B nederst. Du har den veksel kreds i mellem tanken og varmeveksler. Retur til veksler, den der er nederst, der sidder jo pumpen og føleren til solvarmen. Fremløb fra veksler til tanken kan du lave med et lodret rør der går ind for neden og et rør der går ind for oven på tanken. Der ville jeg blot benytte en AVTA ventil og en AVTB ventil med løse følere. En ventil til port A og en ventil til port B. Følerne sættes fast med strips på fremløbs rør fra veksler til tanken. En AVTA ventil åbner jo ved stigende temp. Den AVTA ventil der sidder ved port A stilles så den åbner ved feks 60 grader. Der er godt gang i solfangerne . Så vil alt det varme over 60 grader gå ind deroppe. Kommer temp. under 60 grader vil den lukke igen. Der vil der så sidde en AVTB ventil ved port B . En AVTB ventil lukker ved stigende temp. Så hvis du stiller den til 60 grader vil den være åben for temp. under 60 og lukke igen hvis temp. når over 60 grader hvor AVTA ved port A der også står til 60 vil være lukket og vil åbne igen over 60 grader. . Giver det mening :)

Jeg har nogle AVTB ventiler liggende. Du kan godt få et par stykker til billige penge. Sønnen der er vvser slæber sommetider nogle af de ventiler med herhjem. De sidder tit på gamle varmt vands beholdere. De er på det nærmeste u opslidelige. Skal vi sige en plovmand for 2 stk. (Sådan en ventil med løs føler koster spidsen af en jetjager hvis du køber en fra ny). Den ene AVTB ventil laver du snilt om til en AVTA ventil blot ved at vende ventilhuset 180 grader. Så, har du en AVTB ventil og en AVTA ventil :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af pelle »

jeg tror det er forkert det jeg fik skrevet. En AVTB og en AVTA er fin til opgaven. Men, AVTB skal nok sidde på den øverste for at prioritere varmt vand og AVTA på den nederste. Følere skal nok også føle på tanken..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af Sologgris »

Tak for input. Sådanne en termostat ligner jo til forveksling den, som sidder i min anden varmeveksler. Og løsningen med AVTA/B er jo på en måde elegant i mine øjne. Sikkerhedsmæssigt tænker jeg, at der skal være overlap, så det varme vand kommer ind øverst, men når den med koldere vand skal lukke, så skal den først lukke ved ex 65 grader (således begge ved uheld i "overgangstemperaturen" ikke er lukket på samme tid). Med ATVZ/B løsningen skal jeg heller ikke trække strøm til enheden.

Det du skriver med vekselkreds mellem tanken og varmeveksler - det forstår jeg ikke ... min varmeveksler går direkte til tanken, hvor ideen er, at den går enten via indgang 1 (høj temperatur) eller indgang 2 (lavere temperatur) - afhængig af temperaturen i tanken. Og - under forudsætning af, at varmeveksleren afgiver vand på ca 60 grader eller overover. Min pumpe er placeret før varmeveksler og sender det "kolde" vand gennem varmeveksleren og tilbage ind i akku tanken. Vekselkreds - hvad mener du med det? Er det 3 vejsventilen eller din AVTx løsning, som du kalder vekselkredsen?

For mig er der en lille "bekymring" med AVTA og AVTB løsningen, selvom den umiddelbar er interessant. Med en 3vejs ventil med motor, så vil der være gennemstrømning gennem en af udgangene i 3vejs ventilen uanset hvad - også ved strømsvigt. Det er en form for sikkerhed, da vandet fra varmeveksleren kan være meget varmt og dermed give et overtryk.
Denne sikkerhed ser jeg ikke hos AVTA/AVTB løsningen - men hvis jeg har misforstået det, så vil jeg gerne høre det. For hvis der er en fejl på den AVTx, som åbner for det varmeste vand, så den ikke åbner, så vil vandet fra varmeveksleren ikke kunne komme ud og igennem, hvorved det kan opbygges højt tryk grundet varmen - men måske er det en uvirkelig tænkt situation, da vandet så måske "udvider" sig bagud gennem pumpen? Og som sikkerhed kan jeg så har "kun" indsætte et trykafhængig ventil på ex 2,5 bar (jeg har åben ekspansionsbeholder). Eller .... måske er det ikke en problemstilling med AVTA/B kombinationen?

Den AVTA/AVTB løsning - kan man få begge følere i samme dykrør, for de skal jo begge måle samme sted i tanken?
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af Sologgris »

svanggaard skrev: 05 maj 2020 10:49 Alternativt har DKVOLT lidt forskellige temperaturstyringer til rimelige priser. Bemærk at der er forskellige versioner med forskellig forsyningsspænding. Noget kræver 12VDC - andre kan tilsluttes direkte til 230VAC.
DKvolt har nogle fine priser og relevante produkter - absolut godt input, tak. Min laddomat, som styrer cirkulation af grisen (vandtank) på brændeovnen, skal starte ved temperatur målt på røgrøret eller ved måling af temperaturen i tanken via dykrør. Det er jo næsten ikke til at tro, at de kan sælge det for 180 kroner ...

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af Sologgris »

383CI skrev: 04 maj 2020 11:23 Hysteresen er området hvor termostaten ikke foretager sig nået. Hvis du f.eks. siger 8/3 bliver det "on if T1>T2+8" "off if T1< T2+3" så hysteresen er 5 grader i det tilfælde. Begge temperature kan stilles og termostaten reagerer kun på differancen mellem de 2.

*** Ok, tak for godt eksempel. Temperaturintervallet (hysteresen) kan så også sikre, at 3-vejs ventilen ikke ligger og skifter hele tiden, og da jeg også kan forvente, at der er "forbrug" til forbrugsvand via varmeveksler mens akkutanken opvarmes grundet solvarme, så vil der også af den grund være "bevægelse i vandet" i akkutanken, og dermed skiftende temperatur.


Nu drejer det sig ikke om præcisions regulering forestiller jeg mig ikke, ej heller er den hurtig, så hvordan du placerer følerne er, tæt på, ligemeget. Jeg har placeret dem stripset på rørene som "mock up" og nu hvor jeg bygger mit anlæg om på basis af erfaringen sidder de i dyklommer.
Det vigtigste er du placerer dem så temperaturen skifter INDEN du vil have en reaktion, men det kommer næsten af sig selv hvis du bruger en zone ventil der altid er åben den ene vej, og den ene føler sidder på solvarmens varmeside.

*** Ja, jeg tror, at en tee, så der er plads til en dyklomme også bliver mit valg. Tak.


Jeg plejer at spørge dem først, om de kan og vil. Så noterer jeg det bare i kommentar feltet, og nej, FlagermusÆderne er bestemt ikke uvant med denne praksis.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af svanggaard »

Sologgris skrev: 09 maj 2020 02:05 DKvolt har nogle fine priser og relevante produkter - absolut godt input, tak. Min laddomat, som styrer cirkulation af grisen (vandtank) på brændeovnen, skal starte ved temperatur målt på røgrøret eller ved måling af temperaturen i tanken via dykrør. Det er jo næsten ikke til at tro, at de kan sælge det for 180 kroner ...
Jeg ville nok ikke bruge en elektronisk termostat på røgrøret. De elektroniske termostater er fine til at måle på vandrør, i dykrør osv. Men til røgrøret ville jeg nok finde en rigtig røggastermostat.

Jeg styrer selv min laddomat med en simpel mekanisk termostat monteret på kedlens fremløb. Laddomaten starter fint op når temperaturen stiger. Dog varer det noget længe inden den lukker ned igen da min kedel bruger lang tid på at komme af med det sidste varme. Styringen ville nok være mere skarp med en røggastermostat.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af Sologgris »

Jeg tænkte også på at måle i tanken led elektronisk termostat, der er 3/4" udtag ca i midten af tanken (på 20 liter), som jeg kan bruge. Jeg har læst om flere, hvor føleren på røgrør ikke har holdt så lang tid, men synes ellers at temperaturen på røgrør var naturlig at måle på, da det i højere grad er udtryk for, om der fyres eller ej.
Den mekaniske termostat er dog billigere - jeg er nysgerrig - hvilken temperatur på fremløb bruger du til at starte din laddomat for cirkulation? Og din termostat må sidde tæt på kedel for at den kan måle tilnærmelsesvis korrekt temperatur inden pumpen i laddomaten starter - og for at undgå, at den starter "sent" i forhold vandtemperaturen i kedlen?
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af pelle »

Hej.. Jeg går ud fra du benytter en pladeveksler til at overføre solvarmen til din akkutank. Måske noget jeg har misforstået. Så skal der jo 2 pumper til. En til solvarmekredsen og en til vekselkredsen. Sådan at forstå at der skal en pumpe til en kreds. . Og jo.. Din kedel skal bryde på temp. fra røgrøret. At den føler på vandet ville være træls. Der kan gå laaang tid inden der slukkes ved endt fyring, i sær her i sommertiden :-) Selv benytter jeg en termostat fra brødristeren fra en skrottet pølsevogn. Det må jo ingenting koste. Har virket perfekt i 10 år nu. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Ventil - temperaturstyret

Indlæg af Sologgris »

pelle skrev: 09 maj 2020 18:01 Hej.. Jeg går ud fra du benytter en pladeveksler til at overføre solvarmen til din akkutank. Måske noget jeg har misforstået. Så skal der jo 2 pumper til. En til solvarmekredsen og en til vekselkredsen. Sådan at forstå at der skal en pumpe til en kreds. . Og jo.. Din kedel skal bryde på temp. fra røgrøret. At den føler på vandet ville være træls. Der kan gå laaang tid inden der slukkes ved endt fyring, i sær her i sommertiden :-) Selv benytter jeg en termostat fra brødristeren fra en skrottet pølsevogn. Det må jo ingenting koste. Har virket perfekt i 10 år nu. :)
Ja, det er helt korrekt, at jeg har en pladeveksler, hvor "solsiden" har sin egen solstation med pumpe, og "akkusiden" har sin egen pumpe. Pumpen på akkusiden styres automatisk af pumpens på solsiden, så de kører på samme tid og dermed "udveksler" varme. Det var i relation til det, som du kalder "kredsen" tidligere, som jeg ikke helt forstod. Nu er det mere klart :).

Besvar