Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Lintz »

icon_cheesygrin.gif Nå - Jeg har målet lidt på det hele.............Igen.

Hvis jeg går ind i styringen og piller rød ledning af så er der intet til at lave rod i det.

Så måler jeg på "N" og "L6" og kører "Pumpestop" i menuen op og ned. Derved får jeg henholdsvis 0 volt og 220 volt.

Så satte jeg rød og brun sammen oppe i samledåse UDEN den grå som går til solvarmestyring. Kørte "Pumpestop" op og ned i temp og cirkulationspumpe startede og stoppede.

Ergo må udgang "L6" virke som den skal.

Derefter op i styring til solvarme.
Sådan som jeg forstår det skal solvarmestyring give besked til en motorventil om at den skal skifte position samt sende signal til cirkulationspumpe at den skal køre (hvis den er stoppet) når vvb når en angivet temp. Det mener jeg også skal ske på to forskellige ledninger (Udgange)
Udgang "L3" til motorventil og "L5" til pumpe.
Uanset hvad jeg gør i styringen kan jeg ikke få strøm væk fra klemrækken ved at måle på "L5" samt "N".

Har prøvet at sætte setpunkt på 20 g henholdsvis 90 g i vvb samt at deaktiverer "Overskudsvarme" - Intet hjælper tilsyneladende.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af 383CI »

Så skal jeg beklage jeg ikke forstår. Du skriver den røde kommer fra fyrets styring, den udgang der skulle trække pumpen. Den er sat sammen med en grå leder fra et installationskabel der gør over i solvarmen.
Så styre fyret pumpen på solvarmen, eller?

Hvis du vil styre cirkulationspumpen med fyrets styring skal den have sin egen udgang fra fyrstyringen, hvis det er den røde skal brun fra centralvarmepumpen flyttes derover. Solvarmen og hvordan den er indblandet kan jeg desværre ikke lige lure.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Lintz »

383CI skrev: 04 apr 2020 16:22 Så skal jeg beklage jeg ikke forstår. Du skriver den røde kommer fra fyrets styring, den udgang der skulle trække pumpen. Den er sat sammen med en grå leder fra et installationskabel der gør over i solvarmen.
Så styre fyret pumpen på solvarmen, eller?
Vi prøver lige igen icon_cheesygrin.gif Det kan sagtens være at jeg ikke forklarer mig korrekt :?

Det er korrekt at selve solvarmen har en cirkulationspumpe for at sende "vandet" fra solfanger til vvb - DENNE HOLDER VI FULDSTÆNDIG UDENFOR HER.

Det jeg mener er at som du også selv skriver at rød sidder på den udgang som skal styre cirkulationspumpe. Og hvis jeg sætter brun fra pumpe sammen med den fungerer det som det skal via Scotte-styringen.
Altså pumpe får besked om at køre når fyret har opnået en vis temp og slukker igen når vandet bliver for koldt.

Så har vi den grå ledning.
Jeg mener jo at når min solvarme har opvarmet vvb til en bestemt temp. og den derved får besked om at sende overskuds-solvarme til huset skal der ske 2 ting.
Et er at en 3 vejs ventil skal reguleres - Det sker via signal fra solvarme-styring - MEN det hjælper vel ikke hvis cirkulationspumpen ikke køre fordi fyret har sagt den skal slukke - Derfor må den grå vel skal bruges til at sende signal til pumpe at den skal starte op samtidig med at motorventil skal ændres, ellers for jeg ingen flow i rørene.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Kruse »

Så både fyr og solvarme skal kunne starte pumpen?
Så burde det være rigtigt at flytte brun fra pumpe over til rød/grå. Vær lige sikker på begge styringer køre på samme fase ellers kan det blive noget rod vis de starter på samme tid.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af lamborg »

Jamen linz hvis jeg forstår dig korrekt så prøver vi lige dette her
Din pumpe på fyret stopper kun hvis fyret er stoppet ellers kører den når den i opstart når den temp du har sat den til og slukker først når fyret slukker og dit anlæg er under den temp du har sat den til at slukke . Den slukker ikke under normnal drift selvom anlæg er under den temp du har sat den til feks 50 gr. Denne ting er lavet fordi du uner opsstaart får en hurtigere temp i din blande sløjfe fordi din pumpe ikke køre og når fyret slukker så trækker du ikke al varme ud af dit anlæg men lader det stå stille så radiatorerne kan udnytte varmen til rummet i stedet for at cirkulerere det hurtigt ned.
Så derfor burde din pumpe ikke være stoppet når dit solvarme anlæg lukker sin varme ind i vvb sløjfen ???
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Lintz »

lamborg skrev: 04 apr 2020 22:55
Så derfor burde din pumpe ikke være stoppet når dit solvarme anlæg lukker sin varme ind i vvb sløjfen ???
Morn Lille Lam icon_cheesygrin.gif

Alt det som du skriver har du fuldstændig ret i, men det sidste - Hvad nu hvis jeg har manuelt slukket for fyret ? Hvad skal starte pumpen op.
Ja. Jeg ved at selv om fyret er slukket manuelt står styringen vel på våge tilstand og kan reagerer hvis temp kommer over det jeg har sat den til - Men hvordan får jeg det varme solvarme-vand hen til føleren uden at pumpen kører.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af 383CI »

Altså, både fyr og solvarme skal kunne holde cirkulationspumpen kørende?
Pumpen skal køre uanset om det er solen eller fyret der er varmeforsyning?

"Vi" er bange for at der er noget der løber frem og tilbage, og eller, trækker varmen ud af systemet?

Nu er 230V AC noget rigtigt pis at lave styring med! Ganske simpelt, så jeg tror jeg ville tage konsekvensen og sætte 2 "overdragerelæer" parralelt over hinanden. Så trækker Fyrstyringen det ene relæ, solvarmestyringen det andet.

Begge relæer kobler cirkulationspumpen ind.

Det ville være en "husmandsløsning" som sikre der ikke er nogle elektriske signaler der løber galt rundt. Er vi bange for der bliver trukket koldt vand fra fyret ud i systemet når fyret er slukket, og solvarmen aktiv, eller omvendt, ville jeg sætte en ventil i solvarmekredsen der åbner sammen med det relæ der trækker pumpen.

Netop det problem, at solvarmen trækker varmen ud ved selvcirkulation er meget kendt, og der kommer faktisk en vvsèr her idag der skal se på at bygge mit komplet om.
Det er dog noget mere komplext, det er sikkert ikke altid en fordel tænker jeg ikke.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af lamborg »

Ok så :-)
Så vill jeg sætte en manuel kontant ind på styre ledningen fra V7 til pumpen og køre en ledning fra solvarmens pumpestyre hen til samme kontakt . I den ene position er det v7 der styre pumpen i den anden er det solvarmen . Når du så slukker fyret så vipper du kontakten og omvendt når du tænder fyret .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af Kruse »

Hvorfor ekstra kontakte? Vis bare begge styringen er på samme fase gør det ingen forskel om en eller begge sender strøm til pumpe. En ekstra kontakte man skal huske at skifte kan glemmes og det vil ske en dag.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Cirkulations-pumpe og Scotte-styring

Indlæg af lamborg »

jo men hvis du ikke har en kontakt vil V7 styringen starte solvarmepumpen op så den kører hele tiden og så får du pludselig en køling af dit anlæg og en masse gråspurve der sidder og varmer fødder på solvarmepanelerne :-). Og om man så glemmer at skifte hvad så . Ja så går fyret i overvarme fordi pumpen ikke kører for det er jo kun denne situation at du får problemer og det opdager du så nok hvis du glemmer at sætte den over ja så er det som idag og det sker der ikke noget ved bortset fra at Linze ikke får varme fra solvarmen ud i anlægget men kun i VVB
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar