Saxet fra
https://fdel.dk/hvordan-oplader-man-en- ... oster-det/
Eksempel: Hyundai Ioniq – 1400 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Hyundai Ioniq med de følgende parametre:
Kørsel: 1400 km pr måned
Estimeret forbrug uden ladetab: 7 km pr kW-time, dvs 200 kW-timer pr måned.
Forbrug med ladetab: 220 kW-timer pr måned
Opladning ude/hjemme: 50 kW-timer lades ude, 170 kW-timer lades hjemme (en vis mængde længere ture)
Det estimeres, at bilen kan oplades for 3,5 kr pr kW-timer på farten. Dette estimat er baseret på, at det meste opladning kan foregå billigt via app’en Eins E-Mobil.
Uden abonnement, opladning hjemme fra stik eller egen boks: Med en strømpris hjemme på cirka 1,75 kr. pr kW-time og en pris på 3,5 kroner pr kW-time på farten.
Regnestykket er derfor:
170 x 1,75 + 50 x 3,5 = 472,5 kr.
Leje af ladeboks med strømrefusion: Hos for eksempel evse.dk kan man leje en ladeboks for 50 kr per måned, og der udbetales strømrefusion på 1,03 kr. pr kW-time, der lades hjemme.
Dette giver følgende regnestykke:
50 + 170 x (1,75-1,03) + 50 x 3,5 = 347,4 kr.
Den sidste løsning er billigst. Under forudsætningerne ovenfor betaler man cirka 25 øre pr km. Hvis man har mulighed for at lade bilen, når strømmen er billig, kan prisen komme længere ned. Hvis man har behov for at lade mere på farten, bliver prisen pr kørt kilometer højere.
Eksempel: Tesla Model 3 – 2000 km per måned uden abonnement
Her følger et beregningseksempel med en Tesla Model 3 Standard Range Plus med de følgende parametre:
Kørsel: 2000 km per måned
Estimeret forbrug uden ladetab: 6 km pr kW-time, dvs 333 kW-timer pr måned.
Forbrug med ladetab: 367 kW-timer pr måned
Opladning ude/hjemme: 50 kW-timer lades ude, 317 kW-timer lades hjemme
Estimatet er baseret på, at 50 kW-timer oplades på farten. Der bruges samme værdi som i eksemplet med Hyundai Ioniq, da en Tesla Model 3 med længere rækkevidde må formodes at lade mindre på farten på trods af mere kørsel. Det estimerede forbrug pr 100 km er ret usikkert. Det er sat en del højere end estimatet hos ev-database.org, da der må formodes at være en vis mængde motorvejskørsel ved 2000 km pr måned.
Det estimeres, at bilen kan oplades for 2,9 kr pr kW-time på farten. Dette estimat er baseret på priserne ved Tesla SuperCharger. Der kan dog lades billigere ved at lade til fast pris hos Ionity eller med Eins E- Mobil app’en. Derudover kan man hos Tesla optjene gratis supercharging, hvis en bekendt angiver ens “referral kode” som reference ved køb.
Uden abonnement, opladning hjemme fra egen boks: Med en strømpris hjemme på cirka 1,75 kr pr kW-time og en pris på 2,9 kroner per kW-time på farten.
Regnestykket er derfor:
317 x 1,75 + 50 x 2,9 = 700 kr.
Leje af ladeboks med strømrefusion: Hos for eksempel evse.dk kan man leje en ladeboks for 50 kr per måned, og der udbetales strømrefusion på 1,03 kr. pr kW-time, der lades hjemme.
Dette giver følgende regnestykke:
50 + 317 x (1,75-1,03) + 50 x 2,9 = 423 kr.
Den sidste løsning er igen billigst og giver en pris på 21 øre pr km.
Ved større kørselsbehov kan man overveje en abonnementsløsning. Husk dog at opladning på lange ture går hurtigere og mere bekvemt på Tesla SuperChargers end hos Clever og E.ON.