Manglende vandtryk

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af BWJ »

Centrifugal skrev: 28 feb 2019 20:18 Nej ikke altid - men hvis du har det dårligt med at rense den selv, må du tilkalde en vvs. Ingen af mine vandmålere er plomberet på indløbssiden - det er de til gengæld på udløbssiden. Hvem kan gøre hvad, hvis den mangler - en der vil komme efter dig, skal kunne bevise at det er dig der har fjernet den. Det kunne jo også være en blikkenslager, der har glemt at sætte den på. Så ro på.
Der er du på herrens mark, Der er ikke nogen blikkenslager som "glemmer" en plomb da det ikke er dem der plomber, men derimod vandværket - hvis en blikkenslager fjerner plomben skal denne kontakte vandværket og melde det, hvis det senere opdages at han ikke har gjort det kan koste ham dyrt.
Hvis den ikke er plombet på indløb, kan man jo vande have og fylde bassin gratis uden det store besvær, plomb på udløb giver ikke nogen mening.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af pendec »

Jeg havde problemer med trykket på brugsvand, så kom vandværket og skyllede deres rør igennem , før stophane, og efter 10-15 minutters afløb ud på en mark, så satte de det tilbage, og alt virkede normalt i hanerne igen.

Så måske er det dit lokale vandværk som skal ud og skylle din vand igennem før stophane , der er snavs i deres rør efter noget tid, og når de rengør eller hvad det var de forklarede mig, så tager det flere år, før det kommer helt ud af systemerne.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af Centrifugal »

BWJ skrev: 28 feb 2019 20:26 Der er du på herrens mark, Der er ikke nogen blikkenslager som "glemmer" en plomb da det ikke er dem der plomber, men derimod vandværket - hvis en blikkenslager fjerner plomben skal denne kontakte vandværket og melde det, hvis det senere opdages at han ikke har gjort det kan koste ham dyrt.
Hvis den ikke er plombet på indløb, kan man jo vande have og fylde bassin gratis uden det store besvær, plomb på udløb giver ikke nogen mening.
Slap nu af - det er som om dette forum har en troldeskov af vvs og elektrikere, der ikke har forstået at deres autorisation ikke rækker så langt som før i tiden. Hvorfor tror i at man kan købe alt det man ikke må installere i alverdens butikker, uden at djævlen kommer efter dig.- Af de vvs jeg kender, er halvdelen så påvirkede, at de udover plomben glemmer halvdelen af deres værktøj...
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af BWJ »

Og der, der blev en seriøs tråd kørt af sporet med tågesnak.

EOD
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af From »

vinther2 skrev: 28 feb 2019 18:37 Ja, det er alle haner i huset,- både varmt og koldt vand.
Hvis du ikke finder en fornuftig forklaring, så spørg vandværket, måske de har et brud på hovedledningen i nærheden af dig, det kan nemt give lavere vandtryk.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af pelle »

Det kan godt være det er vandrøret fra vandværket ind til huset, der trænger til at blive skiftet hvis det er noget gammelt noget. Den indvendige diameter bliver mindre og mindre med tiden. Hvis det er sådan noget galv jernrør. Der sætter sig noget rust med tiden. Alt holder ikke evigt..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af Zarge »

Hvis det er opstået pludselig, så tænker jeg også skidt i sien på måler, evt løsnet i rørene under en ombygning et sted i nettet..., ring til forsyningen og spørg, de plejer at gøre flinke til at komme ud og skylde igennem
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af vinther2 »

Mysteriet opklaret!

I formiddags ringede jeg til formanden for vores lokale vandværk. Han fortalte, at de var i gang med en større renovering på vandværket og havde lukket det helt ned! I stedet får vi vand fra et nabovandværk indtil de er færdige. Her er afstanden betydelig større, og derfor forklaringen på det lavere tryk.
Men det er rigtig nok, der sidder et filter ude ved målerbrønden. Dette filter må jeg godt selv rense uden at de skulle blandes ind i det. Men nu viser det sig, at vores nabo også har mindre tryk, så vi afventer indtil der bliver startet op igen (inden for ca. 14 dage)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af Lintz »

vinther2 skrev: 01 mar 2019 15:27 Mysteriet opklaret!

I formiddags ringede jeg til formanden for vores lokale vandværk. Han fortalte, at de var i gang med en større renovering på vandværket og havde lukket det helt ned! I stedet får vi vand fra et nabovandværk indtil de er færdige. Her er afstanden betydelig større, og derfor forklaringen på det lavere tryk.
Men det er rigtig nok, der sidder et filter ude ved målerbrønden. Dette filter må jeg godt selv rense uden at de skulle blandes ind i det. Men nu viser det sig, at vores nabo også har mindre tryk, så vi afventer indtil der bliver startet op igen (inden for ca. 14 dage)
Afhængig af hvad de har rodet med kunne det måske være en ide at se til filtret et stykke tid efter du er koblet på dit normale vandværk.
Godt det blev opklaret. :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Manglende vandtryk

Indlæg af vinther2 »

Lintz,- det er lige netop det jeg havde i tankerne. Når de igen starter op, er det ikke utænkeligt at der kan sætte sig noget i filteret.

1000 tak for alle input. Dette forum er helt fantastisk :great:

Besvar