Styrke IPE 120

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4676
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af MichaelK »

Du kan ikke gå ned i en IPE100 , for der er stadig 4 meter mellem understøtningspunkterne i enderne!
Plus at en forøgelse af spærafstanden også vil stille større krav til IPE bjælken. En IPE100 vil kræve et
mindre lasteopland (spærafstand).

Jeg har længere oppe beskrevet at en IPE100 sandsynligvis vil kunne holde, men det er under forudsætning
af at spærafstanden holdes på ca. 1 meter. Mine tabeller godkender en IPE100 op til 3,5 meter mellem
understøtningerne i enderne. Da mine tabeller overdimensionere en del, så anføre jeg at den sandsynligvis
kan holde, men der altså ikke kan gives garanti herfor. Derfor holder jeg ved IPE120.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5006
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af John Skov Jensen »

Hvor meget belastning kan man lægge på sådan en 4m lang ipe 120, jævn fordelt last
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4676
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af MichaelK »

Det kan jeg ikke se ud af mine tabeller. Jeg kan bare se om de kan bære?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af Centrifugal »

1230 kg jævnt fordelt og en nedbøjning der er til at få øje på.

Når jeg regner tommelfinger-regning på tage, regner jeg snelast til 800 kg./m2. Hertil kommer vægten af taget. Hvis jeg var i dine sko, valgte jeg en HEB100 som har en betydelig større bæreevne - ca. + 60%, og så vinder du 2 cm i højden. De er desværre dobbelt så dyre.

Hvis det kniber med det hollandske betyder overskriften på tabellen: Maksimal tilladt ensartet fordelt belastning i kg med et spændvidde i meter på:
I forhold til gamle tabeller, skal du være opmærksom på at kravene til snelast er blevet revideret et par gange de sidste 20 år - senest 2012 -, hvilket købere af brugte stålspær får at mærke, når de sender de gamle beregninger til kommunen i forbindelse med byggeansøgning. Efter massive snetryksskader i vinteren 2009/2010 blev snelasterne revideret kraftigt og det betyder, at bygningerne skal beregnes for snelast i forhold til deres orientering. Hvis tagrygningen vender øst-vest, skal der regnes med normal sne, men hvis den vender nord-syd skal der regnes med en særlig snelast, der er op til 50 % større end normalsneen.
Det skal for i øvrigt bemærkes, at såfremt du bor tættere end 25 km fra Vesterhavet og Ringkøbing Fjord, skal der regnes med en større vindlast på spærene.

For nogle få af de lange, kan du få en ingeniør til at beregne din konstruktion - de penge kan du tjene ind igen gennem optimering af konstruktionen. Ingen beregning - ingen forsikring.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5006
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af John Skov Jensen »

Nu er det bare sådan at jeg har mange ipe 120 på lager :-)
Og jeg vil hellere ligge 2 ipe 120 ved siden af hinanden end trække muldvarpen op

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af Centrifugal »

Hvis du punktsvejser 2 IPE 120 sammen med 50 mm. mellem punkterne, får du en bjælke der er væsentlig stærkere end at lægge dem ved siden af hinanden.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4676
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af MichaelK »

Personligt ville jeg ingen problemer have, med at lægge de IPE'er op som de er.
1 meter imellem dem, og lægter på tværs. Den snemængde der kan ophobes på
en tagflade, der kun har 4 meter spændvidde er begrænset.

Hvis Du har stål nok, så læg dem en smule tættere, hvis Du synes svarene i tråden
har gjort dig lidt usikker på, om taget kan holde?



PS.:
De tagkolaps der har ført til ændringer i anbefalingerne for snelaster, forekom på
tagflader med ret store spænd. Oftest langt over 10 meter spændvidde, i følge de
referencer jeg har kunnet finde.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5006
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af John Skov Jensen »

MichaelK skrev: 27 feb 2019 21:58 Personligt ville jeg ingen problemer have, med at lægge de IPE'er op som de er.
1 meter imellem dem, og lægter på tværs. Den snemængde der kan ophobes på
en tagflade, der kun har 4 meter spændvidde er begrænset.

Hvis Du har stål nok, så læg dem en smule tættere, hvis Du synes svarene i tråden
har gjort dig lidt usikker på, om taget kan holde?



PS.:
De tagkolaps der har ført til ændringer i anbefalingerne for snelaster, forekom på
tagflader med ret store spænd. Oftest langt over 10 meter spændvidde, i følge de
referencer jeg har kunnet finde.
Det er jeg også sikker på de kan
Men jeg skal også lave et 7500 mm spær på tværs som alle de andre kan lægges af på. Det bliver understøttet i begge sider samt midten. Og det er til dette spær jeg søger info om belastningen i kg. Dette fordi ud fra antallet og egenvægten af mange 4m spær kan jeg regne min last ud på det tværliggende spær
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4676
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af MichaelK »

OK. Med 7,5 m. bliver der 3,75 m. mellem understøtningerne. For jeg antager at det er den ene langside, der
skal stå åben? Til de 7,5 m. bruger du 9 IPE'er. 10 hvis nu vi skal runde lidt op for en sikkerheds skyld? icon_cheesygrin.gif

Det er så 5 IPE'er i tagfladen mellem understøtningspunkterne. Jf. den tabel Centrifugal fremviste, så kunne
man regne med 5 x 1230 kg i belastning. Det giver 6150 kg på de 3,75 meter.

Mine tabeller anbefaler en IPE 270 som underliggende drager. Jeg kan se at Centrifugals tabel anviser en IPE 240
skulle være nok. Den passer ganske fint med at mine tabeller generelt overdimensionere med en størrelse op.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5006
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Styrke IPE 120

Indlæg af John Skov Jensen »

hvordan forholder det sig hvis man understøtter en bjælke så det ligner et dobbelt T?
TT

Dvs med lidt udhæng i begge sider
Hvis man forestiller sig en bjælke på 7 meter
Denne bjælke understøttes på 2 punkter med en afstand på 4 meter således at der er udhæng i begge sider på 1,5 meter
Hvis denne bjælke tåler 1000kg jævnt fordelt mellem to understøtninger, hvor meget tåler den så jævnt fordelt på hver udhæng der er 1,5m lange målt fra understøtningerne?
Evt en procentsats af bæreevnen mellem understøtningerne

Besvar