Banan republik

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Zarge »

Tja det er da fint de kalder det miljø, mon ikke nærmere fakta er at de mangler penge til at hælde i diverse huller...
Så når vi alle er presset over på el biler og elvarme, er det utopi at tro a staten pludselig kan undvære alle de afgift kroner... Men så må folk jo begynde at fælde træer igen....

skrot1

Re: Banan republik

Indlæg af skrot1 »

Du og experterne tror meget.Troldmand. Men hvad fremtiden bliver ved ingen. Du skriver som om du kender fremtiden, og er også meget skråsikker i dine betragtninger. Men det er kun gætteri, og kun det.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

pendec skrev: 12 feb 2019 22:26 Som jeg har hørt historien, får i solgt og købt til samme spot pris af den strøm som ikke bruges samme time, afgifter for forbrug afregnes årligt som hidtil på nettomåler ordning.
Men købs prisen(spot pris) i skal give, vil være med moms? Hvor i sælger uden moms. Så værdien af købet bliver mere end salgs spot pris, da den er u/moms i ikke får, så altså 25% mer pris.

Det kan også være det er forkert :)
De nye regler vil være sådan at ændringen betyder, at vi om vinteren ikke længere kan bruge gratis af den strøm, vores solcelleanlæg har produceret om sommeren. I stedet skal vi sælge den overskydende strøm fra vores anlæg om sommeren til spotpris og købe den om vinteren til markedspris.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

BWJ skrev: 13 feb 2019 09:39 De nye regler vil være sådan at ændringen betyder, at vi om vinteren ikke længere kan bruge gratis af den strøm, vores solcelleanlæg har produceret om sommeren. I stedet skal vi sælge den overskydende strøm fra vores anlæg om sommeren til spotpris og købe den om vinteren til markedspris.
Yep, den er jeg helt med på, når i kører flex ordningen i fremtiden. Regeringer er ikke til at stole på mere, kan ikke regne ud hvad den ene fløj helst vil som den anden vil modsat, så måske efter valget rammes en anden gruppe hårdt.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Banan republik

Indlæg af pelle »

skrot1 skrev: 13 feb 2019 09:31 Du og experterne tror meget.Troldmand. Men hvad fremtiden bliver ved ingen. Du skriver som om du kender fremtiden, og er også meget skråsikker i dine betragtninger. Men det er kun gætteri, og kun det.
Sådan er det jo. Man skriver i nuet og kan næsten ikke få armene ned. Man er glad så længe det varer. Hvad fremtiden bringer ved jo ingen, men håber jo glæden varer ved. Jeg har nogen gange troet, jeg havde de vise sten. Dog ikke hver gang. Har ofte erkendt at lige meget hvordan man end vender og drejer røven, så vender den alligevel bagud. Tænker da Troldmand håber at det nok skal gå. Den glæde kan ingen tage fra ham. Troldmand og alle andre ved man ikke kan spå om fremtiden. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

pendec skrev: 13 feb 2019 09:43 Yep, den er jeg helt med på, når i kører flex ordningen i fremtiden. Regeringer er ikke til at stole på mere, kan ikke regne ud hvad den ene fløj helst vil som den anden vil modsat, så måske efter valget rammes en anden gruppe hårdt.
Men dem der rammes aller hårdest, er desværre også dem som ikke har solceller når vores svar til politikerne indledes i forsommeren. :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Banan republik

Indlæg af kovas »

Troldmand. skrev: 12 feb 2019 23:18 Nemlig big...
Da vi købte huset for 33 år siden, stod der et oliefyr i huset. At få tankbilen til at komme med olie var dyrt. Tankstationerne fandt dengang ud af, at hvis man havde en lille tank-trailer, folk kunne låne, så kunne der hentes olie til lidt lavere pris end ved tankbilens besøg.
Den ordning blev skrottet. Husker ikke hvorfor.
Så kunne der hentes billig kul i Tyskland. Dengang skulle man med vognmand til Tyskland, for at lovligt importere billige kul.
Også den ordning blev ulovlig.
Næste afgifts hug bliver unægteligt import af piller fra Tyskland.
Regeringens mål er, at vi alle skal over på varmepumper. Vi skal være grønne. Varmepumper af i dag er så effektive, at de nemt erstatter et pillefyr.
Og da den vedvarende energi ligger politikernes hjerte nært. Er det oplagt, at pillerne bliver næste mål for afgift.
Når alle - ifølge ingeniøren - om 10 år har skiftet pillefyret ud til fordel for varmepumpe. Får varmepumpen utvivlsomt et hak i nøden.
Og hvad så derefter, må guderne vide.
Hvis det er regeringens mål så undre det mig at det ikke er mere opmærksomhed omkring dette forhold. https://ing.dk/artikel/kommentar-energi ... lig-210712
@ BJW hvor har du prisen på de 0,60kr ved salg og fuld pris ved køb. Har også selv forstået det som at vi køber og sælger til spotpris (som jo skifter) dog skal vi betale moms når vi køber.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

kovas skrev: 13 feb 2019 10:04 Hvis det er regeringens mål så undre det mig at det ikke er mere opmærksomhed omkring dette forhold. https://ing.dk/artikel/kommentar-energi ... lig-210712
@ BJW hvor har du prisen på de 0,60kr ved salg og fuld pris ved køb. Har også selv forstået det som at vi køber og sælger til spotpris (som jo skifter) dog skal vi betale moms når vi køber.
https://installator.dk/%C3%A6ndring-i-m ... ejere-dyrt
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

Har fundet de regler som energi net forholder sig til, og synes at kunne læse, at de forskellige fortolkninger, afhænger af hvilket energi selskab man er tilknyttet og ordning man så har med dem.

https://energinet.dk/El/Private-elkunde ... ngsgruppe6

Slettet unødig tekst, det var fortolkninger, og de hårde fakta er herunder, og afslører at der ikke betales 2kr+ , kun den moms er merufgiften.

Så er her konklusionen, de HAR lavet lidt matematik i excel her: https://energinet.dk/-/media/2A64A753AB ... 2B65AC7E1A
Og jo, der modregnes ens salg , og merforbrug er så der hvor afgifter beregnes af årligt.
Så moms af f.eks vindstød's 0,42kr aconto, og en gang årlig, produktion - forbrug = overskud * afgifter, pso osv...
Senest rettet af pendec 13 feb 2019 10:51, rettet i alt 3 gange.
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

Har man ikke excel , så er en detaljeret beregning her, som bekræfter de små merudgifter som jeg nok ville tage det roligt over
1134.JPG

Besvar