Brøndboring...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Lintz »

leo-pol skrev: 26 jan 2019 22:33 vi har aldrig haft det problem men vandspejlet har heller aldrig været så lavt som nu og det er nok mellem 1 og 2 meter og vi har boet her i 12 år....

Selve pumpen har jeg ikke så megen viden om men tænk nu på hvilken sommer vi har haft. Vandspejlet skal nok komme opad igen.
Vi har også boet omkring 12 år hvor vi bor nu og det er første gang at bækken ved siden af vores vej har været tørlagt. Det var først henne omkring december at der begyndte at løbe vand i den så vores grundvandsspejl har nok også stået lavt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10380
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Brøndboring...

Indlæg af thy »

leo-pol skrev: 27 jan 2019 11:23 Ja jeg er bare glad for at min teori er rigtig....
Sagen er den at med lidt held kan jeg her midt i februar få en dykpumper fra min far og en 150 litter hydrofor... hvis jeg kan vente og spare en hel del penge....
Det der er mit dilemma er at jeg ikke selv er i stand til at komme i brønden pga min arbejdts ulykke men det kan min gamle far, men det gælder bare om at vi skal have vand indtil jeg selv kan komme ned og lave det lækkert....
Den pumpe jeg kan få måler Ø101mm og mit borerør Måler Ø 110mm ca...
Min membran tank på 24litter er lige blevet skiftet så jeg tænker at vi bare skifter pumpen ud med bundventilen og smider den i røret... af med den gamle pumpe og så er det det....
Men er det et sats at tage og smide pumpen ned i det lille rør... tænker lidt at hvis man ikke kan få lortet op igen når der ikke er mer frigng...???
kun en tanke...kunne filteret i bunden være tæt på at være tæt....
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af pelle »

Hej.
Jeg vil ikke anbefale dig at benytte din fars brugte dykpumpe. Netop som du selv er inde på. Hva nu hvis den skal op og den sætter sig fast. :shock:

Jeg ville få fat i sådan en som i linket. Der er rigelig plads hvis den skal op. Det tror jeg dog ikke kommer til at ske. En bonde herude har en til markvanding. Den har ikke været oppe i 35 år. Sørg også for at få sådan en dæksel/prop hvor der er hul med O- ringe til ledning og slange til at lukke helt af for skidt ned i boringen. Lige så, få tryk kontakt og hydrofor inden for og stå. Væk fra det våde miljø.

Du, kan tro jeg kan huske da vi flyttede herud og alt det vandtekning var i et hul ude i gårdspladsen. Der stod jeg mange timer i det møghul med varmeblæser, fordi det hele var fugtig og der var overgang i. Jeg bandede så det var helt lyst omkring mig.. icon_cheesygrin.gif

Den tid savner jeg ikke :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol »

Jeg ved godt at vandspejlet vil komme igen men nu har vi ventet på de i 1 1/2 måned og fruen er ved at være tosset da det er hende der skal der ud da jeg jo ikke kan pga mine skader....
Ville nu helst smide den pumpe af min fars i og lige spare lidt penge da det jo ikke giver skide meget at være sygemeldt og nærrigrøv på samme tid.....

Thy... det kan godt være at vandet ikke flyder til så hurtigt mer pga filteret i bunden... men det kan jeg ikke gøre så meget ved og det er jo ikke fordi vi mangler vand da boringen er 17meter og vi suger på 11meter og vandspejlet er på 6meter... så masser af vand men ja det kan godt være at det ikke løber hurtigt nok til men det skulle være mærkeligt hvis det er det der er problemet nu hvor vandspejlet er tæt på 2meter under normalt...

Men Pelle,,... hvis jeg ender med at købe den pumpe er det så lige netop den pumpe jeg skal have fat på... ved ikke så meget om min og hvad den kan andet en at den har et max tryk på 3bar... jeg kan tappe ca 2-2,5 m3 fra den bagerste taphane som nok er 150meter fra pumpen....
Og nej det er ikke muligt at få tanken indendørs desværre....
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10380
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Brøndboring...

Indlæg af thy »

Thy... det kan godt være at vandet ikke flyder til så hurtigt mer pga filteret i bunden... men det kan jeg ikke gøre så meget ved og det er jo ikke fordi vi mangler vand da boringen er 17meter og vi suger på 11meter og vandspejlet er på 6meter... så masser af vand men ja det kan godt være at det ikke løber hurtigt nok til men det skulle være mærkeligt hvis det er det der er problemet nu hvor vandspejlet er tæt på 2meter under normalt...

er godt klar over vandstanden er ok...men kan den ikke suge vand nok gennem filteret ku det vil give problemerne..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol »

Ja men tænker at det skulle være underligt når vandspejlet er så lavt....
Tænker også at 2meter under normal vandspejl ændre noget på trykket i jorden for at løbe ind i borerørtet....
Men problemet er nærmest kommet fra dag til dag... i sommers kunne jeg hive 5m3 i en køre 3gange til ungernes badebesing... så jeg tænker lidt at hvis filteret er blokeret skulle det være mærkeligt at det lige falder sammen med den uhørte lave vandstand...
Fler på egnen har samme problem har vi fundet ud af...
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10380
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Brøndboring...

Indlæg af thy »

leo-pol skrev: 27 jan 2019 16:01 Ja men tænker at det skulle være underligt når vandspejlet er så lavt....
Tænker også at 2meter under normal vandspejl ændre noget på trykket i jorden for at løbe ind i borerørtet....
Men problemet er nærmest kommet fra dag til dag... i sommers kunne jeg hive 5m3 i en køre 3gange til ungernes badebesing... så jeg tænker lidt at hvis filteret er blokeret skulle det være mærkeligt at det lige falder sammen med den uhørte lave vandstand...
Fler på egnen har samme problem har vi fundet ud af...
men træls er det...
når vandstanden falder skal pumpen trække det længere op(udligningspunkt må være overfladen i brønden)

hvis man havde en hjælpe pumpe på forbrugsvandet der kunne hjælpe den anden pumpe så længe vandspejlet er så lavt..så skulle brøndpumpen kun lige hæve vandet og ikke levere det store tryk..hvis og hvis det giver jo nok ikke rigtigt noget hjælp alligevel..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af leo-pol »

Ja det er noget pis.... håbede ellers at vandstanden ville stie men nu er der gået 1,5 måned og det er faktisk blevet en lille smule værre... men hygger mig da med at se ud af vinduet idag og se at det pisser ned.... men tænker også at så længe naboerne bare bader i vand så skal der sikkert mer til for at den smule regn giver noget....
Men man kunne jo også bare sænke pumpen en meter ogvså ville det sikkert køre men jeg har bare ikke lige muligheden for at gøre det da jeg har brækket to arme og knust 10 ribben og er ikke kommet oven på enu....😥😥😥😥
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Nu går jeg da stærkt ud fra det er grundvand du pumper op ?
For her i Danmark er grundvandet mellem 20 og 200 år gammelt,
vandet i mine vandhaner fra det lokale vandværk er ca 30 år gammelt,
så om det regner lidt mere eller mindre disse dage, betyder ikke en pind;
før om mindst 20 år.

Men hey, nu da vandet er et problem, kunne man så ikke bare drikke øl i stedet ? 8)

Nå ok, men det kunne måske om ikke andet hjælpe på humøret, nu du er blevet så mast
som du er. Courage mon ami !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Brøndboring...

Indlæg af Flemmingth »

101 mm pumpe i 110 mm boring er en dårlig idé. Som Pelle påpeger kan den gå fast ved nedsætning/optagning.
Desuden - en dykpumpe har el-motoren siddende nederst. Dvs. at der kun bliver 4,5 mm "luft" omkring el-motoren som pumpen kan suge vand gennem - eller mindre hvis der er okker, kalk eller evt. andet snask som kan sætte sig i det snævre mellemrum.
Og - hvis foringsrøret i boringen er af plast, er det ikke sikkert at det er ordentligt rundt hele vejen ned.
Pessimistisk eller realistisk ? ? Det kan du først afgøre, hvis du - mod vor anbefaling - prøver.


God bedring ! !
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Besvar