Nyt pillefyr til de gamle

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
dannidines

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af dannidines »

Hej Tom,

Jeg er ikke så meget inde i kvaliteten på de enkelte produkter, men anskuer alene de erfaringer jeg selv har inden for rækkevidde :)

Jeg har ikke haft nedbrud siden 2009 med undtagelse af en eltænder og de gamle siden 2000 med undtagelse af 3 eltænder og 1 lysføler samt blæser

Online gimmick er godt for mig, da jeg har minimum 100 rejsedage om året og jeg selv kan se om det kører og den gamle kan holde øje med behov for piller, drift osv, uden at skulle forbi for at se om der er varmt i hytten - noget som jeg finder brugbart med er fyr til sine forældre...

Mit NBE grej virker, så jeg er Happy... Men enig design er ikke det primære, det skriver jeg heller ikke :)

Men fremhæver lige igen MGM opbygning af forbrænding kombineret med ilt/luftmassemåler er genial, uanfægtet jeg syntes de er mindre kønne i design.

Lille lager kan løses med pillefyr ingen


Hvilke andre?! Hjælp trådstarter og vær konkret ;)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af Tom_AT »

hehe ja korrekt. Tråden er vist ved at løbe lidt af sporet :)

Men ud over de nævnte pillefyr i den prisklasse er der også Passat Bioheat, Vølund Pellux 200, Biowin Lite, Easypell. Flere?

Men fælles for alle disse modeller der er en tand dyrere end Pellux 100, Scotte osv er at de ikke omtales helt i samme grad her på forum.
dannidines

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af dannidines »

Er EASYPELL nede i den prisklasse?! Som jeg har forstået det, så er det en af de store Østrigske mærker som laver det som deres "mellem klasse" fyr.

Det ville jeg bestemt kigge på også, den er opbygget a la MGM rent forbrændingsmæssigt
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af Tom_AT »

Jeg kunne kun lige finde den til listepris på 46k. Så den må vel være lige på grænsen. men mon ikke man kan handle sig lidt ned. For Der ser ellers ret lækker ud.
Blinky
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af Blinky »

Du kan også gå på nettet med MGM........
I tilgift får du et særdeles driftsikkert fyr, hvor sneglen holder, hvor der meget sjældent skal skiftes sliddele, hvor pillekvalitet og smuld er af underordnet betydning, hvor kedlen er tæt, hvor der ikke skal vejes piller af eller indstilles luft, hvor shunt er indbygget og ikke skal stilles, hvor trækstabilisator og kompressorrens er overflødigt, hvor det stort set ikke er muligt at købe ekstraudstyr ( er indbygget fra start ) ,- og tilmed til en rimelig pris.
MGM er det helt rigtige til dine forældre og de krav de stiller.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
8
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 22 gange

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af PellX21 »

Lige til easypell -

Både windhager kører med en lite model og kwb har en 48k version - men de er altså skrabede, ingen aut. rens, ingen avanceret styring

- det er noget kram, men stadig for dyrt efter min mening.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af Tom_AT »

Behøver en styring være avanceret?
Efter min mening bør den være så simpel som muligt og selvfølgelig dække de behov der nu må være for et moderne pillefyr.

Jeg har set nogle modeller sælges med argumenter som "markedets mest avancerede styring" osv. Jeg kan virkeligt slet ikke se det er en fordel andet​ end for de mest hardcore pillefyrsnørder.
dannidines

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af dannidines »

Tom har en pointe, men med avanceret, menes der i grunden ikke "nemt/moderne bruger interface?!"

Stort set alle pillefyr fra 30.000 kr og op har samme overordnede tilvalg i styringen idag er min fornemmelse, men brugerinterface varierer markant.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af lamborg »

hej trådstarter.
Som du kan læse går der mega hurtigt ged i spørgsmålet og det bliver ligesom med biler VW er bedre end ford ,gu er de ej opel er bedst osv osv og den der hakker på de fyr andre foreslår ved som regel ikke en skid om andre fyr end deres eget og det er sgu da helt naturligt og sjovt men ikke særligt brugbart og du skal kikke i deres signartur. Du kan kun bruge deres anbefalinger til noget hvis de anbefaler andet end det de selv ejer.
Hvis dine forældre skal lave så lidt som muligt så skal de ikke have pillerfyr. Selvom der prales med at fyret er plug an play , man aldrig skal røre noget og det går aldrig i stykker osv så er det desværre en sandhed der ikke passer . Ligegyldigt hvilket pille fyr du har så skal der laves mere eller mindre arbejde for at det kører optimal .
Så hvis jeg var dig og dine forældre så ville jeg kikke på varmepumpe i stedet for og så VVB med elpatron . Hvis det er husets hovedopvarming så får du en stor redution i afgiften pr kw så det er ikke mega meget dyre end træpiller.
Men du skriver jo ikke rigtigt noget om hvad det skal opvarme og hvor mange de er i din forældres husstand osv
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
claude7878
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 100
Tilmeldt: 09 nov 2010 17:51
Mit fyr: Scotte 16 kw+12 kw varmepumpe
Areal: 293 m2 + 165 m2 gara
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Resenbro, Silkeborg
Blevet takket: 1 gang

Re: Nyt pillefyr til de gamle

Indlæg af claude7878 »

Tak for alles input
Jeg tror som det ser ud lige nu er de ved at vælge en scotte/ Woody da deres budget jo er nedtagning af gammel kedel og montering Af ny.
Best regards claus østergaard
https://stokercloud.dk/v3/#/moellegaardsvej14/main-page
Scotte 16 kw touch v. 7 styring med trækstabilisator.
opvarmer 288 m2 + 165 m2 garage/værksted.
På sigt: solvarme 500 l med 60 vacuum rør + 3,6 kw solceller :)

Besvar