Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Fint nok, ville bare pege på, der skal være plads til en fejlmargin,
så glimrende der er tænkt og taget højde for det.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af lamborg »

Hej Torpet.
Hvad nu hvis du har fået en smuk ladning bakterier ind med det kolde vand og du tager bade lige efter din vvb har varmet til 50 gr ja så er dine bakterier jo ikke døde og du bliver ridder af det glødende røvehul :-) Så hvorfor ikke myrde dem med det samme :-) , Ja jeg ved godt at kalkspørgelset spiller ind men nu er det jo ikke sådan at det sker over en nat hvis du hæve din temp :-) og VVB fabrikanten skal jo også leve :-) Det der med om det koster mere eller mindre piller er hvis ikke noget der er dokumentation for . Din vvb er jo faktisk bare som at åbne for en radiator mere eller mindre og kører du trevejs så sparre du jo piller på resten af huset så længe . Kedel temp er lidt det samme 65 eller 70 gr ? ja logikken burde sige at 65 gr er billigere end 70 gr men igen der er ikke nogen dokumentation på at det forholder sig sådan for 70gr giver jo mere strålevarme og derfor en hurtigere opvarmning af et et rum.
Så alt i alt tror jeg ikke at man skal ligge pille besparelser ind i beregningen , Men igen jeg ved det heller ikke . Det er lidt politisk :-) men en skide sjov og interssant diskution .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af Torpet »

Hi lamborg

Jeg giver dig ret i een ting, det er ret sjovt at sludre om dette, et område vi vel i grunden ikke ved helt nok om, eh?

Meeeen nogle ting kan man godt vurdere ud fra bare fornuft. Så jeg mener helt klart at du ikke får opvarmet din VVB gratis!! Men du kan faktisk meget nemt selv måle det!! Næste gang dit fyrs 3-vejs ventil glider over på VVB prioritering, så bemærk at i det øjeblik VVB snupper varmen, så falder fyrets tempetatur dramatisk. Fyret modtager altså det kolde vand fra VVBs coils (vandet omkring VVB beholderen, som skal opvarmes). Fyret går ikke i overdrev for at hæve temperaturen lige med det samme, faktisk falder dets ydelse helt ned til 10% for en kort stund idet den første bølge af kedelvand der strømmer til VVB opvarmning jo er 65° grader, så VVB kalder ikke på varme lige med det samme, den er ret så happy med det den lige har fået. Men lykken varer ikke så længe, for når VVB har opsuget den første varme, så kræver den at det vand ved dets coils nu skal varmes op, så den kan komme videre op til sit setpoint. Så nu vågner fyret op og nu ædes der piller, men det er ikke endnu det rigtig koster. Nu sker så den egentlige opvarmning af VVB støt og rolig og du har ret i at denne periode ikke koster andet end det der ellers ville gå til huset.

Nu har VVB så nået sit setpoint og er godt tilfreds. Hvad sker der så? Jo, nu skifter 3-vejs ventilen og det nu nedkølede vand i huset strømmer tilbage til fyret, som nemt kan være nede på returvand 46° og fremløb måske 48°. Her går fyret så til angreb og kæmper sig ret så hurtigt op til 100 ydelse og det er her det nu koster piller/kroner. Fyret vil banke videre, omend gradvis sænke ydelsen til 75-80% indtil den når kedlens setpoint+. Derefter går fyret så i lavdrift i en tid til den falder til ro.

Så beregningen: Hvis du nu sammenholder hele denne lille dramstiske episode med en tilsvarende tid hvor fyret bare kører normalt, tja, så kan du selv afmåle om det ikke koster ekstra piller at gøre VVB tilfreds!!??

Når VVB har opnået sine 50°, og 3-vejs ventilen skifter til hus-prioritering, så er de coils omkring VVB stadigvæk over de 50° (for at opvarme til de 50° har de jo nødvendigvis været med højere varme fra fyret). Det er her VVB nu kommer over sit setpoint på 50°, denne eftervarme giver et par grader mere ganske gratis. Så jeg tror at disse ekstra grader samt evt misvisning af målere nemt kan betyde at jeg faktisk ligger på 55° i beholderen.

Så lige til tankerne om bakterierne :)
Forsikringsselskaberne vil elske dig :), de lever jo netop på de ekstreme risikoer vi kan skabe i vores tanker. Du antager at bakterierne ligger på lur og afventer at VVB vandet er faldet til under 50°, så de nu kan svømme ind med blot nogle forbrændinger og ubehag og altså lige overleve, betinget af at de ikke skal være der for længe. Men i dit senario har de så holdt øje med at du skal til at tage bad, så de håber på at du kommer igang hurtigt, så de kan overleve. Men de små fyre kommer ind i bunden, hvor du bruger det varme vand fra toppen og så bliver det nye kolde vand opvarmet ved næste VVB prioritering og altså bliver bakterierne igen udslettet, uanset om dit setpoint er 50° eller 60°. Hvis de nye bakterier skal nå din bagside, så skal du altså bade sålænge, så du også bruger det kolde vand i tanken, det er nok ikke realistisk?

Selvfølgelig sker det nemt at man tager bad kort efter en VVB prioritering, selvom rækkefølgen for det meste er lige omvendt.

Meeeen lamburg, det dramatiske forløb du her har ridset op, er ikke anderledes end alle almindelige bade du tager imellem VVB prioriteringerne! Husk på at selvom du bruger 60° som setpoint i VVB, så falder temperaturen hele tiden før næste VVB prioritering. Hvis du så tager bad kommer der ligeledes frisk koldt vand ind i beholderen, hvor bakterierne i princippet kan strømme ind som nævn ovenover. Men igen kommer de bare ind i bunden og vil blive udslettet ved næste VVB prioritering.

Vi må vel også lige røre ved de tanker omkring merforbrug ved et højere kedel setpoint? Jeg har ikke nogle målinger, men skal nok ved lejlighed jagte dem på nettet, men det er jo sådan at de øverste grader af kedlens temperatur (og radiatorerne) falder hurtigere end de lavere. Altså må der være en faktor at måle der. Jeg tror faktisk Pillebruger engang i et indlæg nævnte netop dette? Men een ting kan du selv måle. Hvis du her til sommer slukker for fyret, prøv så at notere hvor lang tid det tager kedlen at falde fra de 65° og til 45° og så note sår hvor lang tid det derefter tager kedlen at falde fra de 45° til 25°. Jeg tror du vil blive overrasked der?

Det blev dælme en hel roman — du må have en god dag :)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af lamborg »

Puha jeg det var en lang historie og det må være pga af du har brugt lang tid til at tænke på den at du har kommet til ikke at læse mit indslag ordentligt. Jeg har da ikke påstået at VVB er gratis og jeg kører ikke med høje kedel temp om sommeren hvor skulle jeg det ? der laves jo bare varmt vand. :-)
Nå men længden af dit indlæg har jo så nok indflydelse på at du har vent VVB indfyring på hovedet :-)
Når trevejs vipper over så er det fordi VVB føleren i beholderen kalder på varme . Dette er rigistreret af VVB PI og derfor skruer fyret jo ikke ned til 10% men derimod op hvis der er noget at give af. Det har intet med din kedel temp at gøre undtagen at den automatisk ændre dit kedel setpunkt til gr du har sat VVB + 20 gr altså i dit tilfælde 50+20 = 70 gr . Dette for at gøre vvb opvarming hurtigere. Når så den vipper tilbage ingen til normal drift går den ned på 10% indtil din kedel temp falder pga koldt vand fra anlæg ( Du skal huske at du måler på kedel temp der ikke er faldt og ikke anlæg temp ) PI har fundet ud af om dit hus mangler varme eller ej og hvis man ikke har en mega klods som det jeg varmer op så vil du ikke have tabet særligt meget på de 15-20 min VVB har opvarmet. Jeg har så en tovejs ventil netop fordi jeg taber snildt 15-20 gr på anlæg til 550 kvm og er derfor utilfreds med at styringen opføre som jeg har beskrevet men det er en anden sag og en anden snak. :-)
Alt efter at jeg må være forsikringsselvskabernes ven ( hvorfor dog det ? man kan da ikke forsikre sig mod kalk eller hvad ? for jeg gammel og vil så have en mod åreforkalkning :-) har jeg opgivet at få hoved og hale i . UNDSKYLD :-) du har gjort det flot men igen du ved det ikke du antager :-) Jeg ved det heller ikke og antager også . Du skriver at der jo nok er målinger på nettet . Men som du selv skriver i tidligere indlæg . Der findes jo så meget på nettet :-)
PS undskyld hvis mit indlæg virker rodet . Det ville være mega hyggeligt med en mandehørms aften et sted til at diskutere over en mængde alkohol :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Jamen jeg har da hørt, at alkohol er ret virksomt overfor bakterier, så måske skulle I lige
tage lidt af det, sådan rent profylaktisk ? 8) 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af lamborg »

hej Brandsen .
har rigeligt med frostvæske ombord :-) Især når jeg kører bil jeg tør sgu sgu ikke kører blandt alle de sindsyge bilister uden at have en lille skid på :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af Torpet »

Hi igen lamburg. Vi er skam slet ikke så uenige i dette, men du har nok læst mit indlæg lidt hurtigt? Du overså nok min fortolkning af VVB prioriteringen, hvor jeg netop skrev at ydelsen faktisk falder ned til 10% for en kort stund, altså KUN FOR EN KORT STUND, ca 4 min. Nu splitter vi jo strå her, men jeg har lige fulgt en VVB prioritering og det ovennævnte er præcis hvad der sker. Den sidder på 10% ydelse i ca 4 min, hvorefter den stiger til 11% og så gradvis højere, men kun lidt efter lidt. Når VVB er steget til ca 45° er ydelsen stadigvæk ikke mere end 24°, og ydelsen går ikke højere under hele VVB prioriteringen. Ydelsen falder gradvis hen imod afslutningen af VVB prioriteringen, ned til 20%. Lige når de 50°+ opnået og prioriteringen skifter, så dropper ydelsen til 12%, men begynder så ret omgående igen at stige

Kedlen går først med fuld knald på 100% ydelse når VVBs prioritering er afsluttet og det nedkølede returvand fra huset rammer den. Så min lange beskrivelse faktisk korrekt :) sorry. At det tager 4 min før fyret skønner der skal mere varme på, er antagelig fordi starten af prioriteringen giver VVB ret så varmt vand fra kedlens fremløb at starte på. Måske af en anden grund?

Det med forsikringen var bare lidt gas og skal forstås sådan at forsikringsselskaberne godt kan lide at vi ser ulve alle vegne og så skal have flere forsikringer.

Du får lige et par screen shots, så du kan se hvad jeg snakker om og at det ikke bare er fiktion. Først eet fra starten af VVB prioriteringen, hvor ydelsen er nede på 10% og så eet efter 4 min, hvor ydelsen nu er gået op til 11%.

Først fra starten af VVB, hvor ydelsen er nede på 10% og forbliver der i 4 min:
VVB start 10%.jpg
Så efter 4 min, hvor ydelsen stiger til 11%:
efter 4 min 11%.jpg
Under prioriteringen stiger ydelsen ikke til mere end ca disse 23% ydelse:
49° VVB.jpg
Så lige efter VVB prioriteringen er slut og ydelsen ganske kort dropper igen:
VVB slut 12% ydelse.jpg
Og endelig lige dette for at vise dig den sag med eftervarme til VVB, hvor den har afsluttet på 50°, men så får lidt mere op til 51.2°
51.2 eftervarme.jpg
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af DBS »

På f.eks jordvarmepumpe er det sådan, at en gang om ugen kan man hæve temp. på VVB, for at være sikker på at slå bakterie ihjel.

Min varmepumpe bære sjovt nok navnet Scotte.

Måske man kunne indføre det samme på et pillefyr ?
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af Torpet »

Det lyder faktisk rigtig smart DBS, for vi skal ikke glemme at der også kan være bakterier i vandhanerne, som skal dræbes med en høj temperatur.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Advarsel fra Stokercloud: Stærk frost i nat!! :)

Indlæg af lamborg »

Hej torpet.
Dette er ment med et smil.:-)
Tager pis på mig ved at hakke ned og op i vvb temp for så er det godt forsøgt men luret :-) men hvis dine billeder er rigtige så er der en fejl i 0651 som skal meldes videre til jens , for når din ønskede VVB er 50gr så skal din ønskede kedel temp i første billede ( 60) være 70 gr og derfor burde dit fyr ikke falde til 10% men stige med det samme.
grunden til den falder er jo at din kedel temp er 64,5 .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar