Fejl i optænding

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

WoodyHugo skrev:Prøv at kontroller om din lux føler sidder rigtig , den kan måske være forskubbet sig, da du montrerede den nye el tænder
Tak. Jeg kontrollerer når jeg kommer hjem og laver samtidig 3-4 nye kontrolvejninger.
16Kw Scotte med 6.35 styring

stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

Tak til alle. Naturligvis en "FEJL 40" (heldigvis). Sidste år jeg kontrolvejede var tallet 1020 gram. I aår fejllæste jeg tallet til 1050. Det var reelt 1250.

Egentlig ret stor forskel når det er samme piller og samme producent.

Beklager jeg brugte jeres tid, men jeres indlæg hjalp mig til at dobbeltchecke og faktisk selv komme frem til det ikke kunne være snegl eller brænder eller lysmåler.
16Kw Scotte med 6.35 styring
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

For hede hule H...... er lige kommet hjem. Fyret er slukket (ikke mange timer siden da kedel temp viser 34). Der ligger piller i brændehovedet, men display viser "fejl i optænding".
16Kw Scotte med 6.35 styring
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Fejl i optænding

Indlæg af baggadap »

Godt så, dit problem har ikke noget med din fejlafvejning at gøre.
Du er nu nødt til at være meget systematisk for at komme problemet til livs. Start med at sætte effekten op på eltænder og se om det hjælper. Gør IKKE noget andet i samme ombæring. Hvis ikke det virker vender du straks tilbage :-)
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

baggadap skrev:Godt så, dit problem har ikke noget med din fejlafvejning at gøre.
Du er nu nødt til at være meget systematisk for at komme problemet til livs. Start med at sætte effekten op på eltænder og se om det hjælper. Gør IKKE noget andet i samme ombæring. Hvis ikke det virker vender du straks tilbage :-)
Det er jeg med må, men er der ikke noget andet jeg bør prøve først? Som udgangspunkt tænder fyret jo hver eneste gang jeg selv tænder. Og altid første gang.

Hvad siger du til jeg i stedet skifter min Lux (eller hvad den nu hedder). Fyret er lige gået ud igen. Der ligger masser af gløder på brændehovedet.

Umiddelbart kan jeg godt læse der er fejl i optænding (og det kunne være eltænderen), men det forklare jo overhovedet ikke hvorfor fyret slukker (med mindre altså keddeltemperatur når over 70 grader og det har jeg ikke fantasi til at tro, da junior lige har været i bad i 20 minutter, og temp lige p.t. er 48).

Optænding ser p.t. således ud:

Brændsel 26s
Tid 10m
Effekt 100
Lys 10L
Eltænder start 60s
Blæser start 20%
Blæser midt 10%
Blæser slut 20%

I skrivende stund har fyret kørt to optændingsforsøg, hvor efter det melder fejl i optænding (kan jeg indstille det til at køre 3 forsøg?). Jeg har nu tændt manuelt og fyret starter (helt klart at der ikke er nok piller på brænderen ved de to første forsøg).

Første optændingsforsøg næsten ingen piller, andet forsøg en LILLE håndfuld. Tredje forsøg normal mængde.

Det er to spørgsmål:

Hvorfor slukker det (holder naturligvis løbende øje)?

Hvorfor tænder det ikke under de to automatiske forsøg?
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Fejl i optænding

Indlæg af pille bruger »

stokernut skrev:Det er jeg med må, men er der ikke noget andet jeg bør prøve først? Som udgangspunkt tænder fyret jo hver eneste gang jeg selv tænder. Og altid første gang.

Hvad siger du til jeg i stedet skifter min Lux (eller hvad den nu hedder). Fyret er lige gået ud igen. Der ligger masser af gløder på brændehovedet.

Umiddelbart kan jeg godt læse der er fejl i optænding (og det kunne være eltænderen), men det forklare jo overhovedet ikke hvorfor fyret slukker (med mindre altså keddeltemperatur når over 70 grader og det har jeg ikke fantasi til at tro, da junior lige har været i bad i 20 minutter, og temp lige p.t. er 48).

Optænding ser p.t. således ud:

Brændsel 26s
Tid 10m
Effekt 100
Lys 10L
Eltænder start 60s
Blæser start 20%
Blæser midt 10%
Blæser slut 20%

I skrivende stund har fyret kørt to optændingsforsøg, hvor efter det melder fejl i optænding (kan jeg indstille det til at køre 3 forsøg?). Jeg har nu tændt manuelt og fyret starter (helt klart at der ikke er nok piller på brænderen ved de to første forsøg).

Første optændingsforsøg næsten ingen piller, andet forsøg en LILLE håndfuld. Tredje forsøg normal mængde.

Det er to spørgsmål:

Hvorfor slukker det (holder naturligvis løbende øje)?

Hvorfor tænder det ikke under de to automatiske forsøg?
Gentager lige:
Lav en frisk grundjustering.
Den er også god til fejlsøgning icon_cheesygrin.gif
Årsagen til dit problem kunne være for lav min. effekt.
Fyret får ikke piller nok,og så går det ud,
og tænder ikke op igen, da det formodes at du er kørt tør for piller.

Har du smuld i dine piller er optænding nok svært da smuldet bare flyver væk.
Så 1 dl olie på toppen hvergang du fylder magasinet op.
Det binder smuldet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Fejl i optænding

Indlæg af baggadap »

Ok, du har nu fundet problemet tror jeg: Sneglen doserer ikke som den skal.
Fyret stopper enten fordi der ikke kommer piller, det ikke ser lys, eller kommer i overtemp.
Tjek lige at din eltænder er skubbet helt frem som den skal.
Dernæst skal du iagttage den eksterne snegl i lang tid: Kører den ubesværet, doserer den ujævnt, kører den baglæns?

Men enig med pillebruger også, lav en grundjustering hvis ikke det er gjort!
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

baggadap skrev:Ok, du har nu fundet problemet tror jeg: Sneglen doserer ikke som den skal.
Fyret stopper enten fordi der ikke kommer piller, det ikke ser lys, eller kommer i overtemp.
Tjek lige at din eltænder er skubbet helt frem som den skal.
Dernæst skal du iagttage den eksterne snegl i lang tid: Kører den ubesværet, doserer den ujævnt, kører den baglæns?
Jeg kikker efter det hele og vender retur. Men har checket eltænder adskillige gange og den er 100 % helt fremme.

Mht. manglende lys så prøver jeg en ny føler i morgen.

Sneglen køre ubesværet men kontrollere naturligvis igen
baggadap skrev:Men enig med pillebruger også, lav en grundjustering hvis ikke det er gjort!
SUPER (humor og ironi kan forekomme). Det er så her i fortæller mig hvad pokker min grundjustering er :D
pille bruger skrev:Gentager lige:
Lav en frisk grundjustering.
Så gentager jeg også lige icon_cheesygrin.gif Hvad pokker er min grundjustering icon_cheesygrin.gif

pille bruger skrev:Den er også god til fejlsøgning icon_cheesygrin.gif
Fedt så skal i bare fortælle mig hvad den er (sorry prøver bare at give jer lidt værkstedshumor. Har INGEN ide om, hvad grundindstillingen burde være.
pille bruger skrev:Årsagen til dit problem kunne være for lav min. effekt.
Ok har du et forslag til hvad jeg skal ændre den til. Den er nu 10% og det har den altid været.
pille bruger skrev:Fyret får ikke piller nok,og så går det ud,
og tænder ikke op igen, da det formodes at du er kørt tør for piller.
Ja det er så også min egen formodning.
pille bruger skrev:Har du smuld i dine piller er optænding nok svært da smuldet bare flyver væk.
Så 1 dl olie på toppen hvergang du fylder magasinet op.
Det binder smuldet.
Nej absolut minimal smuld. Har kørt 12 x 6 minutters pilleafvejning og praktisk talt intet smuld.

PS sidder p.t. i fyrrummet og kikker og lytter. Sneglen køre super stabil og med samme pillelevering i samme intervaller. Meeeeeen (fejl fundet. Tak til display) der bliver meldt intet lys. Sorry burde jo slette al det andet jeg har skrevet, men nu må jeg hellere skifte Lux-dimsen :great: :great:
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Fejl i optænding

Indlæg af pille bruger »

stokernut skrev:Jeg kikker efter det hele og vender retur. Men har checket eltænder adskillige gange og den er 100 % helt fremme.

Mht. manglende lys så prøver jeg en ny føler i morgen.

Sneglen køre ubesværet men kontrollere naturligvis igen



SUPER (humor og ironi kan forekomme). Det er så her i fortæller mig hvad pokker min grundjustering er :D



Så gentager jeg også lige icon_cheesygrin.gif Hvad pokker er min grundjustering icon_cheesygrin.gif




Fedt så skal i bare fortælle mig hvad den er (sorry prøver bare at give jer lidt værkstedshumor. Har INGEN ide om, hvad grundindstillingen burde være.



Ok har du et forslag til hvad jeg skal ændre den til. Den er nu 10% og det har den altid været.



Ja det er så også min egen formodning.



Nej absolut minimal smuld. Har kørt 12 x 6 minutters pilleafvejning og praktisk talt intet smuld.

PS sidder p.t. i fyrrummet og kikker og lytter. Sneglen køre super stabil og med samme pillelevering i samme intervaller. Meeeeeen (fejl fundet. Tak til display) der bliver meldt intet lys. Sorry burde jo slette al det andet jeg har skrevet, men nu må jeg hellere skifte Lux-dimsen :great: :great:
Er er så lidt lekture til aftenhyggen, en manual icon_cheesygrin.gif
http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/0 ... n-6.30.pdf
Se side 12
Det er en grundjustering der er beskrevet på side 12. :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

Tak pillebruger jeg har manual både elektronisk og i hardcopy.

Gætter på det i mener med grundindstilling er hvad jeg forstår som fabriksindstillinger.

Any Way tusind tak for jeres tålmodighed. Lidt underligt at både brænder og lysføler står af inden for samme døgn. Hvor logisk er det lige.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Besvar