Følerlomme i røgrør

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Følerlomme i røgrør

Indlæg af Hjemme teori »

Flisbrænderen skrev:Min føler sidder ikke i en lomme, men i et åbent indsatsrør, nærmest en bolt med hul igennem med udvendigt gevind med en 6-kant flange udvendig og en møtrik til montering indvendig i røgrøret til at spænde den fast i det lille hul som blev boret i røret.
Røret blev smurt ind i noget udstødningspasta til at tætne inden den blev monteret i røgrøret, så det blev helt tæt.

Derefter blev føleren skubbet ind i røret og spændt fast i en bestemt dybde med en omløber møtrik som sad på indsatsrøret.

Hos mig blev føler og indsatsrøret monteret af en montør fra KSM i forbindelse med en ny styring tidligere på året.
Montøren fortalte, at de altid brugte sådan et indsatsrør til deres røgfølere, men de oftest ikke blev skruet fast ved eftermontering, men kun sat fast i en klat udstødningspasta. Så de ikke behøvede at skille røgrørene ad for at få en møtrik på inde i røgrøret.

Jeg var hjemme under monteringen og adskilte selv røgrørene for at montere møtrikken inde i røgrøret, fordi jeg synes det var den bedste montering.
Det er vist en lamdasonde, de andre taler om et røgtermometer.

Mit termometer er montere i et hul som de andre skriver.

Lamdasonden er der boret et stort hul til. Så har jeg hæftet en møtrik med 3 svejseklatter og tætnet den med røgrørs silikone. Lamdasonden tætner selv på møtrikken med en kobberpakning
Mvh. Sophus

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Følerlomme i røgrør

Indlæg af Flisbrænderen »

Hjemme teori skrev:Det er vist en lamdasonde, de andre taler om et røgtermometer.

Mit termometer er montere i et hul som de andre skriver.

Lamdasonden er der boret et stort hul til. Så har jeg hæftet en møtrik med 3 svejseklatter og tætnet den med røgrørs silikone. Lamdasonden tætner selv på møtrikken med en kobberpakning
Det er en røgtemp føler, jeg har beskrevet montering af, min lamdasonde sider ned i toppen af kedlen. 8)
Besvar