Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley »

viewtopic.php?f=51&t=19891 - måske denne tråd kan hjælpe lidt jf. Niels Lycks indlæg

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup »

Hmm – tog lidt tid inden jeg nåede ned til budskaberne i linket omkring Buffer tank – og jeg kan så se at det også er et spørgsmål om holdning – jeg havde læst tråden før og var gået lidt kold i diskussionerne inden jeg kom til det faglige :o) Men tålmodigheden er en dyd og jeg kan se at mine antagelser var rigtige.
Jeg fornemmer at akkutanken skal være simpel uden for meget indhold og at jeg skal opvarme brugsvandet ved siden af – enten via en mindre VVB (som den 200 L jeg har nu) eller via en veksler. Ved at holde de 2 ting adskilt kan man vælge den teknologi som bedst/billigst understøtter formålet. Og det giver fleksibilitet!
Jeg kan godt lide den måde rapporten deler systemerne op i 3 Forsyning, Opbevaring og Forbrug. Det giver overskuelighed! Man kan så diskutere hvor en 200V VB hører hjemme. Det skal ikke være let :o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley »

nej det er ikke let :). Og godt du kom forbi skænderierne, de er nemlig trættende.

jeg havde beholdt min 60l vvb hvis det ikke var fordi den var udtjent og så sidenhen sat en ekstern varmtvandsstation på - mit anlæg er som sagt et mini anlæg fra vvfs.
nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley »

ser lige at ernst har skrevet noget inde på buffer-linket - har du set det Finderup?
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup »

Hej Nemo - har lige set det - det forstærker min tanke om at spiralen i bunden ikke er god
Nu regner jeg ikke med at bygge akkumulatortanken - men leder efter standard komponenter - det kunne dog være en god ide med at bruge en kappe VVB til at opvarme akkutanken med.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley »

ja det lader til det, du skal nok finde en god løsning :)

Har du forresten sat Thermorossien op?
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup »

Ikke endnu - rummet skal have gips på nogle af vægene, skorsten skal op og ikke mindst skal der graves et fjernvarmerør ned.
1. prioritet er at få akkutanken op først i kælder og flytte installationer over.
Jeg bliver nu mere glad for den - den har indbygget cirkulationspumpe, ekspansionstank og kedelshunt - det forklarer merprisen ...
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
rs2000
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af rs2000 »

nu læste jeg lige en beskrivelse af dit hus i den anden tråd, og er lidt nysgerrig om hvorfor valget lige faldt på en buffertank?
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af JFinderup »

Godt spørgsmål – når man læser de mange indlæg og Ernst bog, så virker det som et naturligt valg – men du har ret, det kan være mere svært at finde argumenter for hvornår det giver mening, og hvornår det ikke gør.
For os uden svejseapparat og værksted vil en tilføjelse af en fornuftig tank koste 8.000-10.000, når man tager diverse ekstra rør ventiler med. Man skulle gerne have den meromkostning hjem indenfor rimelig tid.
Min tanke var at jeg får mest glæde af en tank til opsamling af energi fra solvarme som kan bruges til rumopvarmning forår og efterår – og derved spare nogle fyringer i den periode. Om sommeren er der jo ikke det store behov for rumvarme og der er risiko for overproduktion af solvarme – og hvad gør man med det.
Hvad jeg kan forstå (bl.a. fra http://www.solenergi.dk/SEC/rapporter/sec-r-7.pdf) så giver en buffer bedre mening med omsamling af varme fra et manuelt stokerfyr – det er så ikke mit scenarie – jeg planlægger et anlæg med et automatisk pillefyr der skal erstatte et oliefyr – og så er det til et alm. 70’er parcelhus.
Jeg vil ikke udelukke det ikke giver mening i mit tilfælde – sådan er det når teori og principper møder virkeligheden :o)
Jeg vil da spørge modsat hvorfor skulle jeg ikke have en buffertank?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
nemocharley

Lagdeling og solvarme – Spiral vs. Varmeveksler

Indlæg af nemocharley »

I praksis blev mit valg ihvertfald begrænset af den plads jeg havde. Jeg ville have et system, hvor solen kunne give maksimalt til rumvarme, og samtidig skulle vvb udskiftes og jeg greb derfor muligheden for at spare lidt plads via de to eksterne vekslere.

Helt overordnet tror jeg at hvis du begynder at se på value for money, tilbagebetalingstider osv - så er de enklere anlægsopbygninger bedre. Jeg gav 40k for mit og kunne have givet 8-10k mindre hvis jeg havde valgt en kombiløsning med interne spiralvekslere og en veksler til rumvarme, når vvbén var varm nok. Jeg ved ikke om det kan forsvares med den xtra mer-investring.

Triumph har i andre indlæg demonstreret ret overbevisende at man med føler i vvb og en rumtermostatføler kan få overordentligt store besparelser i sommerhalvåret uden at skulle investere i solvarme. En timer-styring som MGM-folkene gør er også en mulighed. Jeg kender ikke Thermorossiens styringsmuligheder, men jeg gætter på at noget tilsvarende er muligt her.

Så det kunne være svaret på hvorfor du ikke skal have buffertank eller solvarmevvb i det hele taget - det er for dyrt ift. havd du kan opnå med mindre og enklere investeringer.

Hvis du alligevel vil have solvarme (som jeg ville), så anskaf dig den anlægstype som giver mest mening for dig indenfor dit budgets rammer. Det gjorde jeg, og jeg har ikke fortrudt det - jeg er glad og kontoen er langsomt ved at komme sig :). Det helt rigtige anlæg findes ikke - eller jo det helt rigtige anlæg til dig, det findes.

Besvar