Side 2 af 3

neddrosle fremløbs temperatur

: 07 okt 2013 21:30
af pso
Netop med lavt fremløb som reguleres efter behov skal man have konstant temperatur for det vare længe at varme op. Ikke noget med natsænkning.

neddrosle fremløbs temperatur

: 14 jan 2015 02:11
af optimalvarme
thomas larsen skrev:Hej Stokerpro..

Hej Thomas. Jeg er ny her men faldt lige over det du har skrevet.
Jeg har selv lavet en del forsøg varme forbrug, pilleforbrug, fremløbstemp samt retur temp. Grundlaget for det var at spare på pilleforbruget og derved på pengepungen.
Jeg har investeret i et 50kw stokerfyr med auto start og stop, 2 stk. 1000 liter buffer tanke samt 16 kw UV solvarme.
Jeg varmer 500 kwm op til 22-23 grader samt hestestald så vi altid har minimum 10 grader og max 15 grader om vinteren. Hestestalden er på Ca. 400 kwm. Jeg har 4,5 meter i lofthøjde i alle kwm.
Samlet varme forbrug om året i dag kr. 16000. Før jeg ændrede på fremløbstemp og shutventil havde jeg et varme forbrug på kr. 22.000.
Jeg skiftede blandeventil ud til en 55 graders og fyret er nu indstillet til 65 grader.
Før havde jeg en blandeventil på 60 grader og fyret var indstillet til 72 grader.

Det kan godt betale sig at sænke temperaturen det er godt for pengepungen og det skader ikke noget. Man skal bare huske at måle at man har mellem 55 og 60 grader i sin varmtvandsbeholder det er vigtigt.

Det også vigtigt at holde mellem 10 og 15 grader mellem fremløbstemp og returtemp målt på selve fyret.


Kan man med fordel neddrosle fremløbs temperaturen som går ind i huset? pt sender den samme temperatur vand ind i huset, som pillefyret er sat til i kedeltemp? tænker lidt om det er nødvendigt med eks 70 grader varmt vand i radiatorerne vis man kan opnå samme forbrug med eks 60c varmtvand i radiatorerne???

Det ville vel også give et form for overskud i kedel vis man eks har en kedeltemp på 70c - men kun har brug for 60c i varmekredsen?

eller tager jeg helt fejl???

neddrosle fremløbs temperatur

: 14 jan 2015 02:47
af optimalvarme
Jeg forstår ikke hvorfor næsten alle skriver de køre med fremløbstemp på over 65 grader da det ikke er nødvendigt. Jeg vil sige det på en anden måde, mål det varme vand som kommer ud af varmtvandsbeholderen. Det skal være minimum 55 og Maks 60. Hvis det kan gøres ved at fyret fremløbstemp er 62 så lad det stå der. Jo højre varme jo mere tab og det kan blive en dyr affære i brændsel.
Der skal mange kw til at varme fra 65 grader og derover og det koster.

neddrosle fremløbs temperatur

: 14 jan 2015 03:48
af Smut 25
optimalvarme skrev:Jeg forstår ikke hvorfor næsten alle skriver de køre med fremløbstemp på over 65 grader da det ikke er nødvendigt. Jeg vil sige det på en anden måde, mål det varme vand som kommer ud af varmtvandsbeholderen. Det skal være minimum 55 og Maks 60. Hvis det kan gøres ved at fyret fremløbstemp er 62 så lad det stå der. Jo højre varme jo mere tab og det kan blive en dyr affære i brændsel.
Der skal mange kw til at varme fra 65 grader og derover og det koster.
nu har det jo osse noget med og gøre hvilket fyr man har omk fremløbs temp
man kan godt rende ind i problemer med scotten med semi rens hvis jeg sænker min så løber vandet under ud af min skorsten
hvis jeg kører med under 67 så får jeg problemer om vinteren


omk fremløbs temp er det ikke det lidt det samme som og montere en vejr kompensering
føleren skal så bare sidde et andet sted...

neddrosle fremløbs temperatur

: 14 jan 2015 04:11
af optimalvarme
Hvis din skorsten er godt isoleret og ikke er alt for stor i diameter i røret er den let at varme op og holde varm. Som regel har rigtig mange alt for store skorstene opsat i forhold til fyrets kw. jeg har et 50 kw stokerfyr og en skorsten på Ø160 og en temperatur i skorstene på ca. 120 grader ved 100% ydelse. Skorstenen er ca. 6 meter lang. jeg har en føler siddende ca. 80 cm fra røg udgang ud i det blå og den måler 65 grader. Jeg har aldrig haft vand i min skorsten.
Hvis man montere en vejr kompensering føler har den ikke nogen virkning da du ikke har brug for mere varme end din varmvandsbeholder kan holde temperaturen mellem 55 til 60. Så hvis dit fyr fremløb eller fyret er sat til 62 grader og det giver varme nok til varmvandsbeholderen så kan vejr kompenserings føler styringen jo godt skrue op for varmen men der kommer jo ikke mere varme end de 62 grader da fyret ikke står på mere en 62.

Jeg har selv en esbe styrring hvor jeg har haft en udendørs føler på. Da føleren var tilsluttet steg mit varme forbrug med 35 kg i døgnet og ingen af os kunne mærke nogen forskel andet end på penge pungen.

Denne type burde kun bruges til halmfyr eller fastbrændsels kedler hvor temperaturen kan komme meget højt op - nogen gange over 80 grader.
Så hvis man har sådan et burde det være et must at have sådan en styrring på da der kan ske skader på installationen hvis man har pexrør i sin varme installation, eller gulvvarme, ligeså kan varmvandsbeholderen kalke total til hvis den får for meget varme.
Grunden til jeg lige nævner dette er fordi det er samme ventil og/eller styrring som kan fastsætte fremløbstemperaturen til forbrugsvarmen til rediatorer eller gulvvarme og varmvandsbeholder. Men hvis man har indstillet sit fyr på 62 grader kommer der ikke mere varme end de 62 grader.
Hvis alle forhold er i orden og skorstenen er lavet til fyret så vil en ladeventil/shut ventil på 55 grader og fyret indstillet til 62 - 65 grader være rigtig godt og billig i pille forbrug.

neddrosle fremløbs temperatur

: 14 jan 2015 04:20
af dannidines
God morgen på forum,

Jeg kører med vejrkompensensationskreds på mit RTB og det giver en fremløbs temperatur på mellem 38-49grader ved disse temperaturer/blæst (da det var koldest kom den op på 52grader)

Mit setup er med en "modulerbar" motorventil (%-vis blander fremløb fra kedel med "huskreds" til ønsket temp opnås) og en ekstra pumpe i huskredsen.

Det virker GANSKE fortræffeligt, eneste anke er, at jeg af og til kan fornemme når blandeventilen regulerer.

Vi har ingen komforttab ved den lavere fremløb, det er ikke noget vi bemærker hvertfald - men vi kører også med konstant varme i de kolde måneder.

Om det har forrentet sig, at monterer, tja, Forbruget har højst været oppe på 26,3kg/døgn og det vr da blæsten var værst mener jeg, så tror den er med til at holde konvektionstabet nede.. selve installationen kostede: ventilen kostede 1123,75kr + pumpe 1250kr + rør/fittings ca 200kr = ca 2400 kr ialt - så godt 1,25 tons træpiller hvis man skal sammenligne

Om jeg ville gøre det igen med de omkostninger? ja..

neddrosle fremløbs temperatur

: 14 jan 2015 04:28
af optimalvarme
Hvis du kun har en fremløbstemperatur på mellem 38 - 52 fra dit fyr - hvad så med din varmvandsbeholder da den skal være mellem 55 og 60 grader ?

Det vi skriver om her er hvis man bruger sit fyr til også at opvarme sin brugsvand i varmvandsbeholderen uden brug af el patron.

neddrosle fremløbs temperatur

: 14 jan 2015 05:16
af dannidines
Hejsa,

VVB sidder på fremløb med 3-vejsventil efter shuntkreds og før vejrkompensensationskreds.

Men på RTB (NBE V7/10) man lave flere modeller:

2-vejsventil:
Før VK-kreds: Styring lukker ventil/fremløb til hus og VVB får settenp fra kedel. Hus får ikke varme under VVB drift.
Efter VK-kreds: Styringen åbner ventil 100% og VVB samt hus får set temp under VVB drift.

3-vejsventil:
Før VK-kreds: 3-vejsventil styrer flow fra kedel direkte i VVB og returtemp fra VVB (mit tilfælde settemp -5 grader) i VK-kreds (hus mangler ikke varme under VVB trods 3-vejs) men VVB får 100% effekt fra fyr.
Efter VK-kreds: Fyr åbner ventil 100% og 3-vejsventil styrer varmen ind i VVB (hus får ikke varme under VVB drift)

Ovenstående er ifm. VK-kreds monteret.

VVB drift kan altid tildeles en højere settemp på kedel end normal drift

neddrosle fremløbs temperatur

: 14 jan 2015 06:14
af Smut 25
ked af og sige det optimalvarme...

men er sikker på du er på vej ud på en meget gyngende grund fordi du skærer alle fyr over en kam
:wink:

i mit eks...
10 kw scotte med semi rens

halv beskidt kedel åben bypass så noget af røgen
springer en vending over så har jeg en røg temp lige ved udgangen af kedlen
65 gr i temp ved en fremløbs temp på 69 gr

hvis jeg lukker bypass er den kun 56 gr på en nyrenset kedel og det er for lidt her...

min skorsten er 125 mm i diameter (stålskorsten) 4,5 meter høj
der er monteret træk stabilsator indenfor hvor den suger 20 gr varm luft...

må sige vi 2 bliver aldrig enig i dette jo med et halv dårligt fyr hvor en nyrenset kedel
spytter minimum 110 gr ud i skorsten :)

neddrosle fremløbs temperatur

: 14 jan 2015 06:39
af dannidines
En høj(ere) røgtemp end BS1016 er ikke nødvendigvis lig med en halvdårlig kedel @Smut25. NBE egen RTB kedel er opbygget med højere flow aht. Netop hensyntagen til ældre skorstene.

Jeg har en settemp på 60grader men en røg temp på 80-110grader