Side 2 af 4

Skivebremser

: 08 jun 2013 00:01
af ommy
Så at originale skiver bliver skæve..... nej..... men alt kan ødelægges eller monteres med den forkerte størrelse hammer icon_cheesygrin.gif
Da jeg var lastvognsmekanikkerlærling i 1982, sagde min læremester altid ( brug ikke vold, tag hellere en større hammer ) :cheers:

Skivebremser

: 08 jun 2013 21:30
af Bigfoot
ommy skrev:Så at originale skiver bliver skæve..... nej..... men alt kan ødelægges eller monteres med den forkerte størrelse hammer icon_cheesygrin.gif
Da jeg var lastvognsmekanikkerlærling i 1982, sagde min læremester altid ( brug ikke vold, tag hellere en større hammer ) :cheers:
1982 :shock: :shock: :shock: Da blev jeg født....

Skivebremser

: 08 jun 2013 22:17
af Flammen
jeg er selv i tidernes morgen udd. lastvognsmek. kunne aldrig drømme om at overlade mine bremser til en automek. de mangler i mine øjne respekten for funktiomem og mangel på faglig respekt. som lastvodnsmek klare jeg selv mine bremser, og gem kobber/alu fedt til hjulboltene, det gør ikke gavn andre steder

Skivebremser

: 09 jun 2013 08:49
af Aaen
Flammen skrev:jeg er selv i tidernes morgen udd. lastvognsmek. kunne aldrig drømme om at overlade mine bremser til en automek. de mangler i mine øjne respekten for funktiomem og mangel på faglig respekt. som lastvodnsmek klare jeg selv mine bremser, og gem kobber/alu fedt til hjulboltene, det gør ikke gavn andre steder
Nemlig, brug keramisk pasta til åget (der hvor klodserne sidder) og silikone fedt til gliderne.
Navet hvor skiven sidder på skal være helt rent, ingen rust. Derudover skal det være lige, dvs at hvis man måler på det med et mikrometer-ur, må det max varierer med 0,05 mm. jeg ser ofte at efter der er skiftet et hjulleje, er sidstnævnte blevet skæv. Så er det ligemeget hvilke skiver du køber.....
Derudover skal stemplet i caliperen også kunne trykkes relativt let tilbage.
Bremseklodserne skal skiftes sammen med skiverne. Hvis de af en eller anden grund har masser af belægning tilbage, kan de genbruges ved at planslibe dem på et stykke sandpapir på el plant underlag.

Og så skal bremserne jo køres til. min 10 km, hvor der laves lette opbremsninger. gerne unde at stoppe helt, men kør videre bagefter.

Så skulle i have en chance

Skivebremser

: 30 jun 2013 14:13
af kovas
Hej til Aaen, Bigfoot og Flammen.
Der var vel ikke en der kunne gi et tip angående skiverne bag på en mazda 626 gw. selvom jeg renser og gør ved hver gang jeg skifter sommer/vinter og omvendt, så ender det altid med at klodserne sætter sig fast og skiverne ruster i overfladen. Omkring 1. maj skiftede jeg og rensede åg og smurte der hvor klodserne køre i åget med keramisk fedt. Og gliderne med silikonefedt. Jeg kan se at nu er det galt igen i den ene side. Gode dyr er rådne:)

Skivebremser

: 30 jun 2013 15:37
af triumph
jo blidere man bremser, jo varmere bliver skiven = større chance for skiven bliver skæv

Skivebremser

: 30 jun 2013 16:05
af Aaen
kovas skrev:Hej til Aaen, Bigfoot og Flammen.
Der var vel ikke en der kunne gi et tip angående skiverne bag på en mazda 626 gw. selvom jeg renser og gør ved hver gang jeg skifter sommer/vinter og omvendt, så ender det altid med at klodserne sætter sig fast og skiverne ruster i overfladen. Omkring 1. maj skiftede jeg og rensede åg og smurte der hvor klodserne køre i åget med keramisk fedt. Og gliderne med silikonefedt. Jeg kan se at nu er det galt igen i den ene side. Gode dyr er rådne:)
Du kunne evt prøve at bremse bilen ned på håndbremsen, hvis forholdene tillader det. Evt 1. opbremsning hver morgen, for at bremse det rust væk det kan være kommet i løbet af natten. det har jeg "lært" mine forældre, og de har ikke rust på bagbremserne. Du skal holde håndbremsearmen i hånden hele tiden og have knappen inde hele tiden. men som sagt, kun hvis forholdene er til det ( ingen tæt trafik, sne osv.)

Skivebremser

: 30 jun 2013 18:12
af Hjemme teori
triumph skrev:jo blidere man bremser, jo varmere bliver skiven = større chance for skiven bliver skæv
Den må du godt lige forklare for en imbecil som mig.

Skivebremser

: 30 jun 2013 18:22
af Tom_AT
Fordi man så også bremser over en længere periode, hvilket giver længere tid med friktion mellem klodser og skiver. Friktion udvikler varme.

Skivebremser

: 30 jun 2013 21:34
af Flammen
brug håndbremsen hver gang til den 1. i mdr. det kan alle huske, og det holder skiven ren. med håndbremsen mener jeg at bagenden sætter sig, og du er tæt på en blokering. evt fyret af i baggear på en resteplads, så enden løfter sig. det holder dine bagbremser friske