+1 til Ctek
Kan også fås i Mekonomen.
Det gode ved Onkel Harald er at hvis du har gemt bon'en er det bare at gå ind og få pengene tilbage.
Jeg har selv denne til min Ducati:
http://www.robertsmc.dk/accumate-batter ... sjgsj6obl3
Dog står der Honda på den .....
Det er vigtig at den ikke er for kraftig, det brænder bare batteriet af.
Sådan en Ctek kan stå tilkoblet hele vinteren og holde batteriet på top.Den lader med en meget lille ladestrøm, og kobler selv til hvis spændingen er faldet (hvilket det gør over tid).
Typisk står et MC-batteri stille hele vinteren, og hvis ikke det bliver vedligeholds-ladet ca. en gang pr. månede, falder det sammen og sulfaterer.
Så er det måske strøm til de første opstarter, men kapaciteten kommer aldrig op igen, og "sjovt nok", jo varmere det bliver i vejret, jo sværere får batteriet det, da det fiser af det meste af det strøm det modtager i varme, som igen ødelægger batteriet totalt.
En lille reguleret ladestrøm modvirker sulfateringen. Med en høj ladestrøm (fra en for kraftig oplader, eller direkte på maskinen) kan medføre at noget af den sulfateringen falder af celle-væggene som skaller og lægger sig i bunden af batteriet og kortslutter, og det hele går op i varme.
Den Hyperion-lader som bliver linket til er ikke så smart til bly- og gel-batterier, den stopper nemlig på præcis 14 volt, og det skal helst op på minimum 14,3 volt inden det stopper. Jeg har forsøgt nogle gange, jeg har forskellige typer RC-ladere, og de fungerer mere eller mindre ens alle sammen på PB-programmet (Bly/Gel-batterier).
Og et MC- eller Bil-batteri skal ikke aflades for at holdes i form, det skal helst holdes med maksimal spænding.
Mvh. Bjørn