Batterilader

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Batterilader

Indlæg af Aaen »

Lintz skrev:Har du læst manualen http://www.harald-nyborg.dk/pdf/3424.pdf
Ikke fordi den er særlig oplysende - men prøv alligevel.

Ville nok have valgt en CTEK istedet http://netbutik.fdm.dk/gps-elektronik/s ... lader.html
Har selv en CTEK til kranen, tror det er denne: http://www.ctek.com/dk/da/chargers/largevehicle
Den fungerer bare uden problemer.
Selvfølgelig også lidt pebret - Omkring 2000,- bob for sådan en svend.

Ok, havde ikke klikket på link`sne, så må konkludere at vi er enige Lintz :)

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Batterilader

Indlæg af bent »

Aaen skrev:

Ok, havde ikke klikket på link`sne, så må konkludere at vi er enige Lintz :)
Og jeg vil sige helt enig en ctek så dur det, det er nemlig en impuls lader som har den fordel hvis et batteri er sulfateret kan den løsne det :great:
calle

Batterilader

Indlæg af calle »

Der er masser af strøm på batteriet. Motorcyklen kan starte. Har ikke lige andre batterier jeg kan prøve på. Det der sidder på bilen skal jeg ikke have rørt ved. Bilen er utrolig følsom over for spændingsfald osv. Det er en Land Rover Discovery 3. Bare det at man sætter en for kraftig pære i bremselyset, kan resultere i gearkassesvigt - og så er det æ engang løwn :shock:

Hvor høj spænding skal jeg kunne måle, hvis sætter et multimeter på elektroderne uden at de er koblet på batteriet ?

Venlig hilsen
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Batterilader

Indlæg af Lintz »

calle skrev:Der er masser af strøm på batteriet. Motorcyklen kan starte. Har ikke lige andre batterier jeg kan prøve på. Det der sidder på bilen skal jeg ikke have rørt ved. Bilen er utrolig følsom over for spændingsfald osv. Det er en Land Rover Discovery 3. Bare det at man sætter en for kraftig pære i bremselyset, kan resultere i gearkassesvigt - og så er det æ engang løwn :shock:

Hvor høj spænding skal jeg kunne måle, hvis sætter et multimeter på elektroderne uden at de er koblet på batteriet ?

Venlig hilsen
Du har squ da også valgt det mest følsomme - Engelsk og Italiensk - Køretøjer med sjæl men også med PMS-syndrom icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Batterilader

Indlæg af Flammen »

calle skrev:....Hvor høj spænding skal jeg kunne måle, hvis sætter et multimeter på elektroderne uden at de er koblet på batteriet ?

Venlig hilsen
formoder du mener klemmerne på laderen. her vil du ikke kunne måle noget. kredsløbet i laderen åbner først udgangen, når den har detektet spænding.

har du sikret dig, at thermosikring ikke er udløst. er næsten sikker på at du får "ERR" med det samme du tænder for den, uden at være tilkoblet en akkumulator.

ps. ved ikke om den har thermosikring, ellers er der en alm. smeltesikring til udgangen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10380
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Batterilader

Indlæg af thy »

er det 12 volts batteri
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
calle

Batterilader

Indlæg af calle »

thy skrev:er det 12 volts batteri
Yes. Den kan dog også lade 6 volt. Det finder den selv ud af.

Venlig hilsen
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Blevet takket: 1 gang

Batterilader

Indlæg af Aerobatic »

Man kunne også købe sådan en her: http://headrc.com/air/charging/HP-EOS0606iAD

Så kan man lade alle typer batterier. Den kan også aflade og man kan se spænding, ladestrøm samt hvor mange mAh der er ladet på eller af.
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Batterilader

Indlæg af Bjørn »

+1 til Ctek
Kan også fås i Mekonomen.

Det gode ved Onkel Harald er at hvis du har gemt bon'en er det bare at gå ind og få pengene tilbage.

Jeg har selv denne til min Ducati: http://www.robertsmc.dk/accumate-batter ... sjgsj6obl3
Dog står der Honda på den ..... :oops:

Det er vigtig at den ikke er for kraftig, det brænder bare batteriet af.

Sådan en Ctek kan stå tilkoblet hele vinteren og holde batteriet på top.Den lader med en meget lille ladestrøm, og kobler selv til hvis spændingen er faldet (hvilket det gør over tid).
Typisk står et MC-batteri stille hele vinteren, og hvis ikke det bliver vedligeholds-ladet ca. en gang pr. månede, falder det sammen og sulfaterer.
Så er det måske strøm til de første opstarter, men kapaciteten kommer aldrig op igen, og "sjovt nok", jo varmere det bliver i vejret, jo sværere får batteriet det, da det fiser af det meste af det strøm det modtager i varme, som igen ødelægger batteriet totalt.
En lille reguleret ladestrøm modvirker sulfateringen. Med en høj ladestrøm (fra en for kraftig oplader, eller direkte på maskinen) kan medføre at noget af den sulfateringen falder af celle-væggene som skaller og lægger sig i bunden af batteriet og kortslutter, og det hele går op i varme.

Den Hyperion-lader som bliver linket til er ikke så smart til bly- og gel-batterier, den stopper nemlig på præcis 14 volt, og det skal helst op på minimum 14,3 volt inden det stopper. Jeg har forsøgt nogle gange, jeg har forskellige typer RC-ladere, og de fungerer mere eller mindre ens alle sammen på PB-programmet (Bly/Gel-batterier).
Og et MC- eller Bil-batteri skal ikke aflades for at holdes i form, det skal helst holdes med maksimal spænding.
Mvh. Bjørn
calle

Batterilader

Indlæg af calle »

Fik pengene tilbage for laderen i dag hos onkel Harald. Købte en CTEK i stedet for hos min Ducati-mekker. Den er smart. Den har en ledning med stik monteret, som man blot tilslutter et stik, der er koblet på batteriet. Derudover medfulgte der en ledning med klemmer, så laderen også kan bruges på de andre motorcykler :great:

Tak for hjælpen folkens :great:

Venlig hilsen

Besvar