Side 2 af 2

temperatursvingninger

: 15 mar 2013 20:16
af pille bruger
triumph skrev:mon ikke det er en avta ventil ?
Han skriver at det er en radiator termostat.
Den kan normalt ikke gå langt nok op i temperatur området, så den er ikke egnet til shunt.

temperatursvingninger

: 16 mar 2013 08:20
af tribal1982
Temperatur har været stabil indtil den nat hvor den bare lavede sorte piller. Det var et vvs firma der satte anlægget op også den såkaldte shunt og har efterfølgende gjort brug af et optimeringsbesøg og der blev der sagt at det ikke var et problem at køre det på den måde. Det kan heller ikke passe at det bare ændrer sig når den nu har kørt i 3 år uden at den svinger + - 5 grader fra setpunkt.

Kurven på stokerkontrol viser den svinger de grader som beskrevet og drifteffekt hopper op og ned selvfølgelig efter temperatur.

temperatursvingninger

: 16 mar 2013 08:35
af lamborg
En shunt ventil ligner en radiator ventil men den har bare et andet temp område så den du har er sikkert fin. Du kan evt prøv lige at stille den op og ned og høre om det begynder at suse i shunten eller mærke om den bliver varm. Men har den lavet sorte piller siden eller var det en enlig svale. temperatur svininger kan skyldes noget i selve dit anlæg som kører efter et andet mønster end det plejer. Har du tage noget i brug du ikke plejer-bade i et andet mønster - osv . Men det kan også være din styring som er gået i selvsving har du haft den helt genstartet med power off og backup batteri ude i 30 sek . Ellers prøv det.

temperatursvingninger

: 16 mar 2013 08:49
af pille bruger
tribal1982 skrev:Temperatur har været stabil indtil den nat hvor den bare lavede sorte piller. Det var et vvs firma der satte anlægget op også den såkaldte shunt og har efterfølgende gjort brug af et optimeringsbesøg og der blev der sagt at det ikke var et problem at køre det på den måde. Det kan heller ikke passe at det bare ændrer sig når den nu har kørt i 3 år uden at den svinger + - 5 grader fra setpunkt.

Kurven på stokerkontrol viser den svinger de grader som beskrevet og drifteffekt hopper op og ned selvfølgelig efter temperatur.
Ok, giv shunten en gang massage på stiften.
Har du tilsat olie på pillerne ?

temperatursvingninger

: 16 mar 2013 08:59
af tribal1982
her er hvad der er på http://www.vvs-eksperten.dk/index/danfo ... -fjvr-p746 den burde vel være okay. Ja har drejet den et par gange i går aftes og den står på 6 igen som før.

Det med de sorte piller var kun en enkelt gang. Og nej der er de samme radiatorer der kører som altid... har haft slukket styringen da jeg skiftede chip men ikke haft noget batteri backup ude. Hvor finder jeg den helt præcis?

Michael: ja jeg plejer lige at give dem et skud olie når silo bliver fyldt

temperatursvingninger

: 16 mar 2013 10:22
af pille bruger
tribal1982 skrev:her er hvad der er på http://www.vvs-eksperten.dk/index/danfo ... -fjvr-p746 den burde vel være okay. Ja har drejet den et par gange i går aftes og den står på 6 igen som før.

Det med de sorte piller var kun en enkelt gang. Og nej der er de samme radiatorer der kører som altid... har haft slukket styringen da jeg skiftede chip men ikke haft noget batteri backup ude. Hvor finder jeg den helt præcis?

Michael: ja jeg plejer lige at give dem et skud olie når silo bliver fyldt
Skunt skal af og til have lidt motion.
Olie skal kun hældes på når der er fyldt op, og så kun et sted på toppen af pille bunken.
Så fordeler olien sig over de piller der har brug for det.
Inde i styringen ved siden af den blå kontrast klods, er et batteri.
Ved siden af batteriet er to spyd med en "lus".
Når lusen er på begge spyd er der batteri backup på klokken.
Tag strøm stik ud, løft "lus", vent 2 min. sæt strømstik i igen, sæt "lus" på igen.