Side 2 af 3

Kontrol af forbrænding

: 20 nov 2012 19:43
af kovas
KjeldB skrev:Hej Kovas
Jeg har kørt ca. 1 tons rw piller igennem min 900, og har aldrig tømt den for smuld.
Min afvejning var fra starten ca. 1700g og faldt eftersom der kom til at ligge smuld i
røret til ca 1050g og der har den ligget fast uden udsving.
Hej KeldB.

Det kan godt være at det i virkeligheden er bedre at lade siloen smuldre til og så håbe at fyret finder et leje der bare kører. Her hvor jeg har tømt silo er det efter 1790kg piller. Hvor tit kontrollere du kalibreringen? Er det ikke rigtigt at hvis der er tastet mere end sneglen giver så bliver forbrændingen mager?

Kontrol af forbrænding

: 20 nov 2012 19:51
af KjeldB
Jo, det er rigtigt, og det har jeg også prøvet, jeg er kommet frem til at jeg får det bedste resultat, ved ikke at snyde fyret. den tager fint smuldet med.
jeg kontrollere kalibreringen ca. hver 3. uge og den afviger kun med ca. 75 g.

Kontrol af forbrænding

: 20 nov 2012 20:41
af Skiveren
kovas skrev:
Hej KeldB.

Det kan godt være at det i virkeligheden er bedre at lade siloen smuldre til og så håbe at fyret finder et leje der bare kører. Her hvor jeg har tømt silo er det efter 1790kg piller. Hvor tit kontrollere du kalibreringen? Er det ikke rigtigt at hvis der er tastet mere end sneglen giver så bliver forbrændingen mager?
Halløj..
Nu har ekofætteren været i drift siden februar, og jeg har nu ikke fjernet noget smuld... :lol:
Men når siloen er ved at være tom, kan jeg se at der ligger meget smuld ved indgangen til sneglen, dog har dette ikke haft nogle betydning for en god drift...
Og de gange hvor den er løbet tør for piller, har jeg altid sat den til at kører pillerne op i en sæk, før jeg starter den op igen....
På denne måde sikker jeg jo at den får den mængde som den skal.... :great:
Så min erfaring siger at man skal blot holde silo fyldt med "friske " piller...

Kontrol af forbrænding

: 24 nov 2012 10:59
af kovas
Hej Alle.
Det er nu 11 dage siden jeg opdagede at mit fyr soder ad h til. jeg har renset det i brænder, købt børste og renset det i røgkanaler, renset og støvsuget røgsuger og røgkasse sat suger til samme værdi som forbrændingsprocenten, bare for at prøve. En blank skrutrækker i skorstenen er kulsort og tyk af sod i løbet af en nat. Som I kan se så er det et 1500, men da jeg fik det til at køre uden turbolatorer var det (på Dans anbefaling) sat til 2.4kg/t. det har jeg så sat ned til 1.9kg/t som 900 og lige lidt hjælper det. Er der andre muligheder end at: Røgsugeren virker ikke ordentligt (den skifter synligt hastighed fra 10-100%) men det er jo ikke det samme som at det er hurtigt nok. Utætheder ved askeskuffe eller brænder. På en bil ville jeg ha testet utætheder ved indsugning med dieselstart, men det tør jeg ikke her. Så hvordan kontrollere man røgsuger, hvad er omdr. i de forskellige områder. Hvordan tester man for falsk luft. Er det noget I har prøvet før?

Kontrol af forbrænding

: 24 nov 2012 11:18
af MortenW
kovas skrev:Hej Alle.
Det er nu 11 dage siden jeg opdagede at mit fyr soder ad h til. jeg har renset det i brænder, købt børste og renset det i røgkanaler, renset og støvsuget røgsuger og røgkasse sat suger til samme værdi som forbrændingsprocenten, bare for at prøve. En blank skrutrækker i skorstenen er kulsort og tyk af sod i løbet af en nat. Som I kan se så er det et 1500, men da jeg fik det til at køre uden turbolatorer var det (på Dans anbefaling) sat til 2.4kg/t. det har jeg så sat ned til 1.9kg/t som 900 og lige lidt hjælper det. Er der andre muligheder end at: Røgsugeren virker ikke ordentligt (den skifter synligt hastighed fra 10-100%) men det er jo ikke det samme som at det er hurtigt nok. Utætheder ved askeskuffe eller brænder. På en bil ville jeg ha testet utætheder ved indsugning med dieselstart, men det tør jeg ikke her. Så hvordan kontrollere man røgsuger, hvad er omdr. i de forskellige områder. Hvordan tester man for falsk luft. Er det noget I har prøvet før?
kovas > du skal ikke begynde og teste for falsk luft på et nyt fyr. Fyret er "jo godkendt" og skal leve op din gældende krav efter gældende regler. Herunder "Bygningsreglementet BR10.

Med CE mærkningen har du din sikkerhed for at Ekopower "forhåbentlig" lever op til gældende lov krav. "Ekopower’s kvalitet sikring og kontrol, herunder og oprigtigheden i CE mærkning"!.

Kontrol af forbrænding

: 24 nov 2012 19:51
af MartinLau
kovas skrev:Hej Alle.
Det er nu 11 dage siden jeg opdagede at mit fyr soder ad h til. jeg har renset det i brænder, købt børste og renset det i røgkanaler, renset og støvsuget røgsuger og røgkasse sat suger til samme værdi som forbrændingsprocenten, bare for at prøve. En blank skrutrækker i skorstenen er kulsort og tyk af sod i løbet af en nat. Som I kan se så er det et 1500, men da jeg fik det til at køre uden turbolatorer var det (på Dans anbefaling) sat til 2.4kg/t. det har jeg så sat ned til 1.9kg/t som 900 og lige lidt hjælper det. Er der andre muligheder end at: Røgsugeren virker ikke ordentligt (den skifter synligt hastighed fra 10-100%) men det er jo ikke det samme som at det er hurtigt nok. Utætheder ved askeskuffe eller brænder. På en bil ville jeg ha testet utætheder ved indsugning med dieselstart, men det tør jeg ikke her. Så hvordan kontrollere man røgsuger, hvad er omdr. i de forskellige områder. Hvordan tester man for falsk luft. Er det noget I har prøvet før?
Hvis du skal teste om røgsugeren skruer op/ned i hastighed på en simpel måde, så vil jeg tro at du kan gøre det med et stykke på papir.
Pil toppen af fyret og hold et stykke papir på toppen af røgsugeren. Så kan du regulere effekten på røgsugeren og høre om den stiger i omdrejninger.

Hvis ellers den lader til at virke som den skal, så vil jeg bare mene du skal tilpasse luften i den forskellige områder. Især hvis den går langt ned i minimumsdrift.

Kontrol af forbrænding

: 24 nov 2012 20:47
af Flammen
jeg læser nu kovas´s indlæs som han er sikker på at røgsugeren er iorden, men er i tvivl om hvordan man kontrolerer om kedlen er tæt, dvs ingen falsk luft som undslipper bålet/forbrændingen.
kommer der falsk luft til kedlen gennem låger, samlinger osv, så mister man jo kontrollen over forbrændingen.

som kovas også skriver, så bruger man gas/acetylen omkring indsugningsmanifolden på en forbrændingsmoter, for at kontrolerer for falsk luft. hvordan gør man på et røgsugerreguleret forbrændingsanlæg uden det ender med et ordentlig knald

Kontrol af forbrænding

: 24 nov 2012 21:01
af MartinLau
I så fald har jeg misforstået.

Men så vil jeg tro, at man holder en lighter tændt og holder den tæt til pakningerne for at se om den flammen bliver suget med ind?

Det er så mit bedste bud.

Kontrol af forbrænding

: 24 nov 2012 21:06
af Henrik
Hej i forum hvad med røg fra en cigaret eller en cigar Det burde også at være til at se om den suger det til sig :wink:

Kontrol af forbrænding

: 25 nov 2012 08:45
af dannidines
flammen fra en lighter tror jeg vil være nemmest at "aflæse," det hvertfald såån jeg plejer at tjekke om pakninger o.l. slutter ordentlig tæt..