Side 2 af 2

Garanti og leverandør konkurs

: 28 sep 2012 08:33
af Rasmus Jensen
Ja så er der et led mindre. :)

Garanti og leverandør konkurs

: 28 sep 2012 09:24
af triumph
ja det siger du nok, men ikke hvis du skal sende dine solcelle paneler til kina for at blive repareret.

Jeg kiggede på energi midts hjemmeside. informationen jeg kunne finde var ikke særligt klar. Men det jeg kunne forstå var at det var energi midt der gav garentien. ikke producenten. (altså ingen garenti hvis forhandleren lukker)

Hos dansk sol montage var det en blanding. 10 års fabriksgarenti på paneler, og 30 år på ydeevne. inverterne var fra ginlong, der iflg dansk solmontage var den eneste kinesiske producent af invertere med servicekontor i skandinavien. Her virkede det som om det var dansk solmontage der gav 10 års garenti.

Og hvad dækker en garenti ?
Hvis et solcelleanlæg yder mindre end forventet, er det så solceller, inverter, eller placering => fejlfinding
Hvis der er tale om en fabriksgarenti på solcellerne. hvem betaler så for at finde fejlen ?

Hvis der er fejl på inverter eller solceller, hvad dækker garrentien så.
Demontage/montage, fragt. fejlfinding ?

Garanti og leverandør konkurs

: 28 sep 2012 10:40
af Rasmus Jensen
Hvis ydelsen ikke er okay - så kan jeg ikke forstille mig du skal pille ved noget som helst - så kommer de ud og gennem går systemet. Også selv om de bor i kina, ellers sender de dig nye paneler, det koster dem intet i forholdt til resten af bøvlet. Og så skal du returner de andre til importøren.

Garanti og leverandør konkurs

: 29 sep 2012 18:32
af triumph
jeg har lige været til "energifestival" i slagelse. Her spurgte jeg 3 leverandøre af solcelle anlæg hvordan garantibetingelserne reelt var.
Det var nærmest rystende hvor lidt de viste når man gik dem lidt på klingen.
De leverandøre jeg talte med opererede alle med 2 års reklamations ret, x antal års fabriksgarenti på inverter, x års fabriks garenti på paneller, x antals års ydelsesgarenti der også kom fra fabrikken.
Jeg startede med at gøre opmærksom på at der var forskel på garentiforhold til virksomhedder og private. Ved salg til virksomhedder operere man bla. ikke med reklamations ret. og det er virksomhedden der skal påvise fejl.
Ingen af de 3 kunne svare på hvilken regler der galt når man var tilmeldt virksomhedsordningen.
Hvis man har en virksomhed, så er reglerne sådan at leverandøren skal reperere den defekte del på eget værksted.
Men ikke betale for fejlfinding, montage/demontage eller produktionstab.
Jeg spugte alle 3 leverandøre om hvem der betalte for fejlfinding, demontage, fragt og montage. 1 svarede at det gjorde leverandøren. Hvis leverandøren var lukket, så gjorde jeg det selv. 1 sagde at det gjorde ejeren, 1 svarede vævende.
Jeg kom med et fiktivt eksempel, anlægget var defekt. leverandøren af panneler (der i ingen af tilfældende var den samme som leverandøren af invertere) sagde at paneler var defekte pga overspændig, forudsaget af lynnedslag eller transienter. Der skulle havde været stoppet i invertern. Derfor ville leverandøren ikke dække skade. Jeg skulle så først betale for fejlfinding, demontage, fragt og montage af pannel. Dernæst skulle jeg så betale for demontage, fragt, og fejlfinding af inverteren til producenten. Producenten af inverteren svare så at der ikke er noget galt med inverter. Og derfor ikke ville dække det defekte pannel

2 af leverandørene sagde at det galdt om at handle hos en leverandør man havde tillid til, men at garenti var lidt som at købe elastik i metermål. Og at jeg i et tilfælde hvor leverandøre fraskrev sig ansvar. Ikke havde meget at kunne gøre. (jeg spurgte kun 2 leverandøre om dette.)
Jeg spurgte om hvordan man konstaterede om ydelses garentien var opfyldt. Jammen det var jo bare og se på om de ydede det de skulle, var svaret.
Da jeg påpegede at ydelsen havde noget og gøre med hvor meget solen skinnede. og det jo ikke var en relativ faktor. Så blev alle tavse.
Jeg sagde at det jo måtte være muligt at måle på hvert enkelt pannel. Og man så kunne sammenligne.
Det fik jeg bekræftiget, men også at denne øvelse blev for egen regning

Garanti og leverandør konkurs

: 01 okt 2012 08:31
af Rasmus Jensen
Det kunne være vi skulle få forbrugerrådet på banen - de burde kunne oplys hvordan man står som forbruger, og hvordan man burde stå.

Garanti og leverandør konkurs

: 02 okt 2012 21:19
af flemming25
Var lige til Skousen solcellemøde. De siger at deres selskab Skousen Online A/S står med garantien, hvis de går ned er det producenten hvis de eksisterer til den tid.

Garanti og leverandør konkurs

: 02 okt 2012 23:06
af Hjemme teori
triumph » 29 Sep 2012, 18:32 skrev:Jeg startede med at gøre opmærksom på at der var forskel på garentiforhold til virksomhedder og private. Ved salg til virksomhedder operere man bla. ikke med reklamations ret. og det er virksomhedden der skal påvise fejl.
Hvorfor vil du fortælle sælger at du vil kører det i virksomhedsordningen, hvis du mener at det giver dem mulighed for at lave det som et erhverssalg (med individuel aftale)? Og hvis du gør, kan du jo bare bede om en aftale, hvor der står at de skal efterleve købeloven, som var det salg til en privat person.

Garanti og leverandør konkurs

: 03 okt 2012 06:48
af triumph
Hjemme teori » 02 Oct 2012, 23:06 skrev:
Hvorfor vil du fortælle sælger at du vil kører det i virksomhedsordningen, hvis du mener at det giver dem mulighed for at lave det som et erhverssalg (med individuel aftale)? Og hvis du gør, kan du jo bare bede om en aftale, hvor der står at de skal efterleve købeloven, som var det salg til en privat person.
Nu spurgte jeg jo primært for at få styr på hvordan det forholdt sig med garentien