skifte vinduer

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

skifte vinduer

Indlæg af lille_smed »

hmm

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

skifte vinduer

Indlæg af lille_smed »

hej

har lige fået at vide at tapetklister skulle kunne holde på de flamingo kugler .. nogen af jer der har prøvet
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

skifte vinduer

Indlæg af pelle »

lille_smed » 20 May 2012, 00:32 skrev:hej

har lige fået at vide at tapetklister skulle kunne holde på de flamingo kugler .. nogen af jer der har prøvet
ja.. det virker. Hæld noget tynd klister ned i hulmuren, hvis det er muligt. eller bor huller ind i fugen over vinduet. En slange og en trakt og hæld stivelsen på og lad det tørre. Så, har du styr på kuglerne.
A garanterer. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

skifte vinduer

Indlæg af Jobak »

Er der ikke noget med at vinduer også SKAL skrues fast? Og ikke kun skummes.
Noget med brandregler..?? Hvis det brænder falder vinduet bare ud, hvis der ingen skruer er i.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

skifte vinduer

Indlæg af Zarge »

Hvis det kommer for meget klisteri, vil der så ikke gi en kuldebro?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4676
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

skifte vinduer

Indlæg af MichaelK »

Jobak » 20 May 2012, 11:25 skrev:Er der ikke noget med at vinduer også SKAL skrues fast? Og ikke kun skummes.
Noget med brandregler..?? Hvis det brænder falder vinduet bare ud, hvis der ingen skruer er i.

Måske? Men så skal der jo være noget at skrue skruerne i :wink: Og det var der ikke i mit tilfælde 8)


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

skifte vinduer

Indlæg af Grevens »

... hvis det skal være rigtigt langhåret ... -så skruer man beslag på vindues rammen inden man sætter vinduet i hullet ... -beslag vender ind mod bagmuren ... -dernæst skruer man beslag fast i formuren og/eller bagmuren ... - hvis man er heldig kan man stadigvæk klodse højden op i formuren på plastklodser ... - beslag skjules af den indvendige inddækning ...
... læs beslag som de dersens flade aflange med multimange huller ...

... bruges mejet i nye byggerier hvor der skal være ufatbart mejet isolering fra beton indervæg og ud til skalmuren ...


... jeg satte mine vinduer med skruer ... - de steder hvor skruerne ikke kunne holde !!! ... skummede jeg med omtalte bygge skum ... men kun for at fiksere skruerne -agtigt ...
Man skal kende sine begrænsninger - og jeg kan skutte styre det skum der ... mig selv, hunden og det halve Greverige er smurt ind i skum når jeg bruger det ...
...
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

skifte vinduer

Indlæg af pelle »

Zarge@
Nej. Når det er tørt er der ingen kuldebro. Groft sagt kan man sige siderne er bleven til en porøs flamingoplade.
Lille-smed. Med mindre det er i gavlen. Forudsat hele gavlen er muret op. Så tror jeg det er nok at hælde det stads ned ved siderne af vinduerne.
Men, der er en måde mere jeg har prøvet. Sav en masonitplade til og skub den ind inden du saver den gamle karm i stykker. Så må man prøve at være lidt forsigtig og skubbe noget rockwool ind for at holde de rullende kugler inde.
Ang. montering af vinduer hvor der er åben ind til hulmur. Dette er jo lidt aktuelt ved de her kære Velfac vinduer.
Man kan skrue sømplader på karmen som der er skrevet og gøre vinduerne fast i bagmuren og dernæst skumme. Husk at sætte kiler i mellem karm og mur og nogle pinde som afstands stykker så karmen ikke trykkes af skummet.
En måde vi også monterede vinduer på førhen, hvis der var helt åben ind i hulmur.
Sav et godt langt stykke af den gamle karm. Skub dette stykke på højkant ind i hulmuren. Bank nogle kiler ind så træet er fikseret inde i hulmuren. Nu kan man så skrue den nye vindueskarm fast i den gl. vindues karm der ligger inde i hulmuren. Man kan jo også bare bruge et par stumper lægte i hver side. og kile dem fast. Så render de ingen steder.
Lille- smed . En vigtig ting når man monterer døre og vinduer. Sørg for at underlaget er fast og stabilt. Læg noget opklodsning på så det støtter lige under de lodrette karmstykker. I mellem mursten og opklodsning skal der lægge noget sokkelpap. Så suger opklodsning ikke fugt og råd undgåes. Sørg for at det er sat i vater de par opklodsninger, inden du sætter dør/vindue i.
Det er altså bare alfa og omega for at undgå at elementet søkker nedad i fremtiden at elementet står stabilt.
Jeg tror bestemt ikke det er lovligt at undlade at skrue et vindue fast og kun nøjes med at skumme.
Jeg kunne aldrig finde på at undlade at skrue karmen fast.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

skifte vinduer

Indlæg af pelle »

pelle » 20 May 2012, 18:25 skrev:Zarge@
Nej. Når det er tørt er der ingen kuldebro. Groft sagt kan man sige siderne er bleven til en porøs flamingoplade.
Lille-smed. Med mindre det er i gavlen. Forudsat hele gavlen er muret op. Så tror jeg det er nok at hælde det stads ned ved siderne af vinduerne.
Men, der er en måde mere jeg har prøvet. Sav en masonitplade til og skub den ind inden du saver den gamle karm i stykker. Så må man prøve at være lidt forsigtig og skubbe noget rockwool ind for at holde de rullende kugler inde.
Ang. montering af vinduer hvor der er åben ind til hulmur. Dette er jo lidt aktuelt ved de her kære Velfac vinduer.
Man kan skrue sømplader på karmen som der er skrevet og gøre vinduerne fast i bagmuren og dernæst skumme. Husk at sætte kiler i mellem karm og mur og nogle pinde som afstands stykker så karmen ikke trykkes af skummet.
En måde vi også monterede vinduer på førhen, hvis der var helt åben ind i hulmur.
Sav et godt langt stykke af den gamle karm. Skub dette stykke på højkant ind i hulmuren. Bank nogle kiler ind så træet er fikseret inde i hulmuren. Nu kan man så skrue den nye vindueskarm fast i den gl. vindues karm der ligger inde i hulmuren. Man kan jo også bare bruge et par stumper lægte i hver side. og kile dem fast. Så render de ingen steder.
Lille- smed . En vigtig ting når man monterer døre og vinduer. Sørg for at underlaget er fast og stabilt. Læg noget opklodsning på så det støtter lige under de lodrette karmstykker. I mellem mursten og opklodsning skal der lægge noget sokkelpap. Så suger opklodsning ikke fugt og råd undgåes. Sørg for at det er sat i vater de par opklodsninger, inden du sætter dør/vindue i.
Det er altså bare alfa og omega for at undgå at elementet søkker nedad i fremtiden at elementet står stabilt.
Jeg tror bestemt ikke det er lovligt at undlade at skrue et vindue fast og kun nøjes med at skumme.
Jeg kunne aldrig finde på at undlade at skrue karmen fast.. :)
Jeg læste lige mit egen indlæg igennem.. Jeg glemte et par ting..
opklodsning, skal selvf. være lavet af det rigtige. Ikke noget med spånplade eller dana/silitex. Men, krydsfiner, hård masonite , bitumen vindpap stykker eller noget sokkelpap.
Hvis du skal have dine sålbænke udført med rulleskifte, så klods op på et par mursten først. Så fjerner mureren din opklodsning og de par muresten, og han skubber rulleskiftet op mo d din karm. Så er elementet jo også godt understøttet. :wink:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

skifte vinduer

Indlæg af lille_smed »

hej

vinduerne er ikke kun sat fast med skum .. de har 3 skruer hver side .. de er dog ikke klodset op

Besvar