klinten » 05 Apr 2012, 13:35 skrev:Så har jeg kørt lidt med den dejlige dame. Jeg satte batteriet til og den startede som en mis. 13.4V over batteriet. Jeg har startet den 4-5 gange her i løbet af dagen, og der var ingen problemer. Jeg målte så over batteriet her til sidst. 12.7V. Jeg satte et tangamperemeter på, og der bliver slet ikke ladet på batteriet. Så målte jeg på generatoren og der var 0V. Er næste skridt så at skifte kul i generatoren?
du kan godt hive relæet ud, men når der er 0volt over den, så er der ligeså stor sansynlighed for de andre problemer.
Først og fremmest, tjeck din ladelampe, virker den, så er den udelukket.
Den skal jo lyse hvis generatoren ikke virker, og ja, selv de gamle traktorer bør have en ladelampe, medmindre den har dynamo....
(kan faktisk godt forefindes på de gamle fordson)
Men på selve generatoren sidder også en diodebro, og brænder den en diode, så lader den heller ikke.
Det kan også være tærring i kobberspolen inde i generatoren, så man der har en kortslutning, og voila, den lader ikke.
Det billigste er at hive relæet ud, og se på det.
Hvis det er slidt ned til sokkeholderne og lidt længere, så prøv at skifte det, det koster jo ikke alverden.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.