Side 2 af 3

Solpaneler fra Ulica

: 05 feb 2012 22:56
af solcelle
Hele hemligheden liger i den måde de programere deres adc. og pwm modulering... kan dog virkelig undre mig over at vil spille kapacitet ogver 2 inverter når der findes leverandøre der kan klare opgaven med en og der ved få en bedre ydnyttelse...

Solpaneler fra Ulica

: 05 feb 2012 23:43
af pso
Hej

Det er meget enkelt, den solenergi der ikke bliver til strøm bliver til varmen, varmen stråles ud igen som varmetab fra panellet.
Husk el solceller har en maximal virkningsgrad på f.eks 20% (afhængig af type og kvalitet) de 80% bliver i forvejen til varme, så om det bliver 80% eller f.eks 85% der bliver til varme betyder ikke noget.

Solpaneler fra Ulica

: 06 feb 2012 09:11
af thoken
solcelle » 05 Feb 2012, 22:56 skrev:Hele hemligheden liger i den måde de programere deres adc. og pwm modulering... kan dog virkelig undre mig over at vil spille kapacitet ogver 2 inverter når der findes leverandøre der kan klare opgaven med en og der ved få en bedre ydnyttelse...

Hej!
Jo, men hvis der nu "dør" en inverter, så høster man jo stadigvæk halvdelen, hvis man har 2 invertere. Så der er da noget produktions sikkerhed i at have 2 invertere. Der findes jo også mennesker der har 2 biler, ikke!

mvh thoken

Solpaneler fra Ulica

: 06 feb 2012 09:20
af Flemming DJ
pso> Selvfølgelig... Tak! :great:

Det er jo logisk nok, når man ser på det den vej rundt. :D

Solpaneler fra Ulica

: 06 feb 2012 09:49
af solcelle
thoken » 06 Feb 2012, 09:11 skrev:
Hej!
Jo, men hvis der nu "dør" en inverter, så høster man jo stadigvæk halvdelen, hvis man har 2 invertere. Så der er da noget produktions sikkerhed i at have 2 invertere. Der findes jo også mennesker der har 2 biler, ikke!

mvh thoken
Hmmmm 2 biler .... !!!!! jo det er rigtigt...
mht. sikkerhed så har du på sin vis 100% rat... men hvis man handler med henblik på at man regner med at produgtet vil gå i stykker skulle man nok købe et andet produgt...
For at blive i bil værdenen... er den ene lampe i forlygten gået er det 99,9999....% sikkert at den anden følger snart trop....

Solpaneler fra Ulica

: 06 feb 2012 10:02
af majland
Grunden til de 2 invertere er vel fordi det gør udvalget af en fasede invertere meget større end flerfasede. Herhjemme stiller der fleste elselskaber vist krav om at 6kW skal fordelens på 2 eller 3 faser.

Så kan det godt give mening at sætte 3 2kW enfasede invertere op istedet for en 3faset 6kW, hvis de samlet har sammenlignelig effektivitet men er billigere i indkøb.

(Jeg har stadig ikke kaft lyst til at kravle op på taget og måle op hvor meget plads der er tilbage efter solvarmen - men har nydt at solen de sidste dage har varmet nok til at sneen/isen er smeltet af og varmet noget vand,,,,

Solpaneler fra Ulica

: 06 feb 2012 10:21
af solcelle
havde det nu kun drejet sig om 6-7 Kw var vi enig men det bliver vi aldrig når vi er oppe at rode rundt med 9 Kw
Der har man inverter på 3 faser med 16A / fase.
orsag til min argumentatition...

en inverter har en efegtivitet på ca. 95-98% hvad vil 2 så have de har til sammen en system efegt på 90-93%
hvor en inverter stadig har den samme efegtivitet men som er byget til at håndtere så store pv anlæg.

Solpaneler fra Ulica

: 06 feb 2012 10:37
af CrapMan
Tabet bliver ikke det dobbelt fordi man bruger 2 inverter. 2 inverter, arbejder jo uafhængig af hinanden. Det ville jo svare til at jeg havde et 3 kW anlæg og naboen også havde et.
Nu er 3 fasede inverter ikke særlig udbredt. Slet ikke til under 6kWh. Kosta piko har en på 4.2 og 5.5. Så der for man ikke fuld udnyttelse af 6kWh reglen. Ser kun fordele ved at have 2 inverter frem for en med 3 faser. Skulle en gå i stk. kan man stadig lave strøm på halvdelen af anlægget.

Solpaneler fra Ulica

: 06 feb 2012 11:11
af thoken
solcelle » 06 Feb 2012, 09:49 skrev: Hmmmm 2 biler .... !!!!! jo det er rigtigt...
mht. sikkerhed så har du på sin vis 100% rat... men hvis man handler med henblik på at man regner med at produgtet vil gå i stykker skulle man nok købe et andet produgt...
For at blive i bil værdenen... er den ene lampe i forlygten gået er det 99,9999....% sikkert at den anden følger snart trop....

Hej!
Kan du sælge et anlæg hvor du kan garantere at inverteren ikke går i stykker i anlæggets levetid?
Hvis man køber en bil forventer man da også visse udgifter til vedligehold/slidtage, ikke!
Så nej man skulle nok ikke bare have valgt en anden bil.
Mange solcelle firmaer fortæller da også deres kunder at de skal forvente at skifte inverteren i løbet af anlæggets levetid.

mvh thoken

Solpaneler fra Ulica

: 06 feb 2012 11:15
af Højager1
Ja...jeg står nu overfor valget til mit 9kw anlæg......2 stk sma på hver 3300w som så begrænses til sammenlagt 6kw eller investere i en 9 eller 10 kw inverter og så begrænse den til 6kw .........går og prøver at finde ud af om en feks. 9kw inverter som er begrænset til 6kw, bedre vil kunne holde til belastningen fra et solanlæg på ca 9kw da den jo er bygget til 9kw og dermed også kan håndtere dette..........men på den anden side er det jo en merinvestering at foretage hvis de to på 3300kw også kan holde til opgaven..........nogen der er klogere end mig derude????????

mvh Kim