Jeg tror ikke rigtig folk er klar over hvad Dennis egentligt gerne vil debattere.. Du har helt ret.. den BURDE i teorien skrue ned for effekten.. jeg har tænkt den samme sanke mange gange.. men jeg tænker at selvom returvandet er godt varmt.. er det stadig ikke helt varmt.. dvs der bliver stadig trukket Kw ud af det.. og Kw nok til at fyret er nød til at blive ved med at køre på høj effekt.. i det øjeblik der ikke bliver trukket varme ud af vandet vil temperaturen i kedlen jo stige.. og så er effekten nød til at falde..
Dit returvand er stadig "koldt" nok til at fyret er nød til at køre med den givne effekt for at holde fremløbsvandet varmt..
Jeg kører ur styring på mit system i år mod kontinuerlig drift sidste år.. og da det var frostvejr i flere måneder lå min drift på 15 - 20% på ar varme 120kvm hus om med rent betongulvvarme.. og jeg brugte 22 - 25kg i døgnet.. og havde 24grader i huset..
I år kører jeg urstyring.. og sætter manuelt min drifttid afhængig af hvor koldt det er udenfor..
MEN.. jeg kommer aldrig under 50% drift.. og det er næsten ligemeget hvor længe jeg sætter den til at køre ad gangen.. jeg kan ikke finde anden forklaring end at det vil tage flere dage at varme betonklodsen HELT op så min returtemp er høj nok til at kedeltemp begynder at stige ved 50% (+/-) drift..
Jeg har naturligvis ikke 24 grader i huset i år.. men 20 - 22 grader i de perioder jeg er hjemme.. men jeg bruger også kun 12 - 15 kg i døgnet.. dette er noget modstridende med sidste år da jeg med kontinuerlig drift kunne nøjes med 22kg.. men det var jo ved 15 - 20% drift.. og nu kører jeg over 50%.. jeg er sikker på at min drift vil kunne komme ned på 20% igen hvis jeg lader fyret køre mange dage.. men det koster mange piller at komme derhen til hvor gulvklodsel er HELT gennemvarm.. så jeg nøjes med urstyring..
Det skal siges at jeg har smidt radiatorer op i to rum på en tilbygning til huset som ikke var varmet op sidste år.. så fyret skal naturligvis lave endnu mere i driftperioderne.. og når fyret slukker bruger jeg gulvklodsen som akkumuleringstank så der stadig er let varme på radiatorerne i den periode.. det virker..
Så jeg varmer 160kvm op for ca 15kg/døgn nu.. ja.. med noget svingende temperatur.. men det er jo ikke nødvendigt med 22 grader når jeg/vi ikke er hjemme.
Jeg ved ikke om det var helt ved siden af i forhold til emnet.. men jeg tror det i bund og grund er helt ok at dit fyr ikke går længere ned i drift %.. en rumthermostat gør jo egentligt det samme ved fyret som urstyring.. tænder og slukker