Side 2 af 3

Problemer med laddomat?

: 23 nov 2011 19:28
af mejeristen
GQLLE » 22 Nov 2011, 22:49 skrev: ja det kan godt være det er en god ide.
Har selv den teori om at vandet cirkulere på den her måde?
Unavngivet2.jpg
Det er 1" der er på fyret så så ingen ide i at øge røret.

Prøver lige at fjerne det rør mellem ekspansion og kedel.
synes man kan høre der sker noget i ekspansionen når jeg slukker pumpen.

Enig med Ernst!!

Hvis der absolut skulle afbrydes noget må det være forbindelsen mellem akku og eksp.beh
Måden din eksp.beh er forbundet til resten af systemet kan ikke være årsaget til dit problem, isåfald er vand
begyndt at opfører sig anderledes end dengang jeg arbejdede med rørsystemer og flytning af væsker! :)

Hvis ladomatens pumpe ellers kører skal den trække varmt vand til sig fra fremløbet og iblande det returvandet til 60-65grd.

Og se at få ladomatens pumpe til at kører på trin 2 trin 1 er NO GO!. Hvis jeg sætter min ladomatpumpe på 1 kører det ad Helvede til temp ¨stiger og svinger op og ned!

Mit gæt er at du har fået gjort et eller andet så ladomatenstermostat ikke virker som den skal eller også er der et eller andet mellem akkutank og ladomat ( blå streg på din tegning) som giver så stort et modtryk at er er muligt for din cirk.pumpe at trykke vand fra akku. tank ned til kedelbund igennem ladomaten

Hvilken rørdimmension har du mellem kedel og akku.tank ( burde nok være større end 1")

Problemer med laddomat?

: 23 nov 2011 21:08
af Bri_Jac
På brugsanvisningen til min ladomat står der at 9 ud af 10 fejl skyldtes LUFT...

Problemer med laddomat?

: 23 nov 2011 21:19
af Ernst Drastrup
Ja, - selv om fremløbet fra kedlen kun er 1" i selve kedlen, vil det være klogt at gå op i 5/4" rør videre op til tanken.
Kedlen producerer mere varme, end du kan pumpe gennem et 1" rør.

Laddomaten er også født med 5/4" stutse. fordi rørene i fyrrummet skal være 5/4".

En kort indsnævring i et anlæg gør aldrig noget.
Ofte bruger man jo f. eks. en motorventil mindst en dimension mindre en selve rørføringen.

Som dit anlæg er tegnet, så vil det varme fremløb helst stige lodret opad fra kedlen, også selv om dette rør ser ud til at være tyndere.

Jeg kan godt li dit retursystem. Her vælger returvandet selv hjem i tanken, hvor vægtfyldesystemet siger, det hører hjemme, og da returen er godt afkølet, så løber dette vand garanteret ind i tanken gennem den nederste forbindelse.

Problemer med laddomat?

: 23 nov 2011 21:42
af GQLLE
Unavngivet.jpg
Har fjernet det ene rør til ekspansionen nu og lige umildbart har det hjulpet.
Det hele er lavet i 1" og rør til ekspansion er i 3/4".
Vil prøve at skille den ad imorgen og se om den sku være samlet forkert.
Har haft den på 2 eller 3 efter jeg så det stod i manualen at der er ikke moment nok i trin 1 :oops:
Har haft luft skruen ude et par gange, der virker ikke til at være luft i.


Lukkede også lidt for luften til blæseren til brænderen idag da jeg syntes den blæste al varmen ud i skorstenen,
det fik temparaturen til at falde i skorstenen og lidt i kedlen.
Kan der være noget at hente der ? :idea:

Problemer med laddomat?

: 26 nov 2011 14:58
af GQLLE
Så nu køre det, det hjalp at fjerne den streng fra kedel til ekspansion.
Pumpen køre på 2 og kedel er 75 grader i top. :great:

Problemer med laddomat?

: 26 nov 2011 22:56
af Per J.
Hvis du kører med åben ekspansion mener jeg at du skal have en lodret stigende forbindelse (min. 3/4") fra kedel til ekspansionsbeholder.
Altså ikke igennem din akkumuleringstank.

M.v.h
Per

Problemer med laddomat?

: 27 nov 2011 09:22
af GQLLE
Per J. » 26 Nov 2011, 22:56 skrev:Hvis du kører med åben ekspansion mener jeg at du skal have en lodret stigende forbindelse (min. 3/4") fra kedel til ekspansionsbeholder.
Altså ikke igennem din akkumuleringstank.

M.v.h
Per
Har lavet det efter At-VEJLEDNING TEKNISKE HJÆLPEMIDLER – B.4.8, sådan cirka.
Stadig stigende og uden nogen former for kuglehaner på linjen :great:
Mit T er bare i tanken i stedet for som vist :lol:
At diagram.jpg
http://www.vvs-eksperten.dk/upload/at-vejledningb48.pdf

Problemer med laddomat?

: 27 nov 2011 10:51
af Per J.
Okay, jeg forstod bare din tegning anderledes,

M.v.h.
Per

Problemer med laddomat?

: 02 dec 2011 19:26
af GQLLE
Halløj igen :great:

Må jo nok indrømmer at det ikke køre helt 100 endnu, men det køre da :lol:
Så må inden længe igang igen og skrue lidt, så der kommer 5/4 på mellem tank og kedel.

Hvordan skal en lagdeling være?
Under "opladning" kan jeg lægge hånden på tanken om ved finger spidserne er den brændvarm og kold ved håndfladen.
Det er vel ok?
Men når jeg så kigge til den dagen efter
2011-11-30 14.55.06 (Small).jpg
og den var oppe på ca. 80 i toppen.
Jeg ville mene den sku være varmer i toppen ? new6 men hvad siger I?

Har Google emnet men uden held.
Har dog fundet det her http://dbvvs.dk/akkumuleringstank-gode-rad.html
Mener de at man laver en slaks "shunt" så der ikke bliver lukket vand ind i "kredsen" til huset før retur er på et vist antal grader?

Problemer med laddomat?

: 02 dec 2011 20:17
af abn
De temp minder lidt om mine. Selv om tanken var på 80 så er det jo noget koldt vand fra returen som kommer ind i bunden. Så efter min viden ser det fint ud