Akkumuleringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Lunte
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 14
Tilmeldt: 05 jun 2008 14:10
Mit fyr: Bennekov R15
Areal: 200
Brændsel: 8mm piller fra Ribe
Dagligt forbrug: opstart
Årligt forbrug: opstart
Geografisk sted: Vester Ørum, Jylland

Akkumuleringstank

Indlæg af Lunte »

Lagdelingen skulle jo helst også være konstant selvom f.eks en håndklædetørre køre hele tiden, nu skriver ernst 2" rør, men det må jo være et spørgsmål om hvor stort et flow der er nødvendigt for at man får den varme der skal bruges i huset samtidig med at flowhastigheden ikke kommer over det punkt der giver omrøring i lagertanken.

Hvilken dim. er det rør i brugte Pelle?
pelle skrev:Men, solvis har da systemet.
http://www.vvfs.dk/assets/jpg_tif/solvi ... rincip.JPG
--> En 750 liters tank koster ca. 20 af de lange... :roll:
Ernst Drastrup skrev: Det lodret stående 2" rør, der er tegnet udenfor selve tanken, kan udmærket være et godt isoleret Løgstørrør, som monteres indvendigt i tanken.
Der er rigtig mange diagrammer i bogen om solvarme, som jeg nu har solgt ca. 200 stk. af.
Hvad virker bedst, at "kolde" returvand kommer ovenfra og "falder" ned langs siden eller at det kommer fra bunden og bliver presset/trukket op i beholderen?
Hvor kan man forøvrigt købe den bog?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Akkumuleringstank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hvis man monterer returen fra radiatorene ind i siden helt oppe ved tankens øverste kant, så vil du med en hånd uden på tanken kunne mærke, at tanken bliver lige så kold som returvandet, lodret under indføringen

Det kan nu følges helt ned til den højde, hvor vægfyldeforskellen bestemmer, at det hører hjemme.
Først her blander returvandet sig med det øvrige vand.

Pumper man der i mod noget varmere vand ind i bunden af en koldere tank. Da stiger det ret hurtigt til vejrs inde i tanken, op i den højde, som igen vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme.
Og det er det, der skaber turbolens og omrøring i tanken.

Jeg har altid monteret returen fra radiatorene ind for oven i tankene.

Hvis din håndklædetørrer afleverer noget vand, der er over 40 grader, så kan det nemt skabe turbolens i tanken, hvis det føres ind nede ved bunden af tanken.

Bogen for solvarmeinteresserede og andet godtfolk kan bestilles hos mig.
Den koster kun 149,00 kr. + 46,00 kr. til porto.

Hvis du overfører 195,00 kr. til Andelskassen Merkur Aalborg afd.
Reg. nr. 8401 Konto nr. 1061 789, så sender jeg hurtigt en bog til dig, når jeg har din adresse.

Min mail adresse er.: mailernst@mail.dk.
En solvarm hilsen fra Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Besvar