erfaring med klor gennem solfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
lilleClaus
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 sep 2010 21:15

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af lilleClaus »

Ernst Drastrup skrev:1 kcal. er = den varmemængde der skal til, for at opvarme 1 liter vand 1 grad,
målt helt nøjagtigt fra 14,5 til 15,5 grader.
OK
Ernst Drastrup skrev:Så satte jeg pumpen op på trin 2. svarende til 4,5 liter pr, minut = 270 liter i timen.
Nu kom vandet hjem med 80 grader.
270 x 80 = 21.600 kcal.
altså 270 L/timen opvarmet 80 grader.

Hvordan køler han retur vandet ned til 0 grader celcius?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Ernst Drastrup »

Jamen returen bliver ikke kølet ned til mindre end ca. 40 - 45 grader.

Og det er jo den samme returtemperatur der går ud til fangerne i alle tre pumpeindstillinger.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
lilleClaus
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 sep 2010 21:15

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af lilleClaus »

Hej Ernst

Jeg vil mene at du mangler returtemperaturen i din beregning, sådan at forstå at når vandet kommer hjem med 80 grader er det blevet opvarmet 35-40 grader, ved en returtemperatur på 40-45 grader.
Den energimængde som solfangeren tilføre vandet fås ved at gange flowet med temperaturstigningen, dette vil så give følgende, returen regnes som 40 grader.

Trin 1: 120L x (90-40)grader = 6000Kcal
Trin 2: 270L x (80-40)grader = 10800Kcal
Trin 3: 420L x (70-40)grader = 12600Kcal

Det giver stadig mest energi fra solfangerne ved at have pumpen på 3, dog ”kun” det dobbelte.
Efter som solens effekt på fangerne er den samme, ses det at der er en meget større effektivitet ved lave temperaturer. Varmetabet fra fanger og rør er mindre.

I praksis, i det mindste på mit anlæg, sker der det at retur temperaturen stiger lidt ved højere flow, vandet når ikke at blive afkølet så meget, en større overflade på varmeveksleren ville hjælpe på det.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Lille Claus
Ja, - det har du fuldstændigt ret i, at temperaturen i vandet, der er på vej ud til fangerne skal selvfølgelig indregnes, for at vise det rigtige resultat.

Og dermed bliver forskellen knap så stor på trin 1 og trin 3.
Men det fortæller da noget om flow og antal kcal.

Og vil man have det i Kw. ganger man bare med 860.

En solvarm tak og hilsen til Claus.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Dazzle
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 74
Tilmeldt: 26 mar 2008 21:25
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5 - 350L u. iltstyring
Areal: 205+106 garage
Brændsel: German Pellets 8mm
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Kolding

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Dazzle »

Hejsa,

Jeg giver lige mit besyv med. Nu ved jeg ikke om det er en fritstående pool du sætter op hver sommer. Men det er min 17.000 liters pool. Og jeg gør følgende for at holde på varmen:

Lægger et dækken over hver aften - holder både på varmen og stoppe nedfaldne blade m.m. i at komme i poolen. Kan evt. kombineres med et tæppe af bobleplast.
Derudover har jeg hele poolen stående på flamingoplader - 30mm eller noget i den stil. Det er virkelig noget der kan mærkes - varmetab til jorden er minimal og jeg har 3-4 grader varmere vand i poolen end jeg havde før jeg lagde det under. Jeg har ikke eksperimenteret med tykkere lag - fx 50mm. Muligvis vil det give lidt.

Jeg har uden solfanger en temperatur på 22-23 grader almindeligvis når vi har normale sommerdage og 25-26 grader når vi har varme dage. Og temperaturen falder kun 1-2 grader om natten.

Mvh.
Brian

Besvar