Hvilken solvarme styring?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Grambo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 jan 2011 22:08

Hvilken solvarme styring?

Indlæg af Grambo »

Hej Alle
Jeg er helt ny her, jeg har lige fået en varmepumpe som levere 30-35grad til mit gulvvarmesystem. Og til suplering om efterår/vinter/forår vil jeg gerne bygge solvarme på, som så kan lave varmt brugsvand om sommeren.

Først vil jeg spørge jer om hvilken solvarme styring jeg evt skal vælge. Jeg skal kunne styre 2x3vejs ventiler og 1-2 pumper til variabel flow, samtidig vil jeg gerne kunne tilslutte min pc.

Næste spørgsmål er nødkøling, jeg forstiller mig en varm varm sommerdag hvor akku-tanken ikke kan aftage mere varme, den ene 3vejs ventil skal så åbne, og lukke det i en afkølings kreds. Jeg skal til og lægge en flisegang, og her tænkte jeg på at lægge nogle slanger i gruset først, der burde være køligt selv når det er rigtigt varmt.
Er det helt tåbeligt eller?

danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Hvilken solvarme styring?

Indlæg af danni-nielsen »

Hej og velkommen til.

Som styring vil jeg vælge en suncomfort styring den kan alt.

Overskuds varme skal du smide i gulvet det med og ligge slanger under din belægning holder ikke om vinter fryser de til og sprænger, skal du frost sikre dem skal du have noget glykol i og så er man igang med og skal have veksler og noget mere ekspantion og pumpe på den kreds. Nej smid det i gulvet.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)
Grambo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 jan 2011 22:08

Re: Hvilken solvarme styring?

Indlæg af Grambo »

Hej Danni
Tak for svaret, den ser fin ud den der suncomfort.

Med hensyn til overskuds varmen, så skal man passe på varme slangerne i gulvet, de kan tage 95 grader, men kun i en lille periode. Og ja det er nok for besværligt at lægge slanger under fliserne. Men frostvæske er der jo i fangerne alligevel. Så hvis jeg ikke vil have det i gulvet om sommeren, hvordan får jeg så lavet en afkølings kreds??

Nu ved jeg ikke så meget endnu om solvarme, så om temperaturene kommer så højt ved jeg ikke. Men jeg kan godt lide at være på den sikre side.
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Hvilken solvarme styring?

Indlæg af svbech »

Prøv at tjekke UVR styringerne fra TA, de er ret fede og kan programeres som det passer dig.
Jeg har selv UVR 1611 http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=55&products_id=77 fra Varmt Vand Fra Solen, Niels der var rigtig god til at hjælpe med design af anlæg og programeringen.

Den viste model er i den dyre ende, men den kan også styre ALT.. vejr kompensation, gulvvarme styringer, pumper, ventilation, fyr, varmepumper, you name it, it can do it.

Hvis den skal kobles med pc skal du også have en bootloader, den koster en smule, men alt software er gratis.

Men så kan du også til gå fra pc. eller mobiltelefon, eller andet med internet adgang.
Selv bruger jeg min smartphone, med den kan jeg fjernstyre alle funktioner fra hele verden.
Grambo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 jan 2011 22:08

Re: Hvilken solvarme styring?

Indlæg af Grambo »

Fedt du skriver om lige præsis den styring.
Jeg har netop fundet den og er blevet varm på den.
Ja den er i den dyre ende, men det bliver jo ikke billigere at købe den forkerte, for så at skulle købe en anden senere.

Mange tak for svaret.

svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Hvilken solvarme styring?

Indlæg af svbech »

Niels fra vvfs har startet eget forum for sol-nørder der skrives løst og fast omkring solvarme og også endel om uvr 1611. www.vvfs.dk/forum
Kan jeg også anbefale ;-)
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Hvilken solvarme styring?

Indlæg af tomfisch »

Jeg har også UVR1611 styringen til mit centralvarmesystem med fastbrændsel og akkumulering som hjerte. Jeg er rigtig glad for styringen - den fungerer meget intuitivt og enkelt, samtidigt man for mulighed for avanceret styring af alt! Thumbs up herfra! Mindre kunne nok have gjort i mit tilfælde, men jeg ville gerne have muligheden for at "bygge til" i fremtiden. Og så er det sjovt at pille icon_cheesygrin.gif

svbech: Jeg vil gerne høre mere om muligheden for at styre styringen fra smartphone og pc
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Hvilken solvarme styring?

Indlæg af svbech »

@tomfisch

Hvis du vil fjernstyre anlæget sker det fra en almindelig internet browser: Explorer, Google Chrome, fierefox eller evt Opera hvis det er fra mobil. det kræver ikke at der er installeret nogen form for særligt program. Men du skal have en Bootloader: http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=5 ... cts_id=126
Der ud over skal du sætte portforwarding op i din internet router. når det er sket skriver du blot din ip adresse i browserens søgefelt og det hele popper op på skærmen. Der kan også laves et online skema, lige som eks. stokerkontrol. Man laver det selv, og kan så få et visuelt oversigt af øjeblikket. her kan lægges billeder eller evt diagram af anlæget ind som baggrund.

Det var den egentlige fjernstyring.

Hvis du vil overvåge over tid, med grafer produceret solvarme mm. skal du bruge programmet Winsol, det er gratis og kan downloades frit her: http://www.ta.co.at/en/downloads/software/winsol, her kan man selv sætte op med hvilke funktioner man vil bruge osv.
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Hvilken solvarme styring?

Indlæg af tomfisch »

svbech: Pokkers...! Nu var jeg lige lykkeligt uvidende om den lille gadget. Men nu kan jeg nok ikke leve uden den icon_cheesygrin.gif

Bruger du også TAPPS til at programmere med, og er det til at forstå for almindeligt dødelige?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Hvilken solvarme styring?

Indlæg af svbech »

Jeg bruger Tapps, først til at lave et diagram af anlægget, derefter til programmeringen.

Det kræver lidt omtanke, men jeg syntes ikke det er så farligt. havde ingen erfaring da jeg selv gik i gang.
Der omkring 30 forskellige standard programmeringer der kan hentes frit fra TA, dem har jeg kikket lidt til mens jeg selv progamerede.

Besvar