Hvad skulle grunden til det så være (udover større vindmodstand) ?TaagMan » 28 Feb 2011, 19:03 skrev:En Berlingo/Partner går ikke særlig langt på literen selvom det er en HDI, skal du være klar over.
Diesel Vs Benzin
- Jan_Al
- Stoker X
- 15
- Indlæg: 487
- Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
- Mit fyr: KSM 175-13
- Areal: 154
- Brændsel: Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 6430
- Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
- Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
- Geografisk sted: Als, Sønderjylland
- Har takket: 16 gange
- Blevet takket: 7 gange
Re: Diesel Vs Benzin
- Fer
- Supporter
- 14
- Indlæg: 1019
- Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
- Mit fyr: Biotech Top Light
- Areal: 237 + 25
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4684
- Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
- Geografisk sted: Nr. Tvede
- Blevet takket: 1 gang
Re: Diesel Vs Benzin
Hvilket også er den kraft du bruger mest energi på at overvinde!Jan_Al » 28 Feb 2011, 19:38 skrev: Hvad skulle grunden til det så være (udover større vindmodstand) ?
Vindmodstanden er den altafgørende faktor for om du kan køre langt på literen. Se på alle langt på literne modellerne der laves. De har alle sammen aerodynamiske forbedringen.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
- Dunas
- Stoker XIV
- 14
- Indlæg: 989
- Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
- Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
- Areal: 153
- Brændsel: 6 mm træpiller
- Årligt forbrug: 4 tons
- Har takket: 53 gange
- Blevet takket: 126 gange
Re: Diesel Vs Benzin
Om vindmodstand og bil.
Ligesom et skib, skal pløje sig igennem vandet, så skal biler, der kører, også "pløje sig" i gennem luften. Når bilen kommer, skal luften presses væk, så der kan blive plads til bilen og den luft som er blevet skubbet væk, vil søge om bag bilen og udfylde det hul bilen efterlader bag sig.
Modstanden, som luften yder, er afhængig af flere faktorer. Først og fremmest betyder det noget hvor stort et areal man møder vinden med. Bilens form (den såkaldte Cw-værdi) har også indflydelse på modstandens størrelse.
Men det der betyder mest er hastigheden. Det er nemlig sådan at, når hastigheden fordobles, så bliver vindmodstanden 4 gange så stor. Vindmodstanden er proportional med hastigheden i anden potens! desværre
Ligesom et skib, skal pløje sig igennem vandet, så skal biler, der kører, også "pløje sig" i gennem luften. Når bilen kommer, skal luften presses væk, så der kan blive plads til bilen og den luft som er blevet skubbet væk, vil søge om bag bilen og udfylde det hul bilen efterlader bag sig.
Modstanden, som luften yder, er afhængig af flere faktorer. Først og fremmest betyder det noget hvor stort et areal man møder vinden med. Bilens form (den såkaldte Cw-værdi) har også indflydelse på modstandens størrelse.
Men det der betyder mest er hastigheden. Det er nemlig sådan at, når hastigheden fordobles, så bliver vindmodstanden 4 gange så stor. Vindmodstanden er proportional med hastigheden i anden potens! desværre
-
- Stoker V
- 13
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 15 jan 2011 10:04
- Mit fyr: scotte blackstar 16kw
- Areal: 207
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 8920
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: ?
- Geografisk sted: Randers
Re: Diesel Vs Benzin
Det er da lidt bedre end min 1968 camaro med en pumpet 6,3L v8, meen kører man bare lidt fornuftigt i den kan man da næsten komme derop, eller
Fyrdata http://www.morten-j.tk/
-
- Stoker XII
- 15
- Indlæg: 662
- Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
- Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
- Areal: 320
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 6950
- Dagligt forbrug: ???
- Årligt forbrug: 10 ton
- Geografisk sted: Vestjylland
- Blevet takket: 2 gange
Re: Diesel Vs Benzin
Jeg vil lige sige, at det Taagman skriver om at det splitter motoren ad... det tror jeg ikke på.. jeg har 8 km på arbejde og har nu kørt 100.000 km i bilen og haft den fast i 3 år. den har kostet en kobling (dårlig model fra start) og ellers kun olieskift og andet service.. ellers har den intet fejlet.. Det er en touran... den har kørt 180.000
Konen har en seat leon med samme motor og den har hun kørt over 10000 i uden problemer... den bil har gået 308000 km nu
begge biler kører også langture ingen tvivl om det, men det er meget korte ture touranen kører.. jeg har ingen problemr med osen eller andet.. den kører perfekt.. gennemsnit 15 km/t i touranen og lidt højere i seaten...
Konen har en seat leon med samme motor og den har hun kørt over 10000 i uden problemer... den bil har gået 308000 km nu
begge biler kører også langture ingen tvivl om det, men det er meget korte ture touranen kører.. jeg har ingen problemr med osen eller andet.. den kører perfekt.. gennemsnit 15 km/t i touranen og lidt højere i seaten...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
- TaagMan
- Stoker XVI
- 13
- Indlæg: 1702
- Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
- Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
- Areal: 135
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 8850
- Dagligt forbrug: 15-20
- Årligt forbrug: 3600 kg
- Geografisk sted: Bjerringbro
Re: Diesel Vs Benzin
Haha, go med Camaro'en Bliver sjovt med en tur i den til sommer
Hudle, er det gamle TDI motorer, eller er det de nye common rails, for der er en væsentlig forskel. De nye commonrails soder meget mere
Hudle, er det gamle TDI motorer, eller er det de nye common rails, for der er en væsentlig forskel. De nye commonrails soder meget mere
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
- Dunas
- Stoker XIV
- 14
- Indlæg: 989
- Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
- Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
- Areal: 153
- Brændsel: 6 mm træpiller
- Årligt forbrug: 4 tons
- Har takket: 53 gange
- Blevet takket: 126 gange
Re: Diesel Vs Benzin
Ulrik: Du skal jo købe en bil med høj indstigning hvis du døjer med dårlig ryg, så skal du nok ikke kigge så meget på, hvad den går pr./L. De 18-19 km som du nævner er nok EU-norm, realistisk er nok ca. 15-16 km/l. Har selv en Seat Ibiza 1.9TDI med pumpe/dyse, den kører lige knap 18 km./l EU-norm siger 20.4 km. Mit motto er: En gang diesel altid diesel når man først har mærket drejningsmomentet .
-
- Stoker V
- 13
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 15 jan 2011 10:04
- Mit fyr: scotte blackstar 16kw
- Areal: 207
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 8920
- Dagligt forbrug: ?
- Årligt forbrug: ?
- Geografisk sted: Randers
Re: Diesel Vs Benzin
Ja, nu hvor at fyret ikke giver noget røg op af skorsten, så må vi jo hellere lave lidt røg fra baghjuleneTaagMan » 28 Feb 2011, 20:28 skrev:Haha, go med Camaro'en Bliver sjovt med en tur i den til sommer
Hudle, er det gamle TDI motorer, eller er det de nye common rails, for der er en væsentlig forskel. De nye commonrails soder meget mere
Fyrdata http://www.morten-j.tk/
-
- Stoker I
- 13
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: 22 okt 2010 12:07
- Mit fyr: Salamander C plus EL på 1. etage
- Areal: 280 m2
- Brændsel: Brænde + EL
- Fremviser gerne i postnummer: 4684
- Årligt forbrug: 45 m3 i 2010
- Geografisk sted: Dysted øst for Næstved
- Kontakt:
Re: Diesel Vs Benzin
Hej med jer.
Jeg vil sige det samme som hudle og Dunas.
Vores Ford Galaxy årg 2002 har nu kørt 232.000 km de sidste 80.000 km har vi kørt og uden problemer, moteren er en VW 1,9 TDI med pumpedyse fra dengang Galaxy/Alhambra/Sharan bliv lavet på samme fabrik.
Her på stedet bliver der ikke indkøbt en benzin bil igen.
En af grundende er når der er benzin/diesel krig er det altid diesel der bliver sat mest ned, handler mange gange diesel til 1,41 kr/liter under listeprisen pga priskrig i Næstved eller Rønnede
Jeg vil sige det samme som hudle og Dunas.
Vores Ford Galaxy årg 2002 har nu kørt 232.000 km de sidste 80.000 km har vi kørt og uden problemer, moteren er en VW 1,9 TDI med pumpedyse fra dengang Galaxy/Alhambra/Sharan bliv lavet på samme fabrik.
Her på stedet bliver der ikke indkøbt en benzin bil igen.
En af grundende er når der er benzin/diesel krig er det altid diesel der bliver sat mest ned, handler mange gange diesel til 1,41 kr/liter under listeprisen pga priskrig i Næstved eller Rønnede
Med venlig hilsen
Bent-Ole
Skal lave nyt fyrrum, i en bygning med sydvendt tagflade.
Stuehuset er fra 1880, det trænger til renovering, dog nye vinduer og døre fra 2008
Vores hjemmeside http://www.fruenshoej.dk med få billeder af ejendommen.
.
Bent-Ole
Skal lave nyt fyrrum, i en bygning med sydvendt tagflade.
Stuehuset er fra 1880, det trænger til renovering, dog nye vinduer og døre fra 2008
Vores hjemmeside http://www.fruenshoej.dk med få billeder af ejendommen.
.