Hej
Har lige fået skiftet min iltsonde, som kun var 2 år gammel.
I følge montøren, så var den gamle gået i stykker fordi jeg havde haft frakoblet strømmen sommeren over, da fyret havde været slukket.
Der sidder åbenbart et lille varmelegeme som holder iltsonden varm, og som beskytter imod at der går fugt i sonden.
Hvis fyret er slukket og sonden optager fugt i løbet af sommeren, kan den ikke nå at afgive fugten hurtigt nok igen når der igen tilsluttes strøm, hvilket kan skade den.
Det undrer mig bare at en iltsonde er så sårbar - samme teknik bruges jo på bilmotorer som er skiftevis kolde og varme hele tiden.
Har i andre Passatejere strømmen på hele året, selvom fyret ikke kører?
Torben
Defekt iltsonde
-
- Stoker I
- 15
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 26 jan 2009 18:45
- Mit fyr: Passat C1 med iltstyring
- Areal: 200
- Brændsel: Træpiller
- Dagligt forbrug: 20-40
- Årligt forbrug: 5-6
- Geografisk sted: Djursland
- Flunk
- Stoker Pro Engel
- 17
- Indlæg: 5377
- Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
- Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
- Areal: 186 + 160 l VVB
- Brændsel: 8 mm Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 3660
- Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
- Blevet takket: 1 gang
Re: Defekt iltsonde
Det samme er gældende for Benekov stokere.
De skal helst have strøm på, også når de er slukkede.
De skal helst have strøm på, også når de er slukkede.
__________________________________________________________
Flunk ( Claus )
Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Flunk ( Claus )
Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
- Raverlution
- Stoker IV
- 16
- Indlæg: 142
- Tilmeldt: 18 nov 2007 16:41
- Mit fyr: Passat c2 400L. fra 1996 M. Ilt-styrring
- Areal: 210
- Brændsel: Hvede
- Fremviser gerne i postnummer: 6330
- Dagligt forbrug: Feb-Mar 09. 25-30 kg
- Geografisk sted: Padborg
Re: Defekt iltsonde
De siger godt nok at strømmen skal være til sommeren over, men har jeg ikke haft i de 3 år jeg har haft mit. og den er da ikke istykker endnu:)
7-9-13:=)
7-9-13:=)
Mvh Kenn.
Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)
Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb
Mit fyr:) viewtopic.php?f=19&t=4662 (Viser gerne frem)
Passat c2 400L med iltstyring og reduktionssæt. 210 m2 bolig opvarmet til 24 grader + vvb
-
- Stoker I
- 17
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 28 jan 2007 20:26
- Mit fyr: Ikke udfyldt
- Geografisk sted: 9700
Re: Defekt iltsonde
Jeg har ladet mig fortælle at den bare skal have en tur med en gas brænder til den er rød glødende så skal den køle af og gøres ren så køre den igen det virkede på min benekov
- Fer
- Supporter
- 14
- Indlæg: 1019
- Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
- Mit fyr: Biotech Top Light
- Areal: 237 + 25
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4684
- Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
- Geografisk sted: Nr. Tvede
- Blevet takket: 1 gang
Re: Defekt iltsonde
En bil lambda sonde er en såkald narrowband, der ikke kræver opvarmning. Den har et begrænset måleområde.
Det er en anden model vi bruger.
Det er en anden model vi bruger.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
- karlsen
- Stoker III
- 17
- Indlæg: 65
- Tilmeldt: 17 jun 2007 18:51
- Mit fyr: Passat C1
- Areal: 162 m2 m. ca. 23grad
- Brændsel: Træpiller
- Årligt forbrug: 5 - 6 Tons
- Geografisk sted: Nordjylland / Sulsted
Re: Defekt iltsonde
Det er så forkert. De fleste sonder på biler, er der varmelegme i. Eller kan nye biler ikke overholde euro 5 miljø krav.Fer » 06 Dec 2010, 11:40 skrev:En bil lambda sonde er en såkald narrowband, der ikke kræver opvarmning. Den har et begrænset måleområde.
Det er en anden model vi bruger.
-Den, der kommer først til Brugsen, får først handlet ind.
-At forsøge er det første skridt mod fejltagelse.
-At forsøge er det første skridt mod fejltagelse.
-
- Stoker I
- 13
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 08 jan 2011 03:00
Re: Defekt iltsonde
Hej
Jeg har en Passat C1 der har samme problem ved opstart efter at have stået slukket sommeren over.
Fugt er sikkert problemet på en måde, på min viser problemet sig på følgende måde: Når der sættes strøm på efter lang tids stilstand, så kan display ikke vise en ilt procent på ca 20 iil 22 som den skal ( der skal ventes 10 til 15 minutter før sonde er varm).
Så viser min alt for lidt og kommer aldrig op på ca 21.
PÅ min hjælper følgende: Sluk og tag strømmen fra fyret. Derefter afmonteres afskærmning under pilletanken. Derinde sidder el samlinger mv. Så tager du stik ud af soklen som sidder på ledningen som kommer oppe fra iltstyring ( sonde). Derefter renses stik med en lille skruetrækker el andet. Stik monteres igen og sørg for god kontakt.
Så virker mit igen.
Evt sæt strøm på anlæget en times tid et par gange hen over sommeren for lige at varme sonden op. Så har jeg ikke problemer mere.
Jeg har ikke strøm på hele sommeren da det rykker lidt i tegnebogen
Mvh Kolmos Fra Sydals
Jeg har en Passat C1 der har samme problem ved opstart efter at have stået slukket sommeren over.
Fugt er sikkert problemet på en måde, på min viser problemet sig på følgende måde: Når der sættes strøm på efter lang tids stilstand, så kan display ikke vise en ilt procent på ca 20 iil 22 som den skal ( der skal ventes 10 til 15 minutter før sonde er varm).
Så viser min alt for lidt og kommer aldrig op på ca 21.
PÅ min hjælper følgende: Sluk og tag strømmen fra fyret. Derefter afmonteres afskærmning under pilletanken. Derinde sidder el samlinger mv. Så tager du stik ud af soklen som sidder på ledningen som kommer oppe fra iltstyring ( sonde). Derefter renses stik med en lille skruetrækker el andet. Stik monteres igen og sørg for god kontakt.
Så virker mit igen.
Evt sæt strøm på anlæget en times tid et par gange hen over sommeren for lige at varme sonden op. Så har jeg ikke problemer mere.
Jeg har ikke strøm på hele sommeren da det rykker lidt i tegnebogen
Mvh Kolmos Fra Sydals