De kommer på slut november/start december og tages af igen først i april.. Så længe vi stadig har flest dage med 5 gr og derover (flest tæt på 10gr og derover), er det faktisk ikke forsvarligt at køre på vinterdæk uanfægtet de 3 dage der var med let nattefrost. Hvis man vil hænge sig i den smule, så skal man skifte sine dæk efter vejrudsigten. MEN vinterdæk er bare for bløde i gummiet når temperaturen kommer over 5 gr, og dette forringer styreegenskaber OG bremseevne.. Opdateringer eller ej, så er de blevet bedre, men står stadig langt fra mål med sommerdæk, uanset om det er tør eller våd vej. Jeg har haft den fornøjelse at køre dæktest af både standard og vinterdæk over en årrække, ganske vist til lastbil, men det er faktisk kun vægten til forskel. Jeg vil her sige at der er kolosal forskel på kvaliteterne i dæk, og man skal virkelig se sig godt for. De dyre er ikke altid de bedste! Michelin laver fx nogle vildt gode dæk, hvis altså du skal krydse nordpolen i din Avensis, hvor imod i vores klima her i dk, er de for dyre at køre med, og ikke bedre end andre "alm"-vinterdæk. Til kørsel i Dk, syd og mellem Sverige, Sydlige Norge samt syd for grænsen, vil jeg anbefale Viking vinterdæk, der har et rigtigt godt greb, og er designet til vores klima, med en del plusgrader henover vinteren. At de ligger i det rimelige prisleje gør jo kun dækket bedre
En anden lille detalje der er et stort problem om vinteren er, at folk tror at de kan køre som var det sommer og solskin, for "jeg har jo vinterdæk på".. Den holder bare ikke, så tænk jer godt om!! Kør som du ville på sommerdæk, så hjælper dine vinterdæk dig nemlig..
God tur derude på vejene