Min trofaste Opel Corsa 1,7d har nu kørt 328000 km. Imidlertid har jeg et problem der bekymrer mig en del:
Mit kølervand er sort som kul! Mekanikeren har "vasket" motoren indvendigt og skyllet køleren igennem, men vandet er på to dage blevet sort igen. Efter min bedste overbevisning er der ikke tale om olie, det virker ikke fedtet, der er ingen oliehinde på overfladen. Det virker som om det er sod der er i vandet.
Bilen bruger ingen i n g e n olie, og ingen vand. Alt virker for så vidt normalt, kører 19-20 km per liter som den plejer.
Er der nogen som har forslag? Toppakning? Revnet topstykke eller andre gode ideer. Hvis galt skal være hvor får man så en brugt motor lagt i til en pris der kan betales? Skal jeg virkelig til Tyskland hvis det går så galt?
Det kan vel ikke betale sig at lave topstykke på en der har kørt så langt?
Mange spørgsmål, men jeg er lidt på røven når det gælder dieselmotorer.
mvh
Poul
Diagnose søges?
-
- Stoker I
- 14
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 28 dec 2009 22:33
- Mit fyr: Benekov VL 25 silver
- Areal: 300
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 8300
- Årligt forbrug: 14
- Geografisk sted: Odder
- gel
- Stoker V
- 14
- Indlæg: 171
- Tilmeldt: 20 feb 2010 11:12
- Mit fyr: Passat
- Areal: 250
- Brændsel: træ & olie
- Blevet takket: 1 gang
Re: Diagnose søges?
udstødnings gasser i kølevandet måske.
er temperatur normal?
er det tryk på køleslager?
skift toppakning, og det kan du måske selv gøre, det tager en lille dags tid...
er temperatur normal?
er det tryk på køleslager?
skift toppakning, og det kan du måske selv gøre, det tager en lille dags tid...
-
- Stoker I
- 14
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 28 dec 2009 22:33
- Mit fyr: Benekov VL 25 silver
- Areal: 300
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 8300
- Årligt forbrug: 14
- Geografisk sted: Odder
Re: Diagnose søges?
Det lyder sandsynligt med udstødningsgassser i vandet. Temperaturen er fuldstændig normal, om der er tryk på slangerne ved jeg ikke.
Måske kan jeg selv skifte toppakning, jeg er ikke sikker. Men skal der så gøres noget ved topstykket eller skal den bare have en ny pakning. Det er jo et stort arbejde hvis det ikke hjælper.
Måske kan jeg selv skifte toppakning, jeg er ikke sikker. Men skal der så gøres noget ved topstykket eller skal den bare have en ny pakning. Det er jo et stort arbejde hvis det ikke hjælper.
- gel
- Stoker V
- 14
- Indlæg: 171
- Tilmeldt: 20 feb 2010 11:12
- Mit fyr: Passat
- Areal: 250
- Brændsel: træ & olie
- Blevet takket: 1 gang
Re: Diagnose søges?
det er normalt at får planslebet topstykket når man skifter toppakning, bare for at være sikke det er lige/plant.
når motoren køre, så kan du prøve at trykke på slagerne fra kølen om de er hårde = tryk...
når motoren køre, så kan du prøve at trykke på slagerne fra kølen om de er hårde = tryk...
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Re: Diagnose søges?
HOLD stop stands! Sådan en vogn der, har vandkøling i udstødnings manifolden. Der render et par vandkanaler der igennem. Det er højst tænkeligt bare en ny manifold, så kører du igen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
-
- Stoker I
- 14
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 28 dec 2009 22:33
- Mit fyr: Benekov VL 25 silver
- Areal: 300
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 8300
- Årligt forbrug: 14
- Geografisk sted: Odder
Re: Diagnose søges?
Det var da interessant, er du sikker på det? Hvis det er rigtigt har du reddet min dag, det er helt sikkert.
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Re: Diagnose søges?
Jeg har set det før ved opel. Jeg har haft 4 af dem selv. Hvilket også er grunden til at jeg kører skoda nu. Men helt sikker er jeg ikke, men det er da et forsøg værd
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- gel
- Stoker V
- 14
- Indlæg: 171
- Tilmeldt: 20 feb 2010 11:12
- Mit fyr: Passat
- Areal: 250
- Brændsel: træ & olie
- Blevet takket: 1 gang
Re: Diagnose søges?
ja det er da en mulighed, - kan bypasse vandet så man kan se om fejlen ligger der?