Tror man skal op i helikopteren, istedet for at fokusere på en afrikansk landsby.
Jeg vil under alle omstændigheder påstå at korn fra marken ved siden af mit hus er mere miljøvenligt. Hvis vi kikker på energien der bliver forbrugt under fremstillingen af en træpille.
Så hvis vi kikker Kcal mod kcal, ikke bare mad kontra energi, tror jeg kornet fra marken ved siden af vinder.
Træpillens fremstilling. polakkerne der så skal lave træpiller, plastikproducenten der skal fabrikere plastikposen, polakken der skal lave den ukorrante palle, truckmanden er skal laste pallen, lastbilchaufføren der skal fragte pallen, selkabet der leverer dieselolie, alle medarbejdere der pumper olien op, lastbilchaufførene der fragter dieselolien, danskeren der skal losse pallen, som så skal have den på en ny lastbil, levere den til mig, losse den, jeg skal så slæbe, have posen til genbrug, hvorpå der starter en omgang transport igen som jeg ikke orker at skrive, desuden har jeg ikke skrevet transporten af paller og hjælpematerialer til træpillefremstilling,og glemt at skrive en masse.
Og i denne ligning er der ikke taget fældning af træet, transport af træet, forarbejdning osv, fabrikation af udstyr og tilhørende arbejdskraft med.