Vinter økonomi for 400L varmtvandsbeholder.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
thosob
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 2
Tilmeldt: 01 jun 2010 10:36

Vinter økonomi for 400L varmtvandsbeholder.

Indlæg af thosob »

Jeg planlægger at etablerer et Velux anlæg. Bestående af en 400l varmtvands beholder samt 12m² østvendte solfangere på et 60° tag. En varmeveksler vil aflaste beholderen om sommeren og sende varmen ud i to gulve med varmekredse monteret med returvarme termostater.
Tilbage betalings tiden for et solfanger anlæg er jo temmelig lang så vinterperiodens opvarmning af 400l vand piner mig. Der er etableret et badekar så behovet for en større mængde varmt vand hver 14 dag forekommer.
Varme forsyningen består af et BAXI PF50 naturgas fyr år 2000 med varmtvands priotering.
Findes der en løsning! en varme veksler Fx (friskvands modul Sonnen Kraft) eller lignende løsning så en lav temperatur i beholderen kan accepteres og fyret buffer up.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Vinter økonomi for 400L varmtvandsbeholder.

Indlæg af Flemming DJ »

Hvis du får monteret din varmeveksler til gulvet på returen (alternativt lige før fyret, helst hvor systemet er koldest), kan du bruge solvarmen til at forvarme fyrvandet, når der ikke er smæk nok på til at lave brugsvand i soltanken.

Et friskvandsmodul vil ikke hjælpe dig, for det kan jo kun lave max samme temperatur som tanken.

Men, måske forstår jeg dig ikke korrekt?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Besvar