Hej KTM og andre der måtte have glæde af dette indlæg !
Jeg har nu selv fået skiftet de to lejer. Det var forholdsvis nemt men det kræver tålmodighed og ordenssans for at tingene ikke bliver væk. Der er mange små dele som skal sidde samme sted igen
Jeg havde ikke selve blæseren af brænderen. Det ville måske gøre det nemmere men ikke nødvendigt.
Det hjælper ikke at smøre eller sprøjte WD40 eller lignende ind ved motoren for lejerne er lukkede og derfor kommer der ikke noget ind og smører
Bemærk at der rundt om akslen sidder både en lille afstandsring samt en fjeder. Pas på ikke at miste disse to dele.
Jeg havde lidt problemer med at det ene leje var så ødelagt og rustent at jeg ikke kunne trække akslen ud. Med besvær lykkedes det dog alligevel. I øvrigt var det det inderste leje der var så ødelagt at motoren ikke længere kunne køre rundt. Lejet kunne jeg kun lige presse til at bevæge sig
Motoren tager ikke skade af ikke at kunne køre rundt da den er magnetisk drevet og ikke direkte mekanisk.
Det absolut mest bøvlede er at få de to lange skruer i igen. Jeg har heldigvis kontorfingre og kunne derfor holde bolten med en pegefinger. Jeg måtte dog opgive at få de to små ringe på ved boltene.
Jeg brugte ca 1,5 time på "operationen".
Køb bare de lejer som KTM anbefaler. De passer og er lukkede lejer som dem blæseren er født med. I modsætning til KTM's navn (SKF 626-2z) så stod der 626Z1x på mine. De andre så ens ud og passede perfekt.
Så giv jer endelig i kast med "operationen" Det er ikke så svært at spare 1200 kr. Jeg har selv givet 35 kr for to lejer.
Bemærk at i ikke skal købe ekstra lejer da de ikke kan tåle at ligge i mere end 2 år. De må ikke opbevares stående men skal ligge ned....
Tak for hjælpen KTM