Hej alle.
Jeg har med stor interesse siddet og læst mange indlæg de sidste dage,jeg faldt over dette forum ved et tilfælde,da jeg søgte på "Dansk Stoker" her i sidste Weekend.Jeg må sige jeg har fået flere gode idèer til at tune den gamle "T35".
Jeg købte et brugt DS årg.06.i foråret og fik taget mig sammen til at sætte det op her sidst i Oktober.Det brænder glimrende,men!!
Den første måneds tid brugte jeg kun piller,det kørte rigtig godt,ingen slagger,og næsten ingen aske.Kørte faktisk næsten en hel måned uden at skulle rense det,udover røgkanaler forstås.Fornuftig besparelse i stedet for olie,men man kunne vel gøre det til næsten det halve med korn,så jeg fik fat i min halm leverandør og fik en aftale om at jeg kunne hente en trailerfuld hvede ca 1m3.med en vægtfylde på 0.76-0,78 altså små 800 kg.
Så begyndte problemerne.Det gik ud hele tiden,satte mig ned og begyndte at tænke lidt over det,jeg justerede tider og interval,luft og temp. Til sidst var jeg ved at kyle det skide fyr tværs gennem fyrrummet!!!!Men ak,det var for tungt!Jeg satte tiden til det der fungerede med piller, og hældte fifty/fifty piller/korn i tønden,det brændte jo fint.Fik endnu engang blod på tanden,og brugte mange timer i fyrrummet,og idag kører jeg faktist mest korn,blander 1-1,5 sække piller i pr uge,så skide godt.
Spørgsmålet er så hvordan med forbruget,jeg sidder misundeligt og ser flere med et forbrug på 25-35 kg piller i døgnet,med et opvarmet areal på ofte 2-300 m2!!
Gælder det også med den vinter vi har i år med blæst og indtil 2 cifrede -grader??.
Jeg opvarmer ca 160 m2.Deraf 10 m2 gulvvarme.Huset er vel middel isoleret.Jeg bruger et trailerlæs + 100-150kg. piller(45-55 kg.døgn) på ca 3 uger 18-20 dage måske,er det helt i skoven??!
Fyret er med den primitive medfødte styring
Vi spare ikke på varmen ca 24-25 grader.
Jeg gav 16000 for det hele+ en kombi vandvarmer så jeg tror det var en god pris,og jeg er blevet rigtig glad for anlæget.Til foråret overvejer jeg at sætte en anden styring på,men det er ikke noget jeg gider bruge penge på hvis I ikke mener der kan hentes guldstykker i fyret efterfølgende.
De "varmeste" hilsner Henrik (Bornholm)