Tak for de seneste svar.
Ernst:
Meget fint diagram. Det er sør'me pænt af dig. Det vil jeg vise VVS-manden og spørge ham, hvorfor mit anlæg ikke er udformet sådan. Stigerøret til eksp.beholderen er åbent i toppen, ikke sandt? Hvad gør det rør? Er det for at give varme til tanken, eller noget i den retning?
Jeg kan godt se ideen med varmelåsen, der udnytter naturlovene, men hvorledes fungerer iltspærreren? Det korte lodrette rør efter udløbet fra beholderen synes jo bare at løbe tør for vand? Skulle det have gået opad i stedet?
Min eksp.beholder har overløb 2/3 oppe, og hullet i toppen er proppet af. Kan jeg bruge den samme med din opbygning?
Mange spørgsmål. Jeg håber ikke jeg strammer den ved at tage så meget af din tid?
Leif:
Også tak for svaret. Det lyder da godt, at mit anlæg er normalt. Jeg kan bare ikke fatte, at en fastfortrængningspumpe (som jeg antager, det er, da omdrejningstallet vel er konstant) kan levere en varierende mængde. Er det noget med, at pumpen bliver holdt tilbage af modtrykket, hvis der er meget forbrug? Der er jo fri strømning i fremløb og retur (kalder man det et 2-strengs system?) Men det virket lidt for teoretisk.
Men pyt med om jeg forstår det, hvis bare det virker som det skal....
I øvrigt tror jeg anlægget kører nogenlunde nu. Det klukker stadigvæk noget i rør og pumpe, men varmen kommer ind i huset nu med et tab på 10-12 grader. Det er vel acceptabelt med 2x40 meter frem/retur kun isoleret med de der almindelige skumrør. Og luft temp er -5 grader.
Jeg havde dog lige en mindre tilbagebrand i stokersneglen, fordi jeg skulle eksperimentere med mindre pulstid, for at få røgtemp lidt op (jeg har for meget kondens). Skræmmende oplevelse, når man ved der ligger ca. 1 kubikmeter flis ude i tanken. Men jeg tror det gik. Vandslukkeren nåede ikke at udløse.
Kan for koldt returvand give kondens i røgkanalen på en Alcon 6?
Nu vil jeg prøve at få lidt søvn efter 3 dage med sammenlagt 6-7 timers søvn. Jeg lader aldrig mere en VVS-mand overtale mig til at starte et fyr-anlæg op midt om vinteren med nattefrost ned til -15. Man tør jo knap lægge sig til at sove af frygt for driftsvigt.....