Ulrik skrev:MichaelK -> Jeg er ikke så meget inde i det at jeg kan modbevise det du siger med en OEM version også kan flyttes til en ny PC.
Jeg mener en OEM version kun tillader at der skiftes et bestemt antal hardware før den er ugyldig. Du kan altså ikke flytte den over på en ny PC. Men den koster jo også under halvdelen af hvad en retail koster.
For nogle år tilbage var jeg så uheldig at investere i en mandags PC. Den fik skiftet både bundkort, ram og harddisk.
Der skulle en opringning til MS før jeg kunne aktivere windows.
Hej
Efter jeg skrev om flytning af OEM licens, blev jeg lidt i tvivl, så jeg slettede den sætning igen.
Jeg har lavet lidt research, og fundet ud af nedenstående:
Som udgangspunkt kan du ikke flytte din OEM licens til en anden maskine.
For at løse visse nødsituationer, findes der dog visse undtagelser, som afhænger af, om producenten har leveret pc'en med aktivering på vegne af slutkunden, eller ej.
A)
Hvis producenten har leveret pc'en med aktivering på vegne af slutkunden, og hvis slutkunden får behov for at re-installere Windows-operativsystemet, vil brug af producentens gendannelsesfunktionalitet, f.eks. det medfølgende medie, ikke kræve, at slutkunden skal genaktivere Windows.
B)
Hvis producenten ikke har aktiveret Windows på vegne af slutkunden og denne får behov for at re-installere Windows ved brug af gendannelses mediet, er slutkunden nødt til at ringe til Microsofts Product Activation Center, for at anmode om en ny produktnøgle, da den oprindelige produktnøgle ikke kan bruges til at aktivere Windows igen. Microsoft Produktaktivering kan kontaktes på tlf. 8070 1315.
Når du selv køber, installere, og ikke mindst aktivere OEM licensen, er det sandsynligvis B, der gælder for dig.
Med en OEM licens, skal du altså ringe til Microsoft Produktaktivering for at kunne geninstallere Windows.
Det er da også værd at bemærke, at en Retail-licens maksimalt kan installeres 3 gange. Derefter skal man ringe
til Microsoft Produktaktivering, hvis man ønsker at geninstallere mere end 3 gange.
Uden at jeg vil opfordre til ulovligheder, så lur mig om ikke, man på diverse lyssky internetsider, vil kunne finde
metoder til at omgå produktaktiveringen. Derved bliver spørgsmålet om geninstallation af OEM licenser jo lidt
ligegyldige. Desuden er det jo, under alle omstændigheder, en lovlig indkøbt version du står med. Så selvom du
derved omgår licensbetingelserne vedr. geninstallation af OEM versioner en smule, så vil jeg mene at du kan
sove roligt om natten, også, med en OEM version
Men det er da lidt mere bøvlet med en OEM-version
Du kan læse mere om OEM versioner på:
http://www.microsoft.com/danmark/licens ... r/oem.mspx
Mvh.