Indlæg
af Ernst Drastrup »
Hej Lejf
Jeg synes det er meget "bøvlet", at du skal flytte pumpen, hvergang årstiderne skifter.
Hvis vi prøver, at gå gennem diagrammet, som jeg vedhæftede, så starter vi med solvarmen. Det er tegnet med grønne streger, som betyder, at der er frostvæske i disse rør.
"Fremløbet" er fuldt optrukken, - Returen er perforerede streger.
Fremløbet kommer hjem fra fangerne og går ind i spiralen, der sidder i bunden af combitanken. Her afgiver den varmen fra solen til det omkringliggende vandværksvand, som tit er helt nede på omkring 8 grader c.
Og returen kører ud til solfangerne igen.
Så er dette kredsløb sluttet. Det styres af en differenttermostat, som også i dit tilfælde kører godt nok.
Bliver dette vandværksvand nu ikke varmt nok, (når der er forlidt sol), så starter du oliefyret.
Når der går strøm til DTOen, som sidder i toppen af Kedlen, så åbner den samtidigt for motorventilen, der sidder nede på centralvarmens retur lige under kedlen. Tegnet med stiplede mørkebrune streger. Og samtidigt åbner trevejsventilens port B, så pumpen kan rykke det varme kedelvand ind gennem port B. og trykke det videre op gennen topspiralen i combitanken. Det sker gennem den fuldt optrukne lysebrune streg. Nu får du opvarmet toppen af combitanken, så du kan få et varmt bad. Bunden af combitanken forbliver foreløbig lige så kold, som kold vandværksvand nu engang er.
Det opvarmede centralvarmevand kan nu køre videre ind til radiatorene eller gulvvarmen, alt efter hvilken termostater du nu åbner.
Centralvarmevandet afkøles i radiatorene og kører hjem til bunden af kedlen igen.
Det er også et kredsløb for sig selv, og er nu sluttet.
På et tidspunkt skinner solen igen, - combitanken opvarmes, du slukker olifyret, - motorventil under kedlen lukker.
Når du slukker olifyret, så åbner port A og port B lukker i trevejsventilen.
Pumpen rykker centralvarmevand op gennen trevejsventilens port A og C. og trykker returvandet gennem topspiralen, nu bliver det til varm fremløb, og kører videre ud til radiatorene.
Når pumpen kører, så opstår der et lille overtryk på fremløbsledningen, der også går ned til shunten, som blander varm fremløbsvand i returen, så kedlen tilføres noget godt varmt vand, for at undgå unødig tæring i kedlen.
Skulle du alligevel ikke forstå, hvordan det virker, så må jeg melde pas.
Nu synes jeg, jeg har skåret det ud i pap.
Men selvfølgelig er du altid velkommen til at spørge igen.