Indlæg
af jni »
For det første, så ved jeg ikke hvad en DTO er.
Men jeg mener at tingene er mere broget end som så.
Jeg købte min woody ved Sanistål, der ved købet oplyste at hvis der var problemer, så var produktet så simpelt, at NBI ville/kunne løse problemet over telefon eller mail.
Alle temperaturene på styringen på min Woody begyndte pludseligt at vise helt vildt høje tal.
På grund af beskeden fra Sanistål ringede jeg til NBI. Det krævede vel 50 opringninger pr dag over 5-6 timer inden der var nogen der svarede, og svaret var altid at jeg skulle ringe igen når jeg var hjemme ved fyret. Desværre var der aldrig nogen der svarede når jeg så rigede på det aftalte tidspunkt. Efter 3 dage uden varme, og med brudte løfter. Så skrevt jeg en mail, hvor der stod, at nu måtte de sende en ud og reparere fyret.
Svaret var at jeg bare kunne sende brænder og styring til NBE (på egen regning). Det var ikke den besked jeg havde håbet på, så jeg ringede og fik (mærkeligt nok) fat i Jannich. Jeg sagde at jeg ikke var tilfreds med at være uden varme i et ikke nærmere defineret stykke tid. Det var han ligeglad med, og ville heller ikke oplyse hvornår jeg kunne få brænder/styring tilbage (NBI overholder ikke købeloven, idet at sælgeren skal udbedre fejl med så lidt gene, og uden omkostninger for køber)
Herefter henvendte jeg mig til Sanistål, der straks gav mig en ny styring.
Denne sag var enkel, fordi der var en klart defineret defekt del. Men hvad gør man hvis fyret f.eks soder(kender en der købte et fyr, hvor blæseren kørte den forkerte vej). eller har en fejl hvor man ikke lige kan pege på den defekte del ?
Ofte optræder fejl/fejljusteringer lige efter køb, hvor man ikke rigtigt kender anlæget.
Da jeg købte fyret havde jeg et forbrug i marts måned på 60 kg/døgn. Fyret havde trækstabilisator, og var justeret efter anvisninger i manualen, ved brug autoberegning.
Jeg viste ikke om der var tale om en defekt, eller fejlmontage, eller fejljustering. Derfor prøvede jeg og henvende mig til NBI. Effekten var den samme som og råbe ud i skoven. Jeg tilbød ellers at ville betale for besøget, hvis der ikke var tale om en defekt. NBI nægtede pure. Salgchefen fra Sanistål mødte op og kiggede på fyret. (Det var selvfølig pænt af ham, men hans viden om indregulerig af woody fyr var jo naturigtvis ikke
særligt stor)
Jeg var til sidst temmelig desperat. NBI ville ikke Fejlfinde/justere fyr, og de ville heller ikke tage det tilbage. Jeg kunne ikke påvise nogen egentlig defekt, så Sanistål ville heller ikke gøre noget. Hvis jeg rettede henvendelse til VVS firmaer, så ville de enten ikke komme og kigge fordi jeg selv havde monteret det, eller også ville de vente til fyringssæsongen med at komme (8 md)
Jeg fandt ud af at ved at bruge andre mætninger og PID indstillinger kom jeg ned på 30 kg/døgn.
Det denne lange smøre munder ud i, er at jeg ikke syntes at tingende er så sort/hvidt, som nogen gør det til
mvh Jesper