Problemer med Vigas brændefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Monavie
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 jan 2009 14:01
Mit fyr: Vigas 25
Areal: 350
Brændsel: Brænde
Dagligt forbrug: Uha, mange
Årligt forbrug: Uha, mange
Geografisk sted: Klitmøller
Kontakt:

Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af Monavie »

Kære Stokerpro læsere.

På opfording fra en anden Stokerpro bruger, har jeg nu opdateret min profil. Jeg har tidligere skrevet et indlæg vedr. mit Vigas 25 fyr, men nu kan jeg ikke lokalisere det længere.

Som tidligere beskrevet, så har jeg problemer med et Vigas brændefyr. Fyret et blevet installeret af Rosendahl VVS, som desværre er lukket nu. Der findes ikke mange forhandlere af Vigas, og jeg kan derfor ikke rigtig indgå en serviceordning eller få nogen til at kigge på det. Så jeg er tvunget til at blive ekspert i Vigas fyr, for at få det til at køre optimalt, med mindre jeg kan finde nogen, som kan komme og give det et tjek. Kender I nogen, som er ekspert i Vigas brændefyr, som eventuelt kan gå installation og fyr igennem, så det igen kommer til at køre.

Jeg har renset hele fyret, men det bliver ved med at gå ud. Så melder den "ingen brænde", men kammeret er stadig fuldt og temperaturen okay. Så vi bestiller ikke andet end at tænde fyret. Nu har vi helt opgivet og er begyndt at fyre med åben lem i bunden af fyret.

Jeg har renset rørerne, blæseren og har justeret luftindtag (tror jeg det hedder) ved at første dreje skruerne helt i bund, og så 3 omgange tilbage, men det hjælper ikke.

Så kender I en VVS mand, som bor i nærheden af Klitmøller (ved Thisted) og som ved noget om Vigas, så sig endelig til eller ring 24 63 08 07

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Anders Petersen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10380
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af thy »

Monavie skrev:Kære Stokerpro læsere.

På opfording fra en anden Stokerpro bruger, har jeg nu opdateret min profil. Jeg har tidligere skrevet et indlæg vedr. mit Vigas 25 fyr, men nu kan jeg ikke lokalisere det længere.

Som tidligere beskrevet, så har jeg problemer med et Vigas brændefyr. Fyret et blevet installeret af Rosendahl VVS, som desværre er lukket nu. Der findes ikke mange forhandlere af Vigas, og jeg kan derfor ikke rigtig indgå en serviceordning eller få nogen til at kigge på det. Så jeg er tvunget til at blive ekspert i Vigas fyr, for at få det til at køre optimalt, med mindre jeg kan finde nogen, som kan komme og give det et tjek. Kender I nogen, som er ekspert i Vigas brændefyr, som eventuelt kan gå installation og fyr igennem, så det igen kommer til at køre.

Jeg har renset hele fyret, men det bliver ved med at gå ud. Så melder den "ingen brænde", men kammeret er stadig fuldt og temperaturen okay. Så vi bestiller ikke andet end at tænde fyret. Nu har vi helt opgivet og er begyndt at fyre med åben lem i bunden af fyret.

Jeg har renset rørerne, blæseren og har justeret luftindtag (tror jeg det hedder) ved at første dreje skruerne helt i bund, og så 3 omgange tilbage, men det hjælper ikke.

Så kender I en VVS mand, som bor i nærheden af Klitmøller (ved Thisted) og som ved noget om Vigas, så sig endelig til eller ring 24 63 08 07

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Anders Petersen
de hedder altra nu... :great:

http://www.altra.dk/
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10380
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af thy »

thy skrev: de hedder altra nu... :great:

http://www.altra.dk/
røgføler hvad måler den
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af pelle »

Hej
Jeg ved ikke om du har en brugs anvisning, ellers er den her.

http://www.altra.dk/files/pdf_manual/rtr_manual.pdf

Vigas styrer efter vandtemp. Umiddelbart tyder det på der er noget galt med styringen. Kører du program S ?

Er det den styring der hedder 2005. Hvad temp. er kedlen sat til at stoppe ved. Hvis det er 2005 er det vistnok ved 29 grader. Det kan man ikke ændre.
Kedlen skal ikke gå ud når der er gang i ilden. Har du en akkutank tilsluttet?
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
skorstenfejer
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 jan 2009 23:04

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af skorstenfejer »

Fordi kedlen ikke heder Vegas mere er nok fordi deres prøvningsattest ikke er i orden og fyret derfor ikke må opstilles her i Danmark, så lad være med at købe disse kedler når de ikke må bruges.
Hilsen Skorstensfejeren

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af kaptajnen »

skorstenfejer skrev:Fordi kedlen ikke heder Vegas mere er nok fordi deres prøvningsattest ikke er i orden og fyret derfor ikke må opstilles her i Danmark, så lad være med at købe disse kedler når de ikke må bruges.
Hilsen Skorstensfejeren
Det var da alt andet end et konstruktivt indlæg! :shock:
Nu ved jeg tilfældigvis fra selvsyn hos en anden bruger herinde at netop denne kedel kan køre endda ganske fint...

Ganske rigtigt hedder den ikke (Las) Vegas, men Vigas og selv med det nye navn Altra har det nok ej noget med godkendelse at gøre, men sikkert det faktum at Rosendahl VVS har startet op i andet navn til Altra...
Jeg er sikker på at den kedel nok skal komme til at spille, hvis omstændighederne i anlæget iøvrigt er tilstede... :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
skorstenfejer
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 3
Tilmeldt: 29 jan 2009 23:04

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af skorstenfejer »

Ja om kedlen heder Vagas eller Altra er den stadig ikke godkent til opstilling her i Danmark
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af pelle »

Det forstår jeg ikke. Min skorstensfejer har så sent som i efteråret godkendt to nye vigas installationer. Han skulle bare se attesten. Med mindre det er helt nye regler.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af kaptajnen »

skorstenfejer skrev:Ja om kedlen heder Vagas eller Altra er den stadig ikke godkent til opstilling her i Danmark
Ja, men kedlen må altså være sat op INDEN de nye regler, så hvorfor piske en stemning op?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med Vigas brændefyr

Indlæg af Ole S. »

skorstenfejer skrev:Fordi kedlen ikke heder Vegas mere er nok fordi deres prøvningsattest ikke er i orden og fyret derfor ikke må opstilles her i Danmark, så lad være med at købe disse kedler når de ikke må bruges.
Hilsen Skorstensfejeren
Hej

Det var noget af et postulat. Er vi enige om at Altra´s Vigas (kopi) hedder Altra Vimar? Er det denne kedel vi snakker om, er jeg da vidende om mindst ét sted der er opstillet denne kedel, efter de nye regler, og godkendt af fejer, Altså en af dine kollegaer.

Men lur mig om det ikke er en Vigas kedel, som Altra har fået produceret med deres eget navn på, men det betyder vel ikke at den ikke kan godkendes.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar