Jeg har et par spørgsmål håber i kan hjælpe
1. Transportsystem mellem to siloer
Jeg har en 6 ton silo i mit maskinhus og på mit halmloft lige over fyret har jeg tænkt mig at bygge en lille silo til opbevaring af ca 1 ton.
Jeg vil gerne blæse træpiller fra den store silo op til den lille. At bruge kornsnegle vil være lidt kompliceret da pillerne skal transporteres ca 3,5 meter op og der er et buk undervejs på 90 grader.
For at uddybe det lidt: Først skal pillerne løftes op i 2,2 meter over en strækning på 2 meter. Derefter skal det rundt om et hjørne. Derefter skal pillerne løftes de sidste 1,5 op over en stækning på 3-4 meter for derefter at blive transporteret vandret de sidste 8 meter.
Min ide er:
Jeg tager en kornblæser og en slange fra en vandinngsmaskinen og blæser pillerne igennem den. Ved at bruge en slange kan jeg bøje slangen rund om de forhindringer der er på vejen, både stigning og det de mange små buk.
Da transportvejen er relativ lang regner jeg med at den lille diameter på slangen gør at jeg kan holde trykket.
Jeg vil ved blæseren lavet en cellesluse og kun tilsætte få piller af gang for ikke at stoppe slangen. For mig gør det ikke noget at der går en time før siloen på loftet er fyldt.
Mit problem er
Vil der opstå statisk elektrisitet i slangen. Hvis ja. Er det nok at jorde den med et jordspyd? Jeg er bange for kombinationen af gnister, støv og halm
.
Vil der være mere slid på pillerne end hvis de transporteres i et stålrør?
2. Spjæl
Jeg har tænkt mig at der fra siloen på loftet og ned til fyret skal monteres et lille rør med et spjæld.
Dvs fra loftet i selve fyrrummet er der et lille stump rør incl et spjæld.
Når jeg vil fylde magasinet på fyret, åbner jeg for lågen på fyret og derefter for spjældet. Dvs der er ingen fysisk forbindelse mellem fyret og siloen.
Er det nok at fyrrummet og siloen ovenover kun er adskilt at et spjæld?
Hvis ikke:
Skal jeg have et specielt spjæld?
Man siger at to lag gips er ok som brændhæmmer, hvis jeg nu laver en kasse af gips til at sætte rund om den stump rør incl. spjæld der stikker ned fra loftet. Vil det være en acceptabel løsning? Dvs jeg fjerner kassen når jeg fylder magasinet op.
På forhånd tak
Martin