Denne tråd har kørt under "Lambda sonde til Baxi 2.5" Mener at emnet har generel interesse for mange brugere hvorfor jeg har startet en ny tråd.
Det er min agt at prøve at finde den rigtige ilt sonde til en fornuftig pris. Dækningsgraderne er lidt for høje til min smag der hvor sonderne kan købes i dag. Sonden er en sliddel der tilsyneladende skal skiftes ind imellem for at opnå det mest optimale fyringsresultat. Det er mit indtryk at relativt mange kører med itlstyring = behov for mange sonder.
Det ville måske være gavnligt at få nogle forskellige bud på hvor mange forskellige typer af iltsonder der er i omløb. Skriv gerne dit sonde typenummer i denne tråd.
Selv har jeg oplevet at halvere (!) mit pilleforbrug over en periode på 3 uger med stabil udendørstemperatur i oktober 2008. Først udskiftede jeg min skumrørisolering med Rockwool aluforstærkede rørskåle hvilket jeg varmt kan anbefale. Jeg kalibrerede herefter min iltsonde og oplevede en halvering af pilleforbruget over to uger hvilket jeg syntes var lidt vildt - på den gode måde. Herefter steg forbruget igen lige så dramatiskt som det faldt..jeg vurderer at min iltsonde nu ikke virker optimalt. Jeg vil naturligvis gerne reducere mit forbrug igen - derfor min interesse.
Fandt et Bosch katalog (på engelsk) med mange interessante informationer:
Min sonde er følgende type: 0 258 007 032 ( 0 258 007 sonden findes i 200 varianter!)
Sonden er en konventionel "Wide Band Sensor" med 5 ledere (andre typer er "Narrow Band" og "Two Step" og en række andre - til biler)
LSM11 har en fladere driftkurve der tillader at måle lambda værdier fra ~0.80 til ~1.60 hvad det så end betyder.
Besøg nedenstående link - Katalog A hvis du vil kende den teoretiske definitionen på lambda eller vide mere op selve sondens konstruktion og virkemåde
I henhold til Baxi skal sonden testes for hver 1.500 drifttimer (Kan din Baxi køre som en bil er det for hver 160.000 km... fnis)
Forventet levetid >10.000 timer i industrielle applikationer (læs: pillefyr)
Sonden vil normalt ikke bare holde med at virke men vil gradvist forringes (kan kun testes med oscilloskop eller optimalt med digitalt multimeter sammen med gasanalyse apparat)
Dette betyder en gradvis forringelse af fyrringseffektivitet og et snigende øget pilleforbrug.
Sonden er en sart lille størrelse:
Tåler ikke stød der vil skade den keramiske del. Altså tab den ikke på gulvet og vær forsigtig når den monteres efter kalibrering.
Vær også opmærksom på at skorstensfejeren jo bare møjer sin rensedims ned gennem røgrøret. Med udgangspunkt i min nye viden om hvor sart sonden er vil jeg helt sikkert fjerne sonden før næste skorstensfejning!
Den også følsom overfor "termisk stress" (store temperatur udsving) der ligeledes vil ødelægge den keramiske del.
Jeg vil umiddelbart gætte på at dette også dækker forsøg på "rengøring" af varm sonde med vand. En bruger i dette forum ville afkøle temperaturføleren med vand men kom til at lægge iltsonden i vand i stedet.
NB:
Læste at en pillefyrsekspert på nettet (thellesen.com)anbefalede at "vaske" sonden forsigtigt med vand/ rense den forsigtigt med en stålbørste. Det ville jeg nok springe over.
Bosch understreger i deres materiale at sensoren IKKE kan renses
Tåler angiveligt ikke partikel forurening (?! sod??) eller forurening fra væsker (løbesod, kondens)
Gætter på at fugtig røg også kan slå den ihjel - altså god isolering af røgrøret for at undgå kondens. I forbindelse med tilbagebrænding må dette også betyde at sonden bør fjernes mens fyret "tørres".
Har nogen lyst til lidt natbordslæsning kan alle dele af Bosch's omfattende tekniske katalog materiale findes her:
http://www.bosch.com.au/content/language1/html/4566.htm