Bri_Jac skrev: 25 okt 2024 09:32
jeg mente at når VP er stoppet, så kan der teoretisk vandre varmt vand grundet termik, når det varme vandt søger op og det kolde ned. det undgås jo netop med en kontraventil der er fjederbelastet.
Men må den anden måde hvis VP er lavere end "højden" af det varme vand i varmvandsbeholderen. Så vil det 80-90°C varme vande ikke vande over i VP og potentielt ødelægge den.
At varmepumpen stopper, ændre ikke på at flowet stadig vil være der i samme retning, de samme steder hen, når der som @Dravn ønsker det, varmen der stiger op i venstre beholder skal flyttes videre ud i systemet. Det kan ikke løses med en kontraventil.
Hvis det havde været den anden situation, som jeg blev i tvivl om i forrige skriv, hvor der ikke ønskes udnyttelse af varmen der stiger op i venstre beholder i resten af systemet, kunne en kontraventil ( helst uden fjeder, giver for stor flow nedsættelse ) måske kunne bruges. Det kommer helt an på om hvordan hele arrangementet er sat op, men den kræver lidt øvelse for hvilken vej vil det løbe?
Som et lille kuriosum, i en gammel installation med retur løb for det varme vand, tænkte jeg at konvektionen kunne få dette retur løb til at løbe selv. Det gjorde det, men når der blev tappet vand på et tappested, løb det dog baglæns ud af retur løbet. Løsning, en kontra ventil uden fjeder i retur løbet, for konvektionen kunne ikke overvinde fjeder kraften. Det virkede fint og ingen pumpe i systemet
Som jeg beskriver det, er det beskrevet i diverse varmepumpe specifikationer at det ikke er smart at køre for varmt vand tilbage i veksleren på en varmepumpe, den kan tage skade. Nogle ville måske tænke, som jeg tænker, hvad kan der ske? Hvis varmepumpen er stoppet, vil alt kølemiddel være samlet på kondensator siden i receiveren. Så vil der ikke kunne ske noget opkog af kølemiddel i kondensatoren/veksleren når nu alt kølemidlet står i bunden i receiveren, men tør man ???
Mvh Smoelfen