Nå, men som det nok er gået op for nogle, har Smoelfen sommerferie. En af opgaverne, udover at være på ferie, var at få ryddet værkstedet op. Her i alt rodet, fandt jeg en gammel 4-polet enfaset kortslutningsmotor. Den var brændt af, men tanken slog mig om ikke det var tid til at prøve at bygge en permanent magnet generator ud af sådan en gammel sag. Den havde de egenskaber der skulle til for at lave en sådan.
Jeg bliver nød til at bekende, dette er ikke noget med effektivitet, energioptimering, Wh / km eller økonomi at gøre, men en gang imellem skal man jo prøve noget nyt. Jeg har derfor klassificeret dette projekt til kategorien unødvendigt :-) Den ryger derfor ind under det vores dronning udtalte som:
"Prøv at gøre noget, der ikke er nødvendigt, noget der ikke er behov for, noget unyttigt!"
Motoren blev adskilt, viklingerne taget af, de var jo brændt ( Se billeder nedenfor ). Skyggepolerne blev også taget af, da disse ikke ville få nogen berettigelse når nu motoren skulle forvandles til en PMG ( Permanent Magnetic Generator ), tværtimod. Statoren blev målt ud fysisk til bestemmelse af de elektriske egenskaber. Jeg havde bestemt mig for at rotoren skulle monteres med neodymium magneter. Her fandt jeg nogle ude på www kaldet skive magneter, yderdiameter Ø 10 mm, højde 5 mm og inder diameter Ø 4 mm. Rotoren røg op på et værksted med en søjleboremaskine og 8 huller boret i rotoren med Ø 2.5 mm for 3M gevind og Ø 10 mm dybde ca. 6 mm til placering af magneterne nedsænket i rotoren. Det blev ikke så kønt da borepatronen kastede sig lidt, og at bore i en rotor med en blandig af aluminium og jern giver særdeles forskellige hårdheder at bore i
Nogle af de gamle noter fra studietiden blev støvet af og med en del forudsætninger ( kendte ikke data på magneterne, udover at magnet mod magnet kunne holde 2.2 kg ???? ) fik jeg beregnet en EMK ( Elektromotorisk kraft ) til ca. ca. ca. 30 mV RMS / vikling - pol ved 1000 omd / min.
Det hele blev samlet med 2 test viklinger pr pol x 4 poler, dvs. 8 viklinger. Dvs. ca. ca. ca. 240 mV RMS skulle jeg få ud, med medvind, sol i nakken og alt det der
Måden at bygge denne generator på, er magen til de generatorer som bliver benyttet i nyere vindmøller i dag. Disse er selvfølgelig også med neodymium magneter.
Satte en boremaskine på akslen og oscilloskopet på testviklingen og det var forventet at det ikke blev en sinus der kom ud, men at det blev et så savtakket signal med "dødpunkter" ser bestemt sjovt ud. Årsagen til at signalet blev "puls formet" skal findes i at magneterne har en meget lille fysisk og dermed magnetisk udbredelse på overfladen af rotoren, og polerne på statoren kun bliver ”bestrøget” med ”magnetisme” i kortere perioder når magterne kommer forbi polerne. Dette giver en begrænsning i den målte RMS værdi til 150 mV, men spis spændingen er oppe på 200 mV. Spis spændingen bliver også interessant når næste step skal sættes i gang.
Næste step, der skal vikles færdige viklinger og familien har allerede varslet at jeg bliver sat ud i skuret som Emil fra Lønneberg og snitte nogle vinger, så det kan blive en "USB vindmølle"
Det er her spis spændingen bliver interessant, da det vil være denne som skal føde en evt. SMPS til forsyning af et USB udtag.
Hvis tiden tillader det, vil jeg selvfølgelig følge op på dette lille byggeprojekt.
Mvh Smoelfen
- Motor adskilt
- Viklinger pillet af stator.
- Skygge pol før afmontering.
- Skygge poler.
- Rotor før modificering.
- Magneter 10 stk. kun 8 stk. brugt.
- Rotor med magneter og stator med test viklinger.
- Test med 1000 omd / min.
- Output fra generator.