Sneglehjørner

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
Besvar
Muele
Stoker IV
Stoker IV
15
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland
Blevet takket: 1 gang

Sneglehjørner

Indlæg af Muele »

Hej godtfolk

Jeg har sagt ja til at lave nogle små bed-hegn for min kæreste. De skal have en sneglekant for oven, som de her:
https://www.jemogfix.dk/bedkant-til-hoe ... 3/9055420/

Bedene er trekantede 90, 45, 45 grader. Mit lille problem er at jeg ikke aner hvordan jeg skal lave hjørnerne så de både er stabile, pæne og ikke står knivskarpe, så man kommer til skade ved at strejfe dem med benet, når man går forbi.

Jeg er ikke i besiddelse af udstyr og evner til at svejse eller slaglodde. Men jeg kan da skære præcist og nok også bukke kanter ret godt. Nitter kan det også blive til.

Er der nogen, som har en ide til hvordan jeg laver de hjørner?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 432 gange
Blevet takket: 461 gange

Re: Sneglehjørner

Indlæg af triumph »

Jeg kender ikke bedkanterne, men jeg har højbede lavet af murerbaljer, der også har kanter.
Men jeg har så mange dræbersnegle i bedene, at jeg simpelthen har givet op med grønsagerne
Måske skulle du prøve med et enkelt bed først
Jens
Stoker XV
Stoker XV
18
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 78 gange
Blevet takket: 64 gange

Indlæg af Jens »

Hmmm, måske kan du først lave lave din trekanter med skarpe hjørner.
Så klipper du en strimmel på ca 10 - 15 cm, hvor du bukker 0,5 - 1 cm over- og underkant helt rundt, så kanten ikke er skarp.
Denne strimmel bukker du så i en bue, og nitter fast omkring hjørnet.

Måske virker det bedre i mine tanker, end i praksis :oops:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Muele
Stoker IV
Stoker IV
15

Indlæg af Muele »

triumph skrev: 24 jul 2024 15:08 Måske skulle du prøve med et enkelt bed først
Jae, Nu er det kun to bede med ca 22 meter kant i alt, så jeg kan lige så godt lave dem begge på en gang. Jeg tror også hun ville synes det så for dumt ud. Selvom hun sikkert ville synes eksperimentet var interessant.
Heldigvis er det først i år at hendes nabolag for alvor er blevet invaderet og hun har ihærdigt indsamlet. Så der er en chance for at det vil lykkes at holde dem på et acceptabelt niveau.
Muele
Stoker IV
Stoker IV
15

Indlæg af Muele »

Jens skrev: 24 jul 2024 21:16 Hmmm, måske kan du først lave lave din trekanter med skarpe hjørner.
Så klipper du en strimmel på ca 10 - 15 cm, hvor du bukker 0,5 - 1 cm over- og underkant helt rundt, så kanten ikke er skarp.
Denne strimmel bukker du så i en bue, og nitter fast omkring hjørnet.

Måske virker det bedre i mine tanker, end i praksis :oops:
Jeg gav mig til at lave prototyper i papir. Og jeg fandt en metode, som jeg synes blev ret god.
Den ene side laver jeg bare som en trekant, som jeg bukker tilpas til at den passer under den modsatte side.
Nr 2 lader jeg så være lidt længere, så den først har en tilsvarende vinkel, som ligger ned over den første side og dernæst bukkes ind under den. Man klemmer så sammen på den, så de to dele er låst nogenlunde sammen. Det gør at spidsen af hjørnet er en fold i stedet for en skarp spids. Og hvis jeg ender med at synes de ikke er låst godt nok sammen, kan jeg bore igennem og sætte en nitte. Men det er pænere uden.
Jeg deler nogle billeder når jeg har lavet det færdigt, så andre evt kan lære noget af det.

Jeg havde lidt svært ved at få bukningerne skarpe. Men endte med at skære en fuge i bagsiden med en smal dremmel-skæreskive, for at give blikket et svagt sted at bøje. Og så bruge kanterne af et par stemmejern til at bukke med. Så bliver det ok skarpt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 432 gange
Blevet takket: 461 gange

Indlæg af triumph »

Muele skrev: 25 jul 2024 07:52 Jae, Nu er det kun to bede med ca 22 meter kant i alt, så jeg kan lige så godt lave dem begge på en gang. Jeg tror også hun ville synes det så for dumt ud. Selvom hun sikkert ville synes eksperimentet var interessant.
Heldigvis er det først i år at hendes nabolag for alvor er blevet invaderet og hun har ihærdigt indsamlet. Så der er en chance for at det vil lykkes at holde dem på et acceptabelt niveau.
Jeg så de første dræbersnegle fo ca. 5 år siden. Dengang var det ikke et problem, men antallet er steget hvert år, og i år eksploderet.
I foråret anbefalede jeg mine forældre at benytte murerbaljer som højbede, men mine er fyldt med dræbersnegle, selvom jeg dagligt klipper 20-30 stykker, så er der hverken persille eller ærter. Og hvem spiser ærter, hvor snegle har bidt hul
Muele
Stoker IV
Stoker IV
15

Indlæg af Muele »

Som lovet en opfølgning.

Hjørnerne med rette vinkler virkede fint efter planen. Dem er jeg rigtigt godt tilfreds med faktisk.
Men de spidse vinkler kunne simpelt hen ikke lade sig gøre med samme teknik. Så dem endte jeg med bare at skære til, så de mødtes pænt i en spids. Og så bukkede jeg spidsen om, så man ikke kradser sig på dem. Det er okay-ish. Kæresten er tilfreds, så det er jo fint. Skulle det vise sig at være for svagt, kan man let lave et "skjold" at montere over og bukke rundt om, så det bliver stærkere og måske også pænere. Men for nu er det færdigt.
Billede4.jpg
Hjørne1.jpg
Billede2.jpg
Billede3.jpg
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 114 gange

Indlæg af Fiffer »

Jeg drysser ferramol, og så der ingen snegle efter få dage, købte 5 kg. Har drysset det rundt om hele vores grund, så kommer der ikke nye ind, og dem på grunden forsvinder også. Gider simpelthen ikke bruge tid på at samle, og slå den ihjel manuelt, når de kan tages med “ gift”
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Besvar