Opladning af elbil med Home Assistant

Automatisering af alt i hjemmet som gardiner, lys, port i garage , varme og en masse andet sjovt
Zwave, Zigbee, RFXtrx433e, Domoticz, Homeseer, Google Home assistant, Hue, nedis, knx, ihc, apple homekit
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Opladning af elbil med Home Assistant

Indlæg af svanggaard »

Home Assistant styrer opladningen af Volvoen.
opladning.png
Det har fungeret i et par uger nu. Overordnet definerer man hvornår bilen skal være klar, og med hvilket minimum batteriniveau. Home Assistant styrer resten.

kivi
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 52 gange
Blevet takket: 37 gange

Re: Opladning af elbil med Home Assistant

Indlæg af kivi »

Hvilken ladeboks bruger du til det
Mvh. Ole
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Opladning af elbil med Home Assistant

Indlæg af svanggaard »

Det er en lejet boks fra Norlys (EVBox Elvi). De bruger Monta som "backend" - og jeg styrer dermed via Monta. Det kræver 3 integrationer i Home Assistant:
"Energi Data service" (energipriser), "Monta" (kommunikation med ladeboks) samt "EV Smart Charging" (ladeplanlægning).

Jeg er sikker på at det kan fungere med mange andre ladebokse - både med og uden Monta.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5493
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 427 gange

Re: Opladning af elbil med Home Assistant

Indlæg af triumph »

Nu skal jeg ikke fremmane spøgelser der sikkert ikke eksistere, men på et tidspunkt havde mange bilmærker problemer med at 12V batteriet blev afladet pga 3 parts app. Som jeg husker det var det bl. Monta der "Snakkede" med bilen over 1000 gange i bilen, og dermed holdt liv i bilens software, og dermed drænede 12 v batteriet.
Problemet eksistere vist stadig på Kia/Hyundai biler, da de vist ikke oplader 12 v batteriet når ladeklappen er åben.
(Jeg havde 2 kollegaer (En med en eKona, og en med en eNiro) der begge stod med et dødt batteri sidste sommerferie.
Begge fik af vide at det skyldtes 3 parts app

Problemet er formodentligt løst på andre biler, men ville bare lige nævne det
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 784
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Opladning af elbil med Home Assistant

Indlæg af Kruse »

Har en kia ev6 og oplader med Monta, har ikke oplevet nogle problemer så tænker det er blevet løst.
triumph skrev: 07 jun 2024 16:19 Nu skal jeg ikke fremmane spøgelser der sikkert ikke eksistere, men på et tidspunkt havde mange bilmærker problemer med at 12V batteriet blev afladet pga 3 parts app. Som jeg husker det var det bl. Monta der "Snakkede" med bilen over 1000 gange i bilen, og dermed holdt liv i bilens software, og dermed drænede 12 v batteriet.
Problemet eksistere vist stadig på Kia/Hyundai biler, da de vist ikke oplader 12 v batteriet når ladeklappen er åben.
(Jeg havde 2 kollegaer (En med en eKona, og en med en eNiro) der begge stod med et dødt batteri sidste sommerferie.
Begge fik af vide at det skyldtes 3 parts app

Problemet er formodentligt løst på andre biler, men ville bare lige nævne det
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5493
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 427 gange

Re: Opladning af elbil med Home Assistant

Indlæg af triumph »

Kruse skrev: 07 jun 2024 17:53 Har en kia ev6 og oplader med Monta, har ikke oplevet nogle problemer så tænker det er blevet løst.
Jeg ved at Monta har ændret deres app, men dette her er sakset fra Kia´s egen hjemmeside i dag
https://kiaimportdk.zendesk.com/hc/da/a ... PHEV-biler
b1.png
Her er noget fra Norsk Elbilsforum vedr. Hyumdai Ioniq 5 fra marts i år
https://elbilforum.no/index.php?topic=63796.0
b2.png
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Opladning af elbil med Home Assistant

Indlæg af svanggaard »

Det er sikkert et problem for visse modeller, men umiddelbart må det være biler som står ubenyttet hen i længere tid. Jeg aner i øvrigt ikke om Volvo EX30 har et 12V batteri - det er den første bil jeg har haft hvor jeg er totalt uinteresseret i teknikken der gemmer sig i "motorrummet".

Mht. prisoptimering; jeg vil tro jeg kan spare 5-800 årligt ved at super-optimere ladetidspunktet. Jeg kunne i stedet blot ha' lagt en opladningsplan i bilen, med det ene formål, at styre udenom netselskabets spidslasttariffer. I lyset af at jeg hældte for 40.000kr benzin årligt på den sidste bil, er optimeringen lidt ligegyldig - men der går jo sport i det ;-)

Generelt omkring opladning har jeg erfaret, at bilproducenterne "glemmer" at fremhæve flere væsentlige faktorer:
* Ladetab
* De høje DC-ladehastigheder forudsætter, at batteriet er i meget specifik tilstand (forkonditioneret, lav Soc).
* AC/hjemmeladning ladning trækker sjældent, om nogensinde, fuld effekt. Volvoen trækker kun 8,6kW af det 11 mulige. Anekdotisk opfører andre bilmærker sig på samme måde... Måske de "reserverer lidt båndbredde" til kabinevarme mv?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5493
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 427 gange

Re: Opladning af elbil med Home Assistant

Indlæg af triumph »

jeg tænker at hvis du skal spare 800 kr/år, så fylder du ikke bilen helt op hver nat.
Jeg kan nu meget godt lide tanken om at der er minimum 300 km rækkevide (Jeg har 110 km til/fra arbejde, men nogen gange skal jeg til Virum = 260 Km/ datteren låner bilen til en Københavner tur )

Vedr. Ladetab;
i 2023 viser bilen at jeg har brugt 6602 KWh. Min Ladeboks siger 7240 KWh. Diff: 618 KWh
De 618 KWh inkludere også forvarmning af kabine og batteri, og er ikke kun ladetab. (=> Ladetab på Teslaen er under 10%)

Min hjemmeladning foregår ved 11 KWh. Men jeg ved ikke om nogen af de 11 KW går til forvarmning af batteriet (om vinteren)
Kunne man forestille sig at Volvoen forvarmer batteri med 2,4 KW og oplader med 8,6 KW ?
Så at Renautér og Hyundai med 1 faset opladning (lader med 3,6 KW) bruger 3000 Watt til forvarmning af batteri og kun 600 watt til opladning, i mange tilfælde går der over 1 time med forvarmning af batteri, så sjatladning giver begrænset ekstra rækkevide
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 289 gange

Re: Opladning af elbil med Home Assistant

Indlæg af svanggaard »

Jeg har defineret at SoC skal være mindst 55%, og max 90% kl 06.00. Hvis elprisen er over 1,7kr/kWh (før refusion af elagift) lades kun til 55%. Er prisen lavere, smides der mere på batteriet (op til de 90%). Hvis bilens SoC er under 20% når ladestikket tilsluttes, begynder opladning omgående - uanset elpris.

Hvis jeg skal på en længere tur, skal jeg huske at hæve minimum SoC dagen i forvejen.

Med de indstillinger/forudsætninger finder Home Assistant selv ud af at optimere ladetidspunktet ud fra elprisen. Til vinter vil jeg nok forvarme kabinen om morgenen. Umiddelbart er det nok billigere at hælde et par % ekstra på batteriet i løbet af natten, end at starte opladning samtidigt med kabinevarmen.

Mht. opladning trækker Volvoen simpelthen ikke mere end ca. 8,6kW - selvom den har mulighed for at trække 11kW. Differencen på de 2,4kW er måske reserveret til opvarmning af batteri og kabine, hvis det bliver nødvendigt. Min første indskydelse var, at batteriopvarmning kun er nødvendigt ved hurtigladning, men jeg ved det faktisk ikke. Jeg kan blot konstatere at 'Volvoen kun udnytter 80% af den tilgængelige ladeeffekt ved hjemmeladning. Opladning tager dermed længere tid, og bliver marginalt dyrere (mindre opladning i billigste time). I praksis er der rigelig tid at lade på, så det betyder ikke det store.

Besvar