Fleks slange mellem solfangere

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
LGB
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 133
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød - Schweitz - Hongkong
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 14 gange
Kontakt:

Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af LGB »

Jeg vil montere 9 solfangere, 3 på hver led. Solfangerne sidder lige op ad hinanden, og jeg skal ha samlet rørene. I enderne er det jo nemt nok, men imellem solfangerne er jeg lidt forbeholden for bare at montere dem direkte. Der stikker 22mm kobberrør ud af enderne af de her plade-solfangere.

Jeg har set et andet sted, nogle samlinger med noget rustfrit flex rør der kunne gi sig. Der er ideelt set kun få cm mellem hver ende af kobber-rørene, så det skal helst være kort.

Hvad bruger man her, og hvor kan man købe det? Jeg skal bruge i alt 12 sådanne samlinger, og så gerne et par stykker i reserve.

Jeg har fundet nogen her, fra Canada, men de koster 46 USD pr stk. Havde håbet på noget mere overkommeligt.

https://hydrosolar.ca/products/flexible ... ompression

Rettelse igen: nu fandt jeg dem lige her til 8.75 CAD, det er jo en langt bedre pris! Rettelse igen, sidstnævnte er til 3/4", jeg skal jo bruge til 22mm rør, så duer det ikke uden flere fittings imellem.

Men findes der ikke noget lignende i Danmark?

pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 227
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af pll »

Prøv at kigge på varmt vand fra solen, jeg har tidligere fået derfra,
Ring eventuelt til ham og hør ad.
pll
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 227
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af pll »

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af BWJ »

LGB skrev: 05 maj 2024 21:15 Jeg vil montere 9 solfangere, 3 på hver led. Solfangerne sidder lige op ad hinanden, og jeg skal ha samlet rørene. I enderne er det jo nemt nok, men imellem solfangerne er jeg lidt forbeholden for bare at montere dem direkte. Der stikker 22mm kobberrør ud af enderne af de her plade-solfangere.

Jeg har set et andet sted, nogle samlinger med noget rustfrit flex rør der kunne gi sig. Der er ideelt set kun få cm mellem hver ende af kobber-rørene, så det skal helst være kort.

Hvad bruger man her, og hvor kan man købe det? Jeg skal bruge i alt 12 sådanne samlinger, og så gerne et par stykker i reserve.

Jeg har fundet nogen her, fra Canada, men de koster 46 USD pr stk. Havde håbet på noget mere overkommeligt.

https://hydrosolar.ca/products/flexible ... ompression

Rettelse igen: nu fandt jeg dem lige her til 8.75 CAD, det er jo en langt bedre pris! Rettelse igen, sidstnævnte er til 3/4", jeg skal jo bruge til 22mm rør, så duer det ikke uden flere fittings imellem.

Men findes der ikke noget lignende i Danmark?
22mm Conex muffer er løsningen, du har en ubetydelig udvidelse af rørene som intet betyder, husk støttebøsninger. :great:
Men er du helt oppe at ringe for at få flexrør på, har jeg måske noget Inoflex liggende med løse forskruninger til, så stålslangen kan klippes på ønsket længde og monteres.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af pelle »

Jeg ville ikke bruge sådan noget flexhalløj. Det er unødvendig. på med nogle conix forskruninger. Hvis du nu prøver at kikke på hvor rørene går i gennem. Så er der sådan nogle gummityller der. Hvis du skubber på røret kan det give sig inden i kassen. Hvis du sætter nogle bøjninger på før og efter solfangerne kan bevægelsen optages der. Forstå mig ret. Det er vel ikke et lige stræk ellers kan det måske godt give problemer. det tvivler jeg på du laver. Der skal en bøjning på for at få rørføringen ned og op til taget. Mine gamle solfangere der sidder 10 efter hinanden. Det er bare 3/4 tommer jernrør som manifold samlet med unioner mellem fangere.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

LGB
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 133
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød - Schweitz - Hongkong
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 14 gange
Kontakt:

Re: Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af LGB »

Tak for svarene. Det er IMELLEM solfangerne hvor de skal forbindes direkte, og det er der jeg gerne vil have noget der kan give sig, bare et par mm er nok. Solfangerne kommer til at sidde så tæt sammen som muligt, planen er 100mm imellem dem (se tegning længere nede). I enderne er der ikke noget problem med ekspansion, der er der jo vinkler osv og masser af plads til at give sig.

Det er et hus med tagterasse, hvor jeg bygger en 2,3 meter høj struktur af alu-bjælker, så man kan opholde sig neden under. Disse paneler kommer så til at udgøre selve "taget", og da pladsen er begrænset kommer de helt op ad hinanden. Her er mine solCELLER på en tilsvarende konstruktion, og denne vil jeg udvide til at bære 9 af de her TERMISKE solfangere (som jeg allerede har haft i over et år nu, men jeg har kun haft en enkelt monteret intermistisk, direkte på taget):

Billede


Det er plane solfangere, og de er 1700x1000x80 mm. Der er fire ind/udgange med 22mm kobberrør der bare stikker ud, uden nogen fittings eller andre forskruninger. Rørene stikker ud i enderne af panelerne, ikke på siderne som på de fleste paneler.

Sådan her ser panelerne ud

Billede

Ser man nærmere på fittings kan man se at det simpelt hen er 22mm rør der stikker ud i enderne. Den sorte prop er netop bare det, en beskyttelses-hætte. Der er hverken fitting, gevind eller andet.

Billede

Det nemmeste og korteste er at forbinde dem med 22mm conex/klemringfitting/konisk, hvad man nu vælger at kalde dem. Men den samlede længde af solfangerne er 5,3 meter og jeg mener at de udvider og trækker sig nok sammen til at belaste disse samlinger, da de netop sidder monteret direkte imellem solfangerne.

Planen er at der skal være 10 cm imellem solfangerne hvor rørene stikker ud, mens de skal sidde helt op ad hinanden på den lange led. Derefter vil jeg fuge dem, og sætte en plade på eller noget, så det kan fungere som halvtag.

Billede

De orange stiplede linier ovenfor er omridset af solfangerne. De monteres næsten vandret, der er kun en hældning på ca 5 grader (lokationen er ca 23 grader nord, så solen står ca lodret på himlen ved middagstid om sommeren). Nedad i tegningen er ca mod syd, som egenligt ikke er relevant, men det er set oppefra og øverst i tegningen hvor de orange linier slutter, det er der hvor de eksisterende solceller er monteret som kan ses i det første billede i den her post.
Senest rettet af LGB 07 maj 2024 11:33, rettet i alt 1 gang.
LGB
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 133
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød - Schweitz - Hongkong
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 14 gange
Kontakt:

Re: Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af LGB »

Disse er kun i DN16, det skal være til 22mm rør. Og jeg har ikke brug for en længere afstand, men så kort som muligt, hvor det dog stadig kan give sig et par mm når skiftende temperaturer får panelerne til at hav hive og skubbe i samlingerne.
LGB
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 133
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød - Schweitz - Hongkong
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 14 gange
Kontakt:

Re: Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af LGB »

BWJ skrev: 06 maj 2024 20:08 22mm Conex muffer er løsningen, du har en ubetydelig udvidelse af rørene som intet betyder, husk støttebøsninger. :great:
Men er du helt oppe at ringe for at få flexrør på, har jeg måske noget Inoflex liggende med løse forskruninger til, så stålslangen kan klippes på ønsket længde og monteres.
Jeg har allerede sådanne kompressions-fittings liggende, men jeg mener bare ikke de kan holde tæt på sigt, når de skal sidde tæt på hinanden. Jeg kunne jo i princippet bruge 4 90 grader vinkler og nogle stumper rør for hver forbindelse, og samle en U bøjning, så det kan gi sig, men jeg ville helst de går direkte.

Jeg har fundet sådanne fittings, som beskrevet i mit oprindelige spørgsmål, men jeg kan kun finde dem i Canada, til en pris a 46 USD pr styk. Jeg ved ikke om man kan bygge sådanne fittings selv, uden det bliver for bøvlet.

Der må IKKE være gummipakninger, eller helst heller ikke fiber, for bare en enkelt gang det kommer til at koge så bliver det sikkert utæt.
LGB
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 133
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød - Schweitz - Hongkong
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 14 gange
Kontakt:

Re: Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af LGB »

Niels fra VVFS foreslår en simpel klemring overgang, uden flex, dvs den her slags som jeg allerede har "på lager" alligevel.

Billede

Det er helt klart det nemmeste, og giver den korteste afstand imellem panelerne.

Hvad jeg i øvrigt har glemt at tage med i overvejelserne er at taget jo også udvider sig en smule, når det bliver varmere. Desuden er det ikke noget problem at montere panelerne så de kan forskubbe sig i enderne, om nødvendigt.

Så jeg glemmer det med flex, tak for input.

Jeg skal nok poste nogle billeder når konstruktionen en dag er færdig.
LGB
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 133
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød - Schweitz - Hongkong
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 14 gange
Kontakt:

Re: Fleks slange mellem solfangere

Indlæg af LGB »

BWJ skrev: 06 maj 2024 20:08 22mm Conex muffer er løsningen, du har en ubetydelig udvidelse af rørene som intet betyder, husk støttebøsninger. :great:
Men er du helt oppe at ringe for at få flexrør på, har jeg måske noget Inoflex liggende med løse forskruninger til, så stålslangen kan klippes på ønsket længde og monteres.
Ja, det er sådan det bliver, tak for feedback.

Besvar