Jeg er sgu lidt på bar bund her. Fyret er vel blevet indreguleret sidste gang for to år siden - Siden da har det sådan set kørt uafbrudt med den indregulering. Nej, vi har ikke afvejet hver gang vi har købt piller, men eftersom vi købtden samme mængde kilo med den samme mængde brandværdi var det ikke noget vi tillagde større betydning.
Hjemme teori skrev: ↑18 nov 2023 12:52
Og ændre man afvejningen til noget korrekt, vil ilt reguleringstallene også ændre sig. Den tilpasser sig jo ilten men starter med udgangspunkt i blæsertal og afvejning og regulerer derfra. Så en ændring af afvejningen bør kun få fyret til at køre anderledes i 5-10 minutter.
Hverken en korrekt afvejning eller en ikke korrekt afvejning har givet et stabilt resultat efter et døgn.
Men din ilstyring er noget på overarbejde da det lader til at den skal regulere alt for meget. jeg vil sige at 10-20 % må være maks hvis fyret er ordentlig justeret. Tit er det mere, men så ved man ofte hvorfor. Hvis det feks. blæser meget, man har hældt olie i pillerne eller herden trænger til rensning.
Hvis iltstyringen tidligere har reguleret træpiller fra 1475 til 900 er det omkring 57% flere træpiller. Så er der noget med afvejning, ilttal eller blæsertal der er forkert.
Hvad er egentlig galt i at iltstyringen regulerer så langt? Andet end at nulstillingen så rammer hårdere..
Du skriver at der er noget galt med afvejning, ilttal eller blæsertal - Hvilken tilgang benytter man sig af for at afgøre om det er ilttal eller blæsertal? Og hvordan beslutter man sig i øvrigt for ilttallene?
Og når den går ud i lav og pillerne skal justeres så meget ned, kunne noget tyde på at ilten står for højt eller blæsertal for lavt. Er disse justeret da man man i sin tid hævede ydelse i lav ? og hæver du den til 2,5kW som Michael foreslår skal de justeres ind til dette igen!
og det skal de også ved 50% da denne hæves med ca halvdelen af det du ligger til ved 10% (og da blæsertal er noget fra linære kunne noget tyde på at dette i hvert fald ikke er gjort tidligere.)
Ilt for højt eller lavt blæsertal - Giver det ikke en øgning af effekten? At sætte blæsertal op giver mere ilt? At reducere ilt giver flere piller?
Vi slås i øvrigt allerede med nok aftag af varme i forår / efterår, så jeg ville nødig have højere ydelse på lavlast?