svanggaard skrev: ↑06 jun 2023 16:56
Næsten. Jeg udskiftede en Metro med pannex og har fået et lille problem i den sammenhæng.
Historien er, at jeg har egen brøndboring med sandfilter og beluftningsanlæg. En kompressor blæser luft gennem vandet når det pumpes op, hvilket sikrer at Jern og Svovl (FeS/Okker) udfældes i sandfilter. Der fungerer fremragende, men der er mange luftbobler i postevandet. Når vandet opvarmes i VVB frigøres boblerne, og luften samles i toppen af VVB. Jeg havde en luftudskiller monteret i toppen af Metro beholderen som fungerede fint. Jeg flyttede luftudskilleren til pannex beholderen, da den blev monteret. Problemet er, at højeste studs i pannex beholderen ligger lavere end det rør som trækker varmt brugsvand ud. Dvs. at jeg får luft sendt med i det varme brugsvand. Det betyder at mine vandhaner sprutter gevaldigt, når der åbnes for det varme vand.
Der er altså en lille uheldig forskel på de to beholdere i netop mit scenarie. Det bliver aldrig et problem med vandværksvand som er bedre "dampet af".
Det har jeg aldrig hørt om før, kan godt se dit problem.
Min pointe er blot, hvis man ellers for vand ind fra vandværket, virker en Pannex ligeså fint som en Metro eller Vølund.
Jeg har selv en Atlantic Combi VVB 80 liter, købte den fordi den passede bedre end en Pannex, hvor den skulle hænge. Den er jeg super glad for.
Mange tror bare, at det kun er en Metro eller Vølund VVB der virker. Alt andet er lort, hvilket ikke passer. Pannex er Polsk og solgt via vvs eksperten i rigtig mange år. Atlantic er en Fransk producent af VVB, mener det er den største producent i EU. Mon ikke de også kan finde ud af og lave en VVB der virker. Forstår ikke hvorfor en Metro eller Vølund VVB skal være dobbelt pris målt mod Pannex eller Atlantic.