triumph skrev: ↑25 mar 2023 13:34
Vær opmærksom på at en Tesla wallboks ikke har godkendt elmåler, så den kan ikke benyttes til refusion af elafgift
https://tesla-klubben.dk/elbil-lader/
Hvorvidt man har gavn af refusion afhænger af ens forbrug. Typisk koster et abonnement 70-80 kr/md.
Hvis elafgiften er f.eks 90 øre, så skal elbilen bruge 89 KWh/md før man tjener noget => man skal altså køre minimum 524 km/md (Hvis bilen bruger 170 watt/km)
Jeg tog i øvrit fejl
Det er d. 1/7 elafgiften genindføres, ikke 1/6
https://takecharge.dk/refusion-af-elafgift/
Jeg syntes det er lidt af en jungle og mange tal at forholde sig til.
Som jeg kan forstå forsvinder refusions afgiften med tiden og som du også selv nævner så skal der betales et abb for at få nogle penge igen.
Så det er det med at man skal ikke satse for meget på gyngerne hvis du ikke får så meget ind på karrusellerne
Vi ligger på godt 15000 km årligt og betaler bare med alm. dankort når der skal tankes.
En hurtig gennemgang at kontoen for jan/feb/mar i år ganget op til 12 mdr. siger at vi bruger omkring 10,800 i benzin (kan vi mon regne med et gennemsnit på 14 kr/l ? )
Så ligger vi på omkring 19 til 20 km/l - hvilket passer meget godt. (Eller ca. 70 kr pr 100 km)
Jeg regner selv med et gennemsnit på 20 kw pr 100 km for en el-bil. Går ud fra at det er sådan nogenlunde normalen i dag.
Har en fastpris aftale ved Norlys og lige pt skal jeg give 4,54 pr kw. inklusiv moms og abb.
Så hvis jeg bare ladede op med f.eks Teslas lader må det så koste mig ca 90 kr for 100 km.
Jeg er godt klar over at man skal over på en aftale hvor man benytter sig af den billige el om natten for at det kan betale sig.
Spørgsmålet er så bare hvor meget der kan hentes der.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.